شماره ۳۳۸ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲ مرداد
صفحه را ببند
بررسی گوشی تازه سونی در مقایسه با برندهای مشابه:
برتری تقلبی در هوشمندهای ضدآب

شهروند| رشد تقاضا برای خرید گوشی‌های هوشمند، شرکت‌های برتر جهان را وادار به رقابتی تازه کرده است و در این میان شیب سریع پیشرفت سونی در میان دیگر شرکت‌ها محسوس بوده است.  این شرکت فعلا با محصول تازه‌ای زمزمه‌های بازار را از آن خود کرده است؛ حال آن‌که رقبا هم بیکار ننشسته‌اند و سخن از ورود ایفون 6 و گلکسی 6 نیز هست؛ گوشی‌های تازه‌ای که تمام مزیت‌های اکسپریایZ2 را در خود دارند.
اسمارت‌فون‌های این شرکت نزدیک به یک‌سال و نیم گذشته با ارایه XPERIA Z‌ آغاز شد و مزیت آنها مقاومت در برابر نفوذ آب اعلام شده است؛ حال آن‌که این برتری تقلبی به نظر می‌رسد در عمل چندان به کار نمی‌آید. زیرا تقریبا تمامی خریداران گوشی‌های ضدآب با وجود اطلاع از این ویژگی، معمولا ریسک تست آن را در طولانی‌مدت نمی‌پذیرند. نزدیک به 9 ماه بعد از XPERIA Z در سپتامبر 2013 محصول تازه این کلاس با نام  Z1  به بازار عرضه شد و Z1  در مقایسه با Z بدون تغییر در سایز صفحه ‌نمایش از ابعاد بسیار بزرگتری برخوردار بوده و تبدیل بدنه پلاستیکی به شاسی یکپارچه آلومینیومی نیز وزن دستگاه را کاملا افزایش داد.  Z1 که در زمان خود در کنار S4 و One‌ ازجمله برترین اسمارت‌فون‌های اندرویدی به حساب می‌آمد در عمل با انتقادهای مشخصی از سوی کاربران و استفاده‌کنندگان همراه بود که وزن بالا و زاویه دید محدود صفحه‌نمایش مهم‌ترین موارد آن است.
حالا این شرکت هر شش ماه یک‌بار محصولی تازه را با ارایه Z2 آغاز کرده و حوالی مهرماه هم انتظار ارایه محصول تازه‌ای از سونی در این کلاس می‌رود.  XPERIA Z2 با تاخیری نزدیک به یک ماه نسبت به بازارهای جهانی در ایران نیز عرضه شد.  این اسمارت‌فون هیجان‌انگیز که در جایگاهی هم‌سطح Galaxy S5 سامسونگ و HTC One M8 قرار می‌گیرد در این گزارش بررسی می‌شود:
طراحی ظاهری
Z2  نه‌تنها از فاصله دور بلکه حتی در دست نیز کاملا مشابه Z1 به‌نظر می‌رسد و تنها با کنار هم قرار دادن دو مدل می‌توان به تفاوت‌های ایجادشده در طراحی این دو پی برد.  Z2 نیز همانند  Z1  از شاسی آلومینیوم یکپارچه و پوشش شیشه‌ای در هر دو سو بهره می‌برد و همچنان استحکام بالایی را ارایه می‌کند. طراحی بدنه Z2 به‌عنوان گوشی مدرن ‌سال 2014 مطرح است و از لحاظ مقایسه (از نظر طراحی بدنه) می‌توان آن را بسیار بالاتر از Galaxy S5  و شاید اندکی پایین‌تر از One M8 قرار داد.
صفحه‌  نمایش
برای سونی به‌عنوان یکی از شرکت‌های عمده تولید‌کننده پنل‌های تصویری، پذیرفتن ضعف نمایشگر و زاویه دید محدود در Z1 کاملا غیرقابل قبول به نظر می‌رسد. از همین رو پس از ارایه این مدل به بازار در مدت‌زمانی اندک اقدام به تصحیح این مشکل در Z1 Compact  و اینک Z2 کرده است.  
صفحه‌نمایش 2/5 اینچی Z2 در وضوح 1920×1080 پیکسلی به فشردگی 424ppi  دست پیدا می‌کند که برای چشم غیرمسلح بیش از اندازه کافی به نظر می‌رسد.  
اجزای جانبی
در سمت چپ Z2 در بخش میانی کنتاکت‌های اتصال داک در مرکز و کاور سرتاسری پوشاننده پورت Micro USB و اسلات سیم‌کارت در بالا دیده می‌شود.  در این قسمت نه‌تنها برخلاف Z1 از کاوری یکپارچه برای پوشش هر دو پورت استفاده شده بلکه اسلات سیم‌کارت نیز از سمت راست به این بخش منتقل شده است.  Z2 همچنان از Micro SIM استفاده می‌کند و برای جاگذاری سیم‌کارت نیز tray پلاستیکی کوچکی درنظر گرفته شده است. دکمه قرمزرنگ با لیبل OFF برای ریست سخت‌افزاری دستگاه از موارد تکراری حاضر در کنار اسلات سیم‌کارت   است.
در پایین به ورودی‌های میکروفون و محل اتصال بند برمی‌‌خوریم و در بالا نیز جک ضدآب اتصال هدست و یک حفره کوچک دیده می‌شود.  این حفره که در نگاه اول همچون خروجی IR یا اینفرارد به نظر می‌رسد در حقیقت میکروفون دوم دستگاه است که در Z1 در لبه بالایی بخش پشتی جای داشت و اینک به بالا منتقل شده است.
دوربین
با این‌که نزدیک به 9 ماه از ارایه Z1  به بازار می‌گذرد، دوربین 7/20مگاپیکسلی این مدل که در Z2 نیز تکرار شده هنوز بالاترین وضوح قابل اشاره در اندرویدفون‌های GSM و در میان برندهای اصلی بازار به حساب می‌آید. سنسور Exmor RS این دوربین دارای سایز 3/1/2 اینچ است که نه‌تنها بسیار بزرگتر از دوربین‌های معمول موبایلی با سنسورهای 1/3 اینچی محسوب می‌شود بلکه نسبت به نمونه‌هایی چون Galaxy S5 با سنسور 1/2. 6 و Nokia Lumia 1520 با سنسور 1/2/ 5 نیز سایز بیشتری را نشان می‌دهد. فاصله کانونی لنز این دوربین 27 میلی‌متر است که در نوع خود کاملا واید محسوب می‌شود.  گشودگی f/2/0 دیافراگم از دیگر مشخصات این دوربین به حساب می‌آید. تنظیمات مختلف حاضر در ساختار منویی دوربین تفاوت‌های فراوانی نسبت به Z1 نداشته‌اند.  
باتری
Z2  با باتری 3200 میلی‌آمپر ساعتی ارایه می‌شود که ارتقای ملایمی را نسبت به Z1 با باتری 3000mAh  تجربه کرده است.  این باتری نسبت به Galaxy S5 و One M8 با باتری‌هایی به ترتیب با ظرفیت 2800 و 2600 میلی‌آمپرساعتی بسیار قوی‌تر به نظر می‌رسد و انتظار دوام بیشتری از آن می‌رود. زمان شارژ دستگاه با استفاده از این باتری از یک‌درصد تا 98‌درصد بیش از 3 ساعت و 30‌ دقیقه به‌طول می‌انجامد.  
سیستم‌عامل،    رابط کاربری
زمان بوت Z2 از لحظه فشردن دکمه پاور و ویبره اولیه تا ظاهر شدن صفحه قفل نزدیک به 22 تا 23 ثانیه است که این زمان نزدیک به 3 تا 4 ثانیه سریع‌تر از Z1 به حساب می‌آید.  سیستم‌عامل دستگاه نسخه 2/4/4 اندروید کیت‌کت است که با توجه به اهمیت استراتژیک Z2 برای سونی بی‌شک در آینده به نسخه‌های بالاتر آپدیت خواهد شد.  منوی اصلی یا app drawer تغییری نسبت به گذشته نداشته و تنها نکته جدید آن از اندروید 3/4 به این سو، افزوده شدن پنلی عمودی در کناره سمت چپ است که با کشیدن دست رو به سمت راست در صفحه اول یا لمس آیکون آن در بالا ظاهر می‌شود.  
چیپ‌ست پردازشی، حافظه
Z2  نیز مثل One M8 از چیپ‌ست Qualcomm MSM8974AB با چهار پردازنده 3/2 گیگاهرتزی Krait 400 از خانواده Snapdragon 801 بهره می‌برد. گرافیک این چیپ‌ست از نوع Adreno 330 است و 3 گیگابایت رم، آن را در جایگاه بالاتری نسبت به S5 و One M8 قرار می‌دهد. حافظه داخلی دستگاه مثل Z1 برابر 16 گیگابایت است که از این مقدار حوالی 54/11 گیگابایت در اختیار کاربران قرار دارد. اسلات حافظه نیز تا 128 گیگابایت امکان ارتقای این حافظه را فراهم می‌کند.  Sony XPERIA Z2  با پیشرفت محسوسی نسبت به Z1 یکی از مدرن‌ترین اندرویدفون‌های فعلی بازار است که با 3 گیگابایت رم خود را از سایر مدل‌های برتر این رده متمایز کرده است.  صفحه‌نمایش گوشی با تجهیز به IPS بالاخره از مشکل همیشگی زاویه دید رهایی یافته و دوام بالای باتری رقابت را برای سایرین در این زمینه بسیار مشکل می‌کند.  مشخصات پردازشی و دوربین پیشرفته در هر دو بخش عکاسی و فیلمبرداری سایر گزینه‌های موفق این مدل را تشکیل می‌دهد. حرارت بیش از اندازه در کارهای سنگین یکی از معدود نکات منفی Z2 به حساب می‌آید.


تعداد بازدید :  175