شماره ۳۸۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲ مهر
صفحه را ببند
مرتضی ‌آوینی با جنگ مرتضی شد

برنامه «روایت یک حقیقت» در راستای بزرگداشت شهید مرتضی آوینی شامگاه دوشنبه 31شهریورماه با حضور بهروز افخمی، کیومرث پوراحمد، حبیب احمدزاده، مسعود فراستی، حسین معززی‌نیا، مریم امینی همسر شهید آوینی و مصطفی دالایی از تصویربرداران مجموعه «روایت فتح» به همت فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.
فرهاد مهراد ما را با امام(س) آشنا کرد
به گزارش مهر مریم امینی با اشاره به زندگی خود و شهید آوینی بیان کرد: «ما‌ سال 56 با یکدیگر ازدواج کردیم و در آن زمان هیچ نوع گرایش سیاسی در ما نبود و ما حتی تصور چندانی از حضرت امام‌خمینی(س) نداشتیم. او در آن زمان از دایره ادبیات، فلسفه و عرفان و هنر بیرون نمی‌رفت و بعد از حضور امام در تلویزیون بود که به تدریج ما با ایشان و اندیشه‌هایشان آشنایی پیدا کردیم.» او همچنین به خاطره اولین آشنایی خود و همسرش با امام اشاره کرد و گفت: «ما بعد از ازدواج به‌طور اتفاقی در منزل مادر فرهاد مهراد مستأجر شدیم و در آن زمان نوعی دوستی با فرهاد مهراد شکل گرفت. اولین ارتباط و آشنایی ما هم با حضرت امام از طریق نوار کاستی بود که یک شب فرهاد مهراد با هیجان به ما داد، آوینی برای منزل ویدئو گرفته بود و خاطرم هست فیلم «ترمیناتور2» را بچه‌ها آن‌قدر دیده بودند که یکی از دوستانش گفت چرا ویدئو خریدی و آوینی جواب داد که این وسیله در بازار وجود دارد و وقتی هست باید از آن استفاده کرد. همچنین خاطرم هست این اواخر یکی از کارمندان سوره به من گفت که زمانی آوینی شعری از راک‌اند رول را به او داده تا ترجمه کند و وقتی این کارمند تعجب کرده، گفته است باید بدانیم که این چیست که آن‌قدر مخاطب دارد.»
آوینی سبیل نیچه‌ای داشت، کامران صدایش می‌کردند و سیاسی نبود
در ادامه مسعود فراستی، از دوستان دیرین آوینی در پاسخ به کارشناس مراسم درباره ویژگی‌های شهید آوینی توضیح داد: «یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که مرتضی آنچنان نبود که نشان می‌داد. خاطرم هست زمانی ما با یکدیگر صحبت می‌کردیم و او از افکار خود و از گذشته‌هایش سخن می‌گفت ما در مجله سوره مهر بودیم و ناگهان در باز شد و شخصی آمد داخل و آوینی دیگر حرفی نزد.» او در ادامه افزود: «ما از گذشته آوینی می‌دانیم که سبیل نیچه‌ای داشته، شعر می‌گفته، نیمه نهیلیست بوده و کامران صدایش می‌کردند. دانستن اینها برای من خیلی جذاب بود و من می‌خواهم بدانم گذار از روشنفکری و رسیدن به جایی که شهادت است چگونه برای او طی شد. این گذر به سبک سینمای ایران یک شبه طی نشده و مراتبی داشته که من دوست دارم خود خانم امینی بگوید.» این نویسنده و منتقد سینما در ادامه درباره دغدغه سیاسی شهید آوینی بیان کرد: «مرتضی آدم سیاسی نبود و بینش سیاسی نداشت، مرتضی به شدت باسواد بود اما در فلسفه و ادبیات و نه در سیاست چون دغدغه‌اش نبود. حالا خانم امینی باید بگوید که آیا انقلاب و پیروزی انقلاب او را از یک روشنفکر بی‌ربط به یک متفکر هنرمند تمام‌عیار در فرهنگ انقلاب تبدیل کرده است یا خیر؟ زیرا اساسا به نظر من مرتضی با جنگ مرتضی می‌شود.» امینی در پاسخ به سخنان فراستی گفت: «مرتضی قبل از انقلاب آدمی بود که حقیقتا سوال داشت. همان‌طور که آقای فراستی می‌گوید او به نهیلیسم نزدیک شده بود و بعد با انقلاب و با مواجهه با حضرت امام(س) این تغییرات به تدریج در او حاصل شد.»


تعداد بازدید :  310