شماره ۳۸۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲ مهر
صفحه را ببند
رئیس جمهوری در نشست « اقلیم» سازمان ملل:
نزاع در خاورمیانه مانع حل مشکلات زیست‌محیطی است

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشست
 « اقلیم» سازمان ملل در نیویورک گفت: تغییرات دمایی و آثار آن بر کاهش بارندگی در منطقه خاورمیانه و بروز خشکسالی مستمر و کم آبی منجر به افزایش فقر و احتمال بروز ناآرامی ها و تنش های مرزی شده و متاسفانه استمرار نزاع های سیاسی و جنگ در کشورهای هم جوار نیز به مانعی در برابر دستیابی به توافقات عملی و پایدار برای حل مشکلات زیست محیطی منطقه ای تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا، حسن روحانی افزود: اجلاس سران، فرصت ممتازی را برای پرداختن به تغییرات آب و هوایی به عنوان یکی از مهمترین چالش های قرن بیست و یکم فراهم می آورد.
رئیس جمهوری گفت: رسیدگی به این مسایل مستلزم همکاری کشورهای منطقه در قالب
 کنوانسیون های مشترک و چند جانبه است که ایران آمادگی خود را برای مشارکت فعال در این زمینه اعلام می دارد. روحانی اظهارداشت: تجربه تاریخی نشان داده است که تعریف مکانیزم های اقتصادی، موثرترین مسیر برای ایجاد انگیزه در فعالیت های بشردوستانه در سطح جهان است تا با کمک آن سازوکارهای بین المللی برای مهار انتشار کربن و گازهای گلخانه ای توسعه یابد.
وی افزود: دستور کار توسعه پایدار جمهوری اسلامی ایران در طول سالی که گذشت روی آوردن به اقتصاد
 کم کربن بوده است.
رئیس جمهوری ادامه داد: نظام هشدار و توصیه به تنهایی نمی تواند عامل موثری برای رفع این معضل باشد و نیاز به توافق جامع مبتنی بر مکانیزم های اقتصادی که در آن ملاحظات مربوط به توسعه همه کشورها لحاظ شده باشد بیش از پیش احساس می شود.
روحانی افزود: کاهش شدت انرژی، کاهش
 یارانه های انرژی، کاهش انتشار آلاینده های مهم اتمسفر، ارتقای کارایی انرژی، بهبود کیفیت سوخت های مصرفی به رغم تحریم های اعمال شده، افزایش سهم منابع انرژی های تجدیدپذیر،جدید و جایگزین، تلاش برای هماهنگی با همسایگان برای مدیریت و کنترل گرد و غبار و استفاده از دیگر فناوری های سازگار با محیط زیست از اهداف ملی لازم الاجرایی ما است که تعیین شده و در حال اجرا است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر باور داریم بحران گرمایش جهانی معضلی جهانی است باید بپذیریم که مواجهه با آن هم نیازمند همکاری جهانی است، گفت: هر اقدامی با هر بهانه ای که در راه این همکاری ها مانع ایجاد کند به ضرر همه جامعه جهانی است.
روحانی افزود: هم اکنون امکان دستیابی به تجارب و دانش کشورها در مواجهه با خشکسالی و کم آبی و
بحران های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوای شهرها برای برخی از کشورها دشوار شده است. وی ادامه داد: با یک نگاه انسانی و سلامت محور هرگز نمی توان به دلیل تحریم های غیرقانونی، محیط زیست و سلامت مردم را در معرض خطر قرار داد.روحانی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران از همکاری با بخش های عمومی و خصوصی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی برای تقویت اقدامات ملی در مقابله با تغییرات آب و هوا استقبال می کند و به تسهیل این همکاری ها از جمله با ایجاد شرکت های مشترک ایرانی و خارجی متعهد است. وی ادامه داد: امیدواریم با تلاش های سازمان ملل و مشارکت موثر همه کشورها کنفرانس نیویورک به نقطه عطفی در زمینه اقدام مشترک، اما متفاوت همه ساکنان زمین برای نجات این کره سبز تبدیل شود.
برنامه‌ای برای دیدار با اوباما ندارم
حسن روحانی در نخستین برنامه اش در دیدار با
رسانه های خارجی با بیان اینکه برنامه‌ای برای دیدار با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا ندارم، گفت : در خصوص چنین دیدارهایی باید از هفته‌ها قبل برنامه ریزی شود  و هماهنگی‌هایی صورت بگیرد که چنین اتفاقی در خصوص این سفر رخ ندا ده است. رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ در نیویورک گفت: این هفته هفته خیلی مهمی است، زیرا مذاکرات میان دو طرف تا پایان این هفته می‌تواند روشنگر این موضوع باشد که آیا ما قادریم در دو ماه آینده به توافق نهایی دست یابیم یا خیر.
رییس شورای عالی امنیت ملی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه پاسخ سوال فوق مثبت باشد، تصریح کرد: فکر می‌کنم، دو طرف اولاً به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه وضعیت موجود به نفع هیچ‌کس نیست و ثانیاً باور دارند که حل و فصل نهایی به نفع دو طرف، منطقه و جهان خواهد بود.
دکتر روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم به شکلی جدی‌تر با مذاکرات برخورد کرد، گفت: ایران تصمیم و اراده قاطع برای حل و فصل موضوع هسته‌ای خود دارد و در چارچوب منطق و شفافیت بر سر میز مذاکرات حاضر شده است. به گزارش رویترز، دکتر روحانی در جمع شماری از خبرنگاران و اصحاب رسانه همچنین افزود که روابط با عربستان‌سعودی درخور بهبودی است و به نظر می‌رسد اختلافات بین دو کشور بزرگ خاورمیانه درحال کاهش است. وی ادامه داد: مواضع عربستان هرروز به ما نزدیک‌تر می‌شود.
وی افزود: اگر واقعا اختلاف‌نظرهای دو کشور رو به کاهش باشد، روابط با عربستان‌سعودی نزدیک‌تر خواهد شد. رئیس‌جمهوری ایران همچنین در مورد حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش در سوریه گفت: هدف قراردادن مواضع ضروری در کشور سوم، باید در چارچوب مشخصی انجام شود. بدون درخواست کشوری که هدف قرار گرفته است یا بدون فرمان یا اجازه سازمان ملل، حملات هوایی مبنای حقوقی درستی ندارد.

 


تعداد بازدید :  305