شماره ۳۸۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲ مهر
صفحه را ببند
واکنش‌ها به حمله هوایی آمریکا به مواضع داعش در سوریه
جنگنده‌های آمریکایی روز گذشته مواضع داعش در سوریه را بمباران کردند

شبکه خبری سی.ان.ان روز گذشته از حمله جت‌های جنگنده آمریکایی حمله به مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه خبر داد. یک مقام آمریکایی گفت: حملات هوایی بر مقر و مواضع گروه تروریستی داعش در «الرقه» متمرکز بود با آن‌که مواضع داعش در دیگر شهرها نیز هدف حمله قرار گرفت.
افزون بر این روزنامه نیویورک‌تایمز نیز نوشت آمریکا و متحدانش بامداد دیروز مواضع گروه تروریستی داعش را با کمک موشک‌های کروز و بمب‌های هدایت‌شونده از دریا و هوا هدف قرار دادند. این اولین حملات هوایی علیه گروه تروریستی داعش در داخل سوریه است. خبرگزاری فرانسه نیز تعداد این حملات را 20 مورد اعلام کرده و افزوده است: برخی کشورهای عربی در این حمله مشارکت داشتند. مقام‌های دیپلماتیک به سی‌ان‌ان گفتند که قطر نیز در این حمله مشارکت داشته است با آن‌که هنوز معلوم نیست قطر خود به حملات هوایی دست زده است یا خیر.  به‌رغم این‌که دولت آمریکا اعلام کرده بود برای حملات هوایی خود در خاک سوریه هیچ هماهنگی با دولت دمشق نخواهد کرد، روز گذشته وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد که حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع گروه تروریستی تکفیری داعش در خاک این کشور بعد از هماهنگی با دمشق صورت گرفته است. در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است که آمریکا قبل از حمله به مواضع داعش در شهر الرقه و مرزهای سوریه و عراق، «بشار الجعفری» نماینده دایم سوریه در سازمان ملل را در جریان این حمله قرار داده بود.
واکنش ایران به حمله آمریکا به سوریه
معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه با تأکید بر این‌که راه‌حل مبارزه با تروریسم در ماجراجویی‌های ‌هالیوودی نیست؛ گفت:  جمهوری اسلامی ایران حمله هوایی آمریکا به مناطقی از سوریه و ابعاد آن را با حساسیت و دقت دنبال می‌کند.  به گزارش تسنیم، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در واکنش به حمله نظامی آمریکا به سوریه گفت: راه‌حل مبارزه با تروریسم در ماجراجویی‌های‌هالیوودی نیست. حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر افزود: «اقدام آمریکا و چند کشور را ناقض حاکمیت ملی و حقوق بین‌الملل و مبنایی برای اقدامات جدید مداخله جویانه در منطقه می‌دانیم.» وی گفت: «تکیه بر راه‌حل‌های مداخله‌جویانه قبلی، خود ازجمله عوامل رشد تروریسم فعلی است و جمهوری اسلامی ایران حمله هوایی آمریکا به مناطقی از سوریه و ابعاد آن را با حساسیت و دقت دنبال می‌کند.» معاون وزیر امور خارجه تأکید کرد: «از نگاه تهران هرگونه اقدام نظامی در جغرافیای سوریه بدون درخواست دولت این کشور و رعایت حقوق بین‌الملل، پذیرفتنی نیست زیرا مبارزه با تروریسم نمی‌تواند مبنایی برای نقض حاکمیت ملی کشورها باشد.» سازمان غیردولتی موسوم به «ناظر حقوق بشر سوریه» اعلام کرد: جنگنده‌های خارجی محل استقرار (گروهک تروریستی) داعش در استان الرقه در شرق سوریه را هدف قرار دادند و در این حمله جدا از جنگنده‌های آمریکایی، جنگنده‌های اردن، عربستان، امارات و بحرین نیز شرکت داشتند.
پنتاگون نیز اعلام کرده که طی این حملات خطوط امداد سلاح داعش نیز هدف قرار گرفته و نیروهای آمریکایی به وسیله موشک‌های «تام‌ هاوک» از طریق دریا اهداف داعش را موشکباران کرده‌اند.
از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در خبری فوری از عدم شرکت انگلیس در حملات هوایی به سرکردگی آمریکا علیه مواضع گروهک تروریستی داعش در سوریه خبر داد.  
این درحالی است که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه  در واکنش به این اقدام آمریکاگفت: حمله‌های هوایی به مواضع تروریست‌های داعش در سوریه نباید بدون اجازه دمشق صورت گیرد. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز روز گذشته هرگونه مشارکت در حملات هوایی به رهبری آمریکا به مواضع گروهک تروریستی داعش در سوریه را رد کرد. یک مقام ناتو که نامش ذکر نشده است، اعلام کرد که این سازمان هیچ‌گونه مداخله‌ای در حملات هوایی به مواضع تروریست‌های داعش در سوریه، نداشته است.


تعداد بازدید :  222