شماره ۳۸۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲ مهر
صفحه را ببند
آسوشيتد‌پرس گزارش داد
مخالفت ايران با تعطيلي تاسيسات هسته‌اي فردو

شهروند| روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن تأیید تلویحی پیشنهاد جدید هسته‌ای آمریکا به ایران گفت که تهران هنوز موافقت خود را با این طرح اعلام نکرده است.  مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره برخی اخبار منتشره درباره ارایه طرحی از سوی یکی از کشورهای عضو گروه ١+٥ در ارتباط با اتصالات سانتریفیوژها در تأسیسات هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: در روند مذاکرات فنی و کارشناسی، طرح‌ها و ابتکارات مختلفی ازسوی هیات‌ها ارایه و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. او گفت:  تاکنون طرحی که مورد پذیرش همه طرف‌ها باشد، مورد موافقت واقع نشده است.  مذاکره‌کنندگان آمریکایی طرحی را پیشنهاد داده‌اند که طبق آن ایران به جای برچیدن سانتریفیوژهایش می‌تواند اتصال این ماشین‌ها را از یکدیگر قطع کند.  
به گفته مقامات غربی با این طرح، ایران می‌تواند سانتریفیوژ‌هایش را بر جای خود نگه دارد و آمریکا هم می‌تواند در آن مدعی شود که دسترسی ایران به مقدمات ساخت بمب اتمی را محدود کرده است.  نکته اما این است که حذف لوله‌های تغذیه شونده میان سانتریفیوژ‌ها عملا سانتریفیوژ‌ها را بلا‌استفاده می‌کند.  
علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح دیروز در حاشیه‌ این دیدار و در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد جدید درباره قطع اتصالات سانتریفیوژ‌ها گفت: ما هم این اخبار را شنیده‌ایم ولی مواضع جمهوری اسلامی ایران مواضعی است که بارها توسط مقام معظم رهبری اعلام شده و این مواضع به جز چیزهایی است که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند. او ادامه داد:  مواضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با بحث هسته‌ای این است که ایران بتواند از انرژی هسته‌ای به صورت صلح‌آمیز و در جهت مقاصد صنعتی استفاده کند.  همچنین بتوانیم از این نیروی بسیار مهم که کمترین آلودگی را در محیط ایجاد می‌کند انرژی تولید کرده و از آن استفاده کنیم.  ولایتی تصریح کرد: استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق همه‌ کشورهایی است که معاهده‌ ان‌. پی‌. تی‌ را امضا کرده‌اند و این حرفی که از سوی آمریکایی‌ها زده شده است حرف تازه‌ای نبوده و مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا با آن متفاوت است.  جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه زیر بار این تحمیل‌هایی که خارج از قواعد بین‌المللی بوده و از سوی آمریکایی‌ها می‌خواهند به ایران تحمیل کنند نخواهد رفت.
براساس اخباری که خبرگزاری‌های خارجی درخصوص مذاکرات نیویورک منتشر کرده‌اند، مسأله تأسیسات زیر زمینی فردو نیز در مذاکرات روز گذشته به بحث گذاشته شده است و ایران اعلام کرده است که حاضر به تعطیل کردن یا تغییر نوع فعالیت این تأسیسات غنی‌سازی نیست.  به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برخی مقامات غربی که نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند که ایران با مطرح کردن موضوع تجاوز یک فروند پهپاد رژیم صهیونیستی به خاک ایران و سرنگونی آن از حوالی تاسیسات هسته‌ای نطنز، اعلام کرده است که بنا به ملاحظات امنیتی نمی‌تواند تأسیسات زیرزمینی فردو را که در دل کوه‌ها قرار دارد و ایمن از حملات هوایی است، برچیند.  تأسیسات هسته‌ای قم که گمان می‌رود یکی از ایمن‌ترین سایت‌های هسته‌ای ایران باشد در نزدیکی قم واقع شده است و تا پیش از توافق ژنو ایران در این تأسیسات به غنی‌سازی اورانیوم 20‌درصد می‌پرداخت.  
طرف غربی بر این عقیده است که ایران باید تأسیسات هسته‌ای فردو را به دلیل غیرقابل نفوذ بودن و ايمن بودن تعطیل کند.  حتی زمانی محمدجواد ظریف در واکنش به درخواست طرف آمریکایی برای بسته شدن تأسیسات هسته‌ای فردو گفته بود: «می‌گویند چون نمی‌توانیم فردو را بزنیم، باید تعطیلش کنید.»  اما به نظر نمی‌رسد که ایران قصد داشته باشد از موضعش درباره تأسیسات فردو کوتاه بیاید. 


تعداد بازدید :  300