شماره ۳۸۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲ مهر
صفحه را ببند
مقایسه ای متفاوت بین دو سلطان اقلیم فوتبال
تکنیک از من قدرت از تو

گروه ورزش | وقتی می‌پرسید مسی بهتر است یا رونالدو، انگار در حال مکاشفه درباره حق‌تقدم مرغ بر تخم‌مرغ هستید! هیچ دلیل قاطعی برای برتری رونالدو و مسی بر دیگری نیست؛ نه افتخارات و نه حتی افتخارات فردی پایان سال. علاوه بر این موضوع، داشتن هواداران میلیونی دوآتشه، هیچ سایتی را برای استناد به حقایق باقی نگذاشته چون خارج از دایره آمار، هیچ سایتی از علاقه‌مندان و آرای آنها برای تبدیل شدن بازیکن محبوبشان به بهترین بازیکن تاریخ، تهی نیست. در این شرایط شاید بد نباشد از دایره اعداد، قضاوت درباره برتری یکی از اعجوبه‌ها بر دیگری را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهیم؛ هرچند بحث حس و ایده‌های خلاقانه، کاملا جداست و عده زیادی اعتقاد دارند هرقدر مسی از نبوغش بهره می‌برد به همان نسبت رونالدویی که برای سر زدن، رکورد 6/2متری را به ثبت رسانده از توانایی‌های اکتسابی برخوردار است.
آمار امسال
مسی تا پایان بازی‌های این هفته لیگ‌های اروپایی در 5 بازی، 3گل و 6 پاس گل داده؛ این یعنی میانگین 60/0 گل در هر بازی. جالب این‌که او این فصل هت‌تریک نکرده و در تنها تلاش برای گل کردن پنالتی هم مقابل لوانته ناکام ماند. در سوی مقابل رونالدو در 7بازی، 8گل و یک پاس گل ثبت کرده که یکی از 8گل او از روی نقطه پنالتی زده شده است. کریس مقابل لاکرونیا، بیستمین هت‌تریک لالیگایی‌اش را رقم زد. آمار تفکیکی 2اسطوره، ما را به نتایج جالبی می‌رساند؛ از جمله این‌که رونالدو در 3بازی این فصل لالیگا، 5گل (یک هت‌تریک و یک پنالتی) زده است، مسی اما در بازیسازی موفق بوده و علاوه بر 4گل در 3بازی، 5پاس گل داده است. هر 2 اعجوبه در لیگ قهرمانان یک‌بار به میدان رفته‌اند که رونالدو یک گل زده و مسی یک پاس گل داده است. مسی برخلاف رونالدو که در 3بازی متفرقه و خارج از چارچوب‌های مورد اشاره بازی کرده در فصل جاری رقابت متفرقه‌ای نداشته است.
افتخارات؛ 28 بر 20 به سود مسی
رونالدو هرقدر در عرصه آمار فصل جاری بهتر از مسی بوده اما در افتخارات در موضع ضعف قرار دارد چرا که از زمان شروع دوران حرفه‌ای 20افتخار تیمی و فردی به‌دست آورده اما مسی 8 افتخار بیش از او در تالار شخصی‌اش دارد.
مولفه‌های تاکتیکی و تکنیکی
گلزنی: مسی در 24سالگی، بهترین گلزن تاریخ بارسلونا شد و با شکستن رکورد گرد مولر، زننده بیشترین گل (73 گل) در یک فصل کاری فوتبال اروپا نام گرفت. در سوی مقابل، رونالدو با رسیدن به آمار 177 گل‌زده در 165بازی لالیگایی تا پایان فصل گذشته، عملکرد جاودانه‌ای به جا گذاشت. او در 3فصل اخیر به ترتیب 60، 55 و 51 گل زده است!
سرزنی: مسی علاوه بر زنده کردن توپ‌های مرده و بازیسازی در ضربات آزاد هم تخصص ویژه‌ای دارد اما سرزنی یکی از معدود نقاط ضعفش محسوب می‌شود. رونالدو اما می‌تواند 6/2متر به هوا پرواز کند.
ضربه آزاد: در این عرصه شاهد رقابت نزدیک هستیم. ضربات مسی معمولا در چهارچوب است و رونالدو هم یا تور را نشانه می‌گیرد یا تیر را! بسیار کم پیش آمده ضربه این 2 اعجوبه به دیوار دفاعی برخورد کند.
پنالتی: مسی تا فوریه 2012، 20 پنالتی از مجموع 27 پنالتی‌اش را به تور چسبانده بود اما انگار به اندازه کریس رونالدو از فاصله 12یاردی دروازه خطرناک نیست. اعجوبه رئال‌مادرید تا فوریه 2012 آمار خیره‌کننده 23 پنالتی موفق از مجموع 24پنالتی‌اش در رئال‌مادرید و 11پنالتی گل‌شده از مجموع 14پنالتی‌اش در دوران حضور در منچستر‌یونایتد را به ثبت رساند.
تکنیک: سرعت، تکنیک، تعادل و هوش از مسی یک موجود فرازمینی ساخته است. او در لحظه کنترل توپ، بی‌عیب و نقص عمل می‌کند و بازیکن مقابل گاهی می‌اندیشد مبادا توپ به پای لیونل چسبیده و او درگیر تلاش بیهوده‌ای است! رونالدو در استارت‌های انفجاری به شکل وحشتناکی قوی و سرعتی است. او در دریبل‌زنی، متبحر نشان می‌دهد.
قدرت بدنی: مسی 5 فوت و 7 اینچی، اصلا بلندقامت نیست و در دوران نوجوانی، خطر مصدومیت‌های شدید به خاطر ضعف بدنی را حس می‌کرد. استعداد ذاتی، قدرت بدنی اندک او را از نظرها دور می‌کند و شوت‌های قدرتمندش قوی‌هیکل‌ترین بازیکنان را هم مقهور می‌کند. رونالدو 6 فوت و 2 اینچی، استانداردهای لازم یک بازیکن قدرتی را دارد.
تکمله
مسی ضعف‌های اندکش را با تکنیک خود می‌پوشاند. رونالدو هم از زمان حضور در لالیگا، خودش را از سایه مسی خارج کرده و حالا تفاوت بین این 2 ستاره بسیار کم است. به‌هر حال در ‌سال 2013 مسی آماده نبود و رونالدو کاملا سزاورانه مرد‌ سال فوتبال جهان شد. هرچند عملکرد نه‌چندان خوب یا حداقل ضعیف‌تر از سال‌های قبل این 2ستاره به اضافه ناکامی رونالدو و قهرمان نشدن آرژانتین در شب تبدیل مسی به بهترین بازیکن جام‌جهانی 2014، شانس این 2 بازیکن برای برگزیده شدن به‌عنوان مرد ‌سال 2014 فوتبال دنیا را کاهش می‌دهد.


تعداد بازدید :  308