شماره ۳۸۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲ مهر
صفحه را ببند
تعهد در کشور عدم تعهد!

سوشیانس شجاعی‌فرد طنزنویس

[email protected]

در خبرها آمده بود وقتی حمید درخشان برای جانشینی علی دایی (همان مغضوب علیه دیروز که به لطف آقایان مزه محبوبیت را هم چشید!) انتخاب شد، سازمان لیگ تعهدنامه‌ای از او گرفت که به نام تعهدنامه مضاعف معروف است. (البته این معروف با آن معروفِ معروفِ والیبالیست فرق می‌کند!، این تعهدِ معروف، از آن تعهد کشکی‌هاست! مثل آن یکی معروف درست و حسابی و اوس و قرص‌دار نیست!)
در این تعهدنامه مضاعف، از مربی‌ها تعهد گرفته می‌شود که از دلال، بازیکن نگیرند، بازیکن ضعیف استخدام نکنند، تبانی نکنند، به گل دست نزنند، به ماشین لباسشویی دست نزنند! حرف نزنند! و حالا بقیه این تعهدنامه:
 مربی تعهد می‌کند که رده پرسپولیس را از رده هشتم جدول پایین‌تر نبرد!
 مربی تعهد می‌کند که شب‌ها مسواک بزند و در صورت مسن بودن شب دندان‌هایش را در آب نمک بگذارد. متخلفین از این بند به مراجع غذایی معرفی می‌گردند!
 مربی متعهد می‌شود از مصرف دخانیات مخصوصا قلیان، به‌ویژه دو سیب، بلوبری، آلبالو، نعناع پرتقال و غیره خودداری کند. کشیدن قلیان خامه پرتقال به منظور حمایت از صنایع لبنی و باغداری ایرانی، بلامانع است! همچنین به منظور حمایت از برادران واردات‌چی، مصرف هرگونه سیگار قاچاق بدون عکس ممنوع می‌باشد و مربی دراین‌باره مسئول خواهد بود!
 مربی با امضای این تعهدنامه، موظف به نوشیدن 4 لیوان آب در شبانه‌روز می‌باشد، همچنین به منظور سلامت کلیه کلیه‌ها می‌بایست در روز دو بار دستشویی کوچک برود و کد رهگیری مربوطه را بلافاصله بعد از کشیدن سیفون اعلام نماید!
 مربی تعهد می‌نماید که به منظور اصلاح الگوی مصرف، لامپ‌های اضافی منزل خود را خاموش نماید. به منظور نظارت بر حسن اجرای این تعهد همکاری با ناظر سازمان لیگ که به‌طور مقیم در منزل سرمربی حضور دارد الزامی است. سرمربی موظف است کلیه امکانات رفاهی لازم و غیرلازم را برای ناظر سازمان فراهم کرده و یک اتاق اختصاصی به ایشان اختصاص دهد!
البته خوب که نگاه کنید، این تعهدنامه فقط برای مربیان فوتبال نیست! همه ما در زندگی روزمره از این تعهدها داده‌ایم! مثلا:
تعهدنامه مضاعف
 برای مسافرت به خارج از کشور:
 مسافر تعهد می‌کند پوشش معمول داخل ایران را در خارج حفظ کرده، از پوشیدن شلوارک اجتناب کرده و برای احتیاط بیشتر، بیشتر حفظ نماید، ضرر که ندارد!
 مسافر تعهد می‌نماید از ارز مسافرتی استفاده ننموده و ارزی را هم که خودش با پول خودش به قیمت خون بابای خودش می‌خرد، حداکثر صرفه‌جویی را بنماید و خرج عطینا نکند!
 مسافر تعهد می‌کند از هرگونه مسافرت اضافی به کشورهای تفریحی مخصوصا کشورهای تفریحی با مناظر طبیعی خودداری کند. حالا اگر خواست مناظر طبیعی ببیند، حداقل از سفر به تایلند خودداری کند، حالا تایلند رفت از سفر به پاتایا خودداری کند، حالا اگر پاتایا رفت، سعی کند خودداری کند!
 مسافر صرف‌نظر از این‌که چند‌میلیون خرج کرده که چند روز از محدوديت ما راحت باشد، موظف به رعایت عین قوانین و محدودیت‌های ما در خارج هم می‌باشد! تعریف حوزه قضایی و این سوسول‌بازی‌ها هم مال امتحان استخبار وکلاست و مورد قبول ما نیست! چون ایرانی هستی هر جا خلاف میل ما حرکت کنی حالت را می‌گیریم!
تعهدنامه مضاعف برای خریدار خودرو:
بند اول و آخر: خریدار به‌طورکلی موظف است، فروشنده موظف نیست! همین هیچ‌کس هم حق حرف زدن ندارد، به جز جناب سروان!
تعهدنامه زندگی در ایران:
  افراد ایرانی با امضای این تعهدنامه (و حتی بدون امضای آن) ملزم به نفس کشیدن در هوای آلوده ناشی از بنزین داخلی به جای هوای پاک می‌باشند! همچنین در شرایط حساس کنونی ایشان موظف به خوردن روغن پالم، روغن ترمز، روغن هیدرولیک، سبزیجات آلوده، بنزین آبدار، آب نیترات‌دار، نیترات گازدار می‌باشند. ایرانی‌ها تعهد می‌نمایند به منظور حمایت از صنعت داخلی، نسبت به خرید خودروهای داخلی اقدام و در اسرع‌وقت با آن تصادف کنند به نحوی که خودرو از رده خارج شود. ضروری است در وصیتنامه ذکر شود، وراث ایشان نسبت به خرید مجدد خودروی داخلی اقدام نمایند!
*ستون طنز پدرام ابراهیمی، استثنائا امروز منتشر نمی‌شود.


تعداد بازدید :  294