شماره ۳۳۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
ویلاسازی تهدید جدی برای کشاورزی خراسان شمالی

تقسیم زمین‌های کشاورزی به قطعات کوچکتر و ساخت خانه باغ یا ویلاسازی آن هم در بهترین زمین‌های کشاورزی که معمولا در کنار رودخانه‌ها ایجاد می‌شود تهدید جدی برای توسعه کشاورزی خراسان شمالی است.  
به گزارش ایرنا، تجمیع زمین‌های کشاورزی از دیرباز سیاست دست‌اندرکاران جهادکشاورزی بوده ولی با تقسیم شدن زمین‌های حاصلخیز کشاورزی یا باغ‌ها، این سیاست عملا بی‌معنی می‌شود.  تقسیم زمین‌های کشاورزی و باغی به قطعات کوچکتر به گفته کارشناسان امور باغبانی و کشاورزی موجب مشکل در امر آبیاری، کشت مکانیزه، عدم توجیه اقتصادی تولید محصول و ده‌ها مشکل دیگر می‌شود.  
این درحالی است که خراسان شمالی سالانه بیش از یک‌میلیون و 200‌هزار تن محصولات کشاورزی و باغی تولید می‌کند که رتبه دهم کشور و سهم 3/1‌درصدی در تولیدات این محصولات دارد.  
با وجود این مشکلات، هر روز در روزنامه یا سایت‌های املاک و مسکن پیشنهادهایی در زمینه خرید یا فروش خانه باغ، ویلا یا زمین برای ساخت ویلا در اندازه‌های مختلف آگهی منتشر می‌شود اما ارگانی نیست که جلوی چاپ و انتشار این نوع آگهی‌ها را بگیرد یا این‌که چاپ آگهی در این زمینه را منوط به داشتن مجو ز   از  دستگاه‌های ذیربط کند.  
ساخت خانه‌باغ‌ها و ویلاها مشکلات دیگر اجتماعی هم دارد به‌خصوص آن‌که در کنار روستاها ایجاد شود.  
این نوع واحدهای اقامتی که تنها برای گذران لحظاتی از زندگی اشخاص ساخته می‌شود هزینه زیادی را برای سازنده‌اش به‌خاطر ابعاد کوچک بنا و همچنین دسترسی به نیروی کار ارزانقیمت در برندارد.  
علاوه‌بر این صاحبان خانه‌باغ یا ویلا در کنار روستاها می‌توانند راحت از امکانات آب، برق و گاز برخوردار شوند .  
با توجه به این‌که چند سالی است که استان خراسان شمالی با خشکسالی روبه‌رو شده صاحبان خانه‌باغ‌ها یا ویلاها از آب لوله‌کشی، برق یا گاز برای آبیاری، روشنایی و گرمایش استفاده می‌کنند.  
به هرحال، هرچند مسئولان دستگاه‌های متولی هشدارهای لازم را برای تخریب خانه‌باغ‌ها و ویلاهای غیرمجاز داده‌اند ولی هنگامی که از رشته‌کوه‌های اطراف بجنورد به دره‌ها و روستاها نظاره می‌کنی خانه باغ‌ها یا ویلاهای زیادی را که شیروانی‌های قرمزرنگ بر سقف خود دارند، مشاهده می‌کنی.  
این درحالی است که داخل دره‌های سرسبز بجنورد به‌ویژه مسیرهای اصلی بجنورد - جنگل گلستان، بجنورد - اسفراین یا بجنورد- مشهد ویلاهای شیک ساخته شده که از چشمان افراد پنهان است.  
اما، ساخت خانه باغ یا ویلا و استفاده از امکانات آب و برق درحالی است که روستاییان به‌شدت با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند. برخی از صاحبان خانه‌باغ‌ها یا ویلاهای درحال ساخت آب آشامیدنی لوله‌کشی شده را به منظور ساخت یا سرسبز کردن هرچه بیشتر این مکان‌ها استفاده می‌کنند و مبلغ ناچیزی به شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی یا شهری پرداخت می‌کنند.  رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب استان خراسان شمالی در یک‌سال گذشته به این موضوع پرداختند و به همین دلیل دادستانی وارد عمل شد و هم‌اکنون درحال تخریب برخی از این خانه‌باغ‌ها یا ویلاها است.  
مسئولان جهادکشاورزی خراسان شمالی می‌گویند: براساس قانون هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز مشمول پیگرد قانونی است و سازه‌های غیرمجاز نیز تخریب خواهد شد.  
آنها می‌افزایند: ساخت‌وساز در زمین‌های کشاورزی کمتر از 2 هکتار و فاقد سند رسمی ممنوع است و تنها با شرایط خاص و کسب مجوز اجازه ساخت‌وساز داده می‌شود.  
این مسئولان اظهار می‌کنند: ساخت خانه در زمین‌های کشاورزی نزدیک روستاها ممنوع است مگر در شرایطی که زمین از روستا حدود 10 کیلومتر فاصله داشته باشد.  
اخیرا به دستور دادستانی 60 هکتار ویلا و خانه‌باغ‌های غیرمجاز در بجنورد تخریب شده است.  
جالب این‌که برخی از خانه‌باغ‌ها و ویلاها متعلق به افرادی بود که در شهر سرشناس بودند.  
رئیس کل دادگستری خراسان‌شمالی در تحریریه یکی از روزنامه‌های محلی استان گفته است: ردپای برخی از مسئولان در ساخت‌وساز باغ ویلاهای غیرمجاز دیده می‌شود.  
موضوع مهم تب ساخت خانه‌باغ و ویلاسازی در خراسان‌شمالی به‌ویژه شهر بجنورد به‌حدی است که امام‌جمعه مرکز استان از دستگاه قضایی خواست با تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی و باغی به‌شدت برخورد کند.  
حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی افزود: از بین بردن زمین‌های کشاورزی و باغی علاوه‌بر مشکلات اقتصادی، مشکلات زیست‌محیطی را نیز برای استان به دنبال خواهد داشت که جبران آنها دشوار خواهد بود.


تعداد بازدید :  73