شماره ۳۸۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲ مهر
صفحه را ببند
درجلسه شورای شهر تهران مطرح شد
انتقاد از ساخت‌وساز در ارتفاع 1800 متر ولنجک
محمد حقانی: با وجود تذکر شورایعالی شهرسازی، کمیسیون اصل 90 و تقدیم گزارش به دفتر رهبری، شهرداری می‌خواهد پروانه ساختمان برای بوستان مادر صادر کند

شهروند|  انتقاد از ساخت و سازهای ارتفاع ۱۸۰۰ متر در ولنجک و ادامه ساخت‌وساز غیرقانونی در بوستان مادر مهم‌ترین موضوع‌های نود و هفتمین جلسه شورای شهر تهران بود که دیروز از سوی احمد مسجدجامعی و محمد حقانی در صحن شورا مطرح شد.  
احمد مسجدجامعی در جلسه علنی دیروز شورای شهر نامه مصطفی میرسلیم به شهردار منطقه یک را خواند.  نامه‌ای که در آن مصطفی میرسلیم از وضع ناهنجار ولنجک شمالی و مشکلات فراوان آن انتقاد کرده و نوشته است، از سه‌سال پیش کاربری زمین‌های واقع شده در دو طرف بلوار دانشجو از فضای سبز به فضای مسکونی تبدیل شده که نه‌تنها موجب محرومیت ولنجک از فضای سبز موردنیاز و امکانات متناسب با مجتمع توچال شده، بلکه به مشکلات موجود شدت بخشیده است.  به این ترتیب باید در آینده نزدیک شاهد درگیری بین مراجعان و اهالی باشیم که زندگی عادی را بیش از پیش مختل خواهد کرد.  این نابسامانی‌ها به مثابه مرگ طبیعی یک محله است.  بروز چنین پریشانی هیچ توجیهی جز کسب منافع و درآمد در کوتاه‌مدت و نابودی محله در بلندمدت ندارد.
در بخش دیگری از این نامه مصطفی میرسلیم توضیح داده که، وقتی همراه شما (یزدانی) و معاون وقت شهرداری از ساخت و سازهای کوهپایه ولنجک بازدید کردیم، معاون مربوطه گفت برای متقاضیان ساخت‌وساز در سایر قطعات موجود در حریم 1800 متری پروانه صادر شده که با مراعات آسمان همسایه‌ها از هفت تا 9 طبقه ملک خود را بسازند. اکنون یکی از گروه‌های دارای مجوز، علاوه بر چهار طبقه زیرزمین، 11 طبقه روی همکف بنا کرده است.  آیا حقوق همسایگی در این مورد رعایت شده است؟
پس از این‌که قرائت نامه انتقادی میرسلیم از وضع شهرداری منطقه یک به پایان رسید مهدی چمران، رئیس شورای شهر اعلام کرد در جلسه بعدی از شهردار منطقه یک می‌خواهیم برای توضیح به صحن علنی شورا بیاید و به این تذکر پاسخ دهد.
اما در این جلسه محمد حقانی نیز اظهار کرد که می‌خواهد باغ‌گردی را در برنامه خودش قرار دهد.  رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با انتقاد از مصوبه برج باغ و تخریب باغات تهران تأکید کرد: من هم قصد دارم مثل آقای مسجدجامعی که تهرانگردی می‌کند، باغ‌گردی را شروع کنم تا این تخریب‌ها را رصد کنم.
حقانی با اشاره به این‌که بارها درباره مسأله فضای سبز و باغات در جلسات شورای شهر صحبت و تذکر داده شده است، گفت:  اخیرا تعدادی از پارک‌هایی که قبلا در تملک شهرداری نبوده، مورد تجاوز قرار گرفته و بهترین نمونه آن اتفاقی است که هفته گذشته توسط اوقاف و با کمک دادیاری شعبه هفتم صورت گرفت و درختانی با بن بیش از 40 سانتی‌متر و عمر بیش از 20‌سال
 قطع شدند.
او با اشاره به این‌که این پرونده‌ها و مشابه آن سال‌ها در شهرداری رفت و آمد شده و نهایتا شهرداری نتوانسته از آنها دفاع کند، گفت:  خواهشم از شهردار این است که دست‌کم این پارک‌ها را بخرند، زیرا این فضاها بیش از 20‌سال در اختیار مردم بوده و نباید جلوی چشم مردم و با کمک ناجا درختان آن را قطع کنند.
حقانی در ادامه با انتقاد از مصوبه برج باغ گفت: این مصوبه نیز لطمه بزرگی به باغات تهران زده است.  چند روز پیش بازدیدی از خیابان فرشته، خیابان آقابزرگی، پلاک 46 و 47، خیابان دکتر حسابی پلاک 33، خیابان تختی پلاک 67، خیابان شریفی‌منش پلاک 46، خیابان فیاض‌بخش، نبش هرزگوین داشتیم که این املاک در پیاده‌رو نیم متر پیشروی کرده و کنسول زده‌اند.
عضو شورای شهر تصریح کرد:  درختان در تهران مظلوم واقع شده و درحال از بین رفتن است.  به‌عنوان برج باغ مجوز ساخت با سطح اشغال 30‌درصد می‌گیرند، بعد آن را به 40 و 50‌درصد افزایش می‌دهند و برای اجرای پارکینگ هم 100‌درصد خاکبرداری می‌کنند و درختان را از بین می‌برند.  برای جلوگیری از این اتفاقات، من هم قصد دارم مثل مسجدجامعی که تهرانگردی می‌کند، باغ‌گردی کنم! و در هر جلسه شورا پلاک باغ‌های تخریب شده را اعلام کنم.
او درباره بوستان مادر نیز گفت:  درباره ساخت‌وساز در این زمین، اواخر فروردین ماه به شهردار تذکر دادم که آقای سروری در این‌خصوص جلسه گذاشت و با حضور چمران و قالیباف در این‌خصوص بحث شد.  با این حال اقدامی در این خصوص انجام نشد و گرچه مایل نیستم در یک فضای 71‌هزار متر مربعی ساخت‌وساز شود، مایل هم نیستم سوالی از شهردار در این
 خصوص بپرسم.
رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورا با اشاره به نظارت سایر نهادها درباره این پروژه گفت: گرچه شورایعالی شهرسازی دو بار و کمیسیون اصل 90 یک بار در این خصوص گزارش داده و موضوع به دفتر مقام معظم رهبری نیز انتقال داده شده، اما بعد از شش ماه تذکر، پروانه ساختمان برای آن‌جا درحال صادر
شدن است.
حقانی خطاب به چمران تأکید کرد:  من حرف کارشناسی می‌زنم، نه حرف سیاسی.  من از شما بارها شنیدم که در کمیسیون ماده 5 تصویب شده که شهرداری زمین‌های پهنه G را برای پنج‌سال دیگر تغییر کاربری ندهد و زمینی که برای فضای سبز خریداری شده را نفروشد.  بنابراین استدعا دارم کمیسیونی را مرکب از کمیسیون‌های معماری، سلامت و نظارت شورا، مامور رسیدگی به این پرونده کنید.
او تصریح کرد:  امر به قانون در جمهوری اسلامی، امر به معروف است.  من قانونی دارم در این‌جا از شهرداری درباره پروژه بوستان مادر سوال می‌کنم و از شما درخواست می‌کنم دستور رسیدگی بدهید و نظر شخصی در رسانه‌ها ارایه ندهید و اجازه بدهید کمیسیون‌های تخصصی بررسی کرده و نظر کارشناسی بدهند.  زیرا علاقه‌مندم تعامل بین مدیریت شهری و شورا برقرار باشد و منویات مقام معظم رهبری درباره حفظ باغات و انتظارات مردم برآورده شود. بنابراین لطفا دستور رسیدگی به مسأله باغات را بدهید.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز در پاسخ به تذکر حقانی گفت:  ما نباید به مصوبه برج باغ حمله کنیم، زیرا مجوز ساخت با سطح اشغال 30 درصد، تدبیری برای حفظ باغات بود.  علت هم این بود که شهرداری نمی‌تواند همه باغات شهر را بخرد و صاحبان آنها درختان را خشک می‌کردند تا بتوانند ساخت‌وساز کنند.  برای همین فکر کردیم به جای 60 درصد، با سطح اشغال 30‌درصد اجازه ساخت‌وساز در باغات را بدهیم، اما به جای 3طبقه، مجوز ساخت 6 طبقه بدهیم.
او تصریح کرد: البته سطح اشغال در زیرزمین هم نباید از 30‌درصد تجاوز کند. بعد متوجه شدیم درختان در 70‌درصد باقیمانده ممکن است حین ساخت‌وساز خشک شوند که برای جلوگیری از این موضوع، آقای تندگویان درحال تهیه طرحی است که بر مبنای آن، پایان کار به شرطی داده شود که در 70‌درصد باقیمانده درختان هم وجود داشته باشد و هم به قدر کافی
 کاشته شود.
رئیس شورای شهر درباره ایجاد کنسول در پیاده‌رو گفت: در طرح تفصیلی جدید، کنسول‌ها در معابر با عرض کمتر از 30 متر حذف شده و ایجاد کنسول در پیاده‌روی کوچه‌های 12، 8 و 14 متری تخلف است و اگر صاحبان این املاک اخیرا پروانه گرفته‌اند، گزارش بدهید تا جلوی آن گرفته شود.
چمران درباره پروژه بوستان مادر نیز گفت: اجازه بدهید دو سه کمیسیون موضوع بوستان مادر را بررسی کنند و دوستان شهرداری هم بیایند و موضوع را یک بار برای همیشه حل کنیم.
گم شدن طرح نظارت بر روزنامه همشهری
در ادامه این جلسه اسماعیل دوستی یکی از اعضای شورای شهر نیز با بیان این‌که براساس ماده 18 آیین‌نامه داخلی تذکراتی را در رابطه با روزنامه همشهری در تاریخ 25 شهریور ماه با امضای 12نفر از اعضای شورا تقدیم شورا کرده است، گفت:  یک ماه قبل نیز یک فوریتی با امضای 18 تن از اعضای شورا تقدیمتان شد که گویا گم شده است. چمران نیز در واکنش گفت: این نامه را ندیده‌ام.
در حالی که همهمه پیرامون این نامه گمشده ایجاد شده بود، تقی‌پور سخنگوی شورای شهر عنوان کرد که این نامه برای بررسی به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده شده است که در همین زمان حجت‌الاسلام والمسلمین ناصحی یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی اعلام کرد که این نامه بررسی شده است و برای بررسی بیشتر یکشنبه به صحن خواهد آمد.
تندگویان نیز در انتقادی در رابطه با روزنامه همشهری گفت:  چندی پیش یادداشتی به روزنامه همشهری برای چاپ داده‌ بودم که قسمت‌هایی از آن‌که نظرات امام خمینی (س)، رهبر انقلاب و قرآن آمده بود حذف شده که جای سوال است. هرچند که مسئولان اعلام کردند به دلیل کمبود جا این اقدام صورت گرفته است، اما لازم دیدم این تذکر را در صحن علنی شورا مطرح کنم.
مخالفت شورا با نام‌گذاری پل‌های اتوبان امام علی(ع) به نام استان‌ها
همچنین در جلسه دیروز اعضای شورا با نام‌گذاری پل‌ها و رمپ‌های اتوبان امام علی به نام سی استان کشور مخالفت کردند و قرار شد این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون نام‌گذاری برگردد.
محسن سرخو یکی از اعضای شورای شهر تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 8‌سال دفاع مقدس، با بیان این‌که بنده با پیشنهاد طرح نام‌گذاری و تغییر نام پل‌ها و دوربرگردان‌های اتوبان امام علی (ع) به نام سی استان مخالفم، گفت:  این کار درحالی انجام می‌شود که در هفته دفاع مقدس قرار داریم و شاهد هستیم که دوستان بنا دارند نام شهدای محلات را تغییر و نام محلات و استان‌ها را به جای آنها قرار دهند که این کار نمایشی و بی‌محتوایی است.  

 


تعداد بازدید :  355