شماره ۳۸۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲ مهر
صفحه را ببند
وزیر ارشاد در پی آغاز ‌سال تحصیلی نوید داد
اجرای هنرمندان موسیقی ما در بهترین‌ سالن‌های اروپا

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز صبح زنگ آغاز ‌سال تحصیلی هنرستان موسیقی دختران را به صدا درآورد و با اشاره به این‌که اگرچه در صداوسیما آلات موسیقی نشان داده نمی‌شود، اما من این نوید را به شما می‌دهم که هنرمندان موسیقی ما همراه با آلات موسیقی‌شان در بهترین سالن‌های اروپا روی سن خواهند رفت درباره جایگاه هنر و نقش موثر هنرستان‌های هنری صحبت کرد. به گزارش مهر، وزیر ارشاد که به همراه علی مرادخانی معاون امور هنری به این هنرستان آمده بود، ضمن تبریک ‌سال تحصیلی جدید گفت: «فرهنگ و تمدن غنی ایران پشتوانه محکمی برای نسل امروز است و ما می‌توانیم با اتکای این گنجینه غنی، آینده خودمان را بسازیم. دانش و هنر دوقلوهای هم‌ذات هستند که نام ایران و ایرانی با این دو بلندآوازه است. هنر تجلیل‌گاه آفرینش الهی و موجب معرفت و شناخت انسان نسبت به جهان هستی و خالق این جهان است. در این میان نقش هنرمندان بسیار برجسته است. هنرمند خالق زیبایی است و از این منظر در دایره آفرینندگی قرار می‌گیرد.»
او در ادامه توضیح داد: «هنرمند متعهد و متفاوت آنگاه توفیق پیدا می‌کند که جوشش‌های ذاتی خود را با آموزش هماهنگ کند. این وظیفه‌ای است که بر دوش همه دست‌اندرکاران و متولیان عرصه فرهنگ و هنر است. ماموریت ما در وزارت ارشاد برنامه‌ریزی و مدیریت است به نحوی که این هنر ارتقا یابد. از آن‌جا که بزرگترین محصول فرهنگی، انسان فرهیخته و فرهنگ‌مدار است، مدیریت سرمایه‌های انسانی در بخش فرهنگ و هنر مهم‌ترین رسالت وزارت ارشاد است.» به گفته جنتی، بخشی از این کار توسط مراکز آموزشی و هنرستان‌هایی که تحت نظارت وزارت ارشاد است، انجام می‌شود و اساسا هدف از ایجاد این هنرستان، شکوفا ساختن استعدادها و پرورش هنرمند است که البته این کاری بسیار ارزشمند و درعین‌حال دشوار است. او با بیان این‌که بسیاری از هنرمندان مشهور و بزرگان فرهنگ و ادب این سرزمین از همین هنرستان‌ها برخاسته‌اند و این نشان‌دهنده ظرفیت بسیار بالایی است که در این هنرستان‌ها نهفته است، تأکید کرد: «من باور دارم که از نظر داشتن امکانات و بهره‌گیری از آنها، هنرستان‌های ما دچار مظلومیت هستند و این درحالی است که بیشترین قبولی در رشته‌های هنری دانشگاه‌ها از همین هنرستان‌هاست.»
جنتی که به دعوت وحید جلیلوند مجری برنامه پشت تریبون قرار گرفته بود با اشاره‌ای به این جمله او که «در مظلومیت موسیقی در کشور ما همین بس که آلات قتل و چاقو و تفنگ می‌توانند در تلویزیون نشان داده شوند ولی آلات موسیقی این امکان را ندارند»، گفت: «اگرچه در صداوسیما آلات موسیقی نشان داده نمی‌شود، اما من این نوید را به شما می‌دهم که هنرمندان موسیقی ما همراه با آلات موسیقی‌شان در بهترین سالن‌های اروپا روی سن خواهند رفت.»
او در ادامه اعلام داشت: «تاریخ پرفراز و نشیب هنر ما با موسیقی پیوند محکمی دارد و ما باید این پیوند را تقویت کنیم تا این راه با جدیت ادامه پیدا بکند. سابقه 100ساله هنرستان موسیقی به‌عنوان اولین مرکز آکادمی موسیقی در ایران با قدمت چنددهه‌ای هنرستان کمال‌الملک که زادگاه پرورش بزرگانی مانند کمال‌الملک، سیمین دانشور و حسین بهزاد بوده است، گواه این مدعاست.»
در این مراسم همچنین اشجعی از اساتید هنرستان موسیقی ضمن گرامیداشت تقارن آغاز ‌سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس گفت: «ما نمی‌توانیم برای یک کشور هنرمند وارد کنیم و کسی را نمی‌توان با سفارش و حتی به زور، هنرمند کرد که اگر چنین باشد که دیگر آن هنر، رنگ و بوی آن کشور را نخواهد داد.»
در مراسم آغاز ‌سال تحصیلی در هنرستان موسیقی دختران، همچنین گروه‌های موسیقی زهی اساتید و هنرجویان این هنرستان قطعاتی را اجرا کردند و در پایان از هنرجویان برتر این هنرستان‌ها در عرصه‌های موسیقی، تجسمی، گرافیک و نقاشی تقدیر به عمل آمد.


تعداد بازدید :  145