شماره ۳۸۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲ مهر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

امیرعبداللهیان:ایران از توافق سیاسی بین رئیس‌جمهوری یمن و معارضان حمایت می‌کند
«حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از حصول توافق سیاسی بین رئیس‌جمهوری یمن و معارضان حمایت می‌کند.  این مقام ارشد وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با ایرنا در واکنش به توافق سیاسی میان رئیس‌جمهوری یمن و معارضان اظهار داشت: همه طرف‌های سیاسی در یمن را به خویشتنداری، آرامش و پایبندی به توافق سیاسی و استمرار گفت‌وگوهای ملی برای تکمیل روند سیاسی این کشور توصیه می‌کنیم. وی افزود: شرایط خطیر در منطقه ایجاب می‌کند همه نیروهای سیاسی و کشورهای منطقه، دیپلماسی و گفت‌وگو برای حل اختلافات سیاسی را سرلوحه سیاست‌های خود قرار دهند. امیرعبداللهیان تصریح کرد: مردم و دولت یمن به تروریست‌های تکفیری اجازه نخواهند داد، مسیر مطالبات مسالمت مردم و مصالحه سیاسی را به سمت افراط و خشونت سوق دهند. معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: یمن مستقل، متحد، باثبات و امن، در سایه تأمین حقوق و پایبندی همه طرف‌ها بر مصالحه سیاسی، مورد حمایت تهران است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:اوباما آمادگی تعامل مستقیم با روحانی را دارد، بستگی به میل روحانی دارد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: حضور روحانی در نیویورک فرصت کم‌نظیری در جهت حل پرونده هسته‌ای ایران است. آلن ایر سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرآنلاین با استقبال از حضور روحانی در نیویورک گفت: حضور نمایندگان کشورهای مختلف در نیویورک، از جمله نمایندگان محترم جمهوری اسلامی ایران و در رأس آنها رئیس‌جمهوری حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای دکتر حسن روحانی فرصت کم‌نظیری در جهت حل مسأله هسته‌ای ایران محسوب می‌شود. وی درخصوص احتمال دیدار و گفت‌وگوی روسای‌جمهور ایران و ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: اصلا نمی‌دانم. تا به‌حال قرار نشده که با هم دیداری داشته باشند اما مکالمه تلفنی ‌سال پیش بین آنها نشانگر آن است که به‌طور اصولی آقای اوباما آمادگی تعامل مستقیم با جناب آقای دکتر روحانی دارد‌ پس تا اندازه‌ای بستگی به میل جناب آقای دکتر روحانی دارد. هرچه باشد این هفته کار مهمی پیش‌روی همه ما قرار دارد و چنین دیداری فی‌نفسه عامل ضروری برای نیل به پیشرفت در این هفته نیست.

ابراز خشنودی وزیر خارجه آمریکا از ملاقات اخیر ظریف و سعود الفیصل
جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدار با سعود الفیصل همتای عربستانی‌اش در نیویورک، خشنودی خود را بابت ملاقات اخیر فیصل و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ابراز کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی کویت، یک مسئول وزارت خارجه آمریکا پس از دیدار کری و فیصل که در حاشیه شصت‌ونهمین مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، گفت: دوطرف درباره تلاش‌های بین‌المللی درباره مبارزه با داعش و همچنین روابط عربستان و ایران گفت‌وگو کردند و کری از گفت‌وگوی مستقیم اخیر فیصل با ظریف استقبال کرد.  تحولات اوضاع در یمن، بحران سوریه و آخرین دستاوردهای منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر محورهای مذاکرات وزرای خارجه آمریکا و عربستان بود.  روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن هم در این‌باره به نقل از یک دیپلمات آمریکایی نوشت: سعود الفیصل در دیدار با کری از تصمیم به ملاقات مجدد با ظریف در ریاض خبر داد، اما تاریخ آن را ذکر نکرد.

صالحی:روند مذاکرات ناامید کننده نیست
رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر پیشنهاد جدید آمریکا به ایران در مورد قطع اتصال سانتریفیوژها اظهار کرد: بنا نداریم در برهه حساس کنونی نسبت به مواضع رسانه‌ای طرف مقابل پاسخ دهیم.
به گزارش ایسنا علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی عصر دیروز در حاشیه مراسم دیدار با خانواده شهدای جنگ تحمیلی این سازمان در جمع خبرنگاران افزود: ما مسائل‌مان را در مذاکره با طرف مقابل مطرح می‌کنیم و بنا نداریم در برهه حساس فعلی نسبت به طرح چنین موضوعاتی در رسانه‌های خارجی موضع‌گیری کنیم؛ چرا که آن‌ها بعید نیست دوست داشته باشند به خواسته‌های‌شان از چنین فضاسازی‌هایی برسند. او ادامه داد: اولا معلوم نیست که اصلا آن‌ها چه طرحی داشته‌اند،‌ در ثانی مسائل و روند ناامیدکننده نیست و جای نگرانی وجود ندارد.
وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و پیشنهاداتی که برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند آمریکا به ایران ارائه کرده است گفت: الان مذاکرات به خوبی پیش می‌رود. آن‌ها مطالبات خودشان را دارند و ایران مواضع خودش را. یا امروز و فردا به نتیجه می‌رسیم یا فردای دورتر و ما خیلی نگران این مساله نیستیم.
او درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات تا سوم آذر گفت: به اعتقاد شخصی من راهی برای آن‌ها جز این که با ایران به توافق برسند وجود ندارد.


تعداد بازدید :  304