شماره ۳۸۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲ مهر
صفحه را ببند
برگزيدگان موسيقي كشور در سال 92 معرفي شدند
ضرب كنايه در شب موسيقي

دنيا عيوضي| موسيقي ايران در روزهاي آخر تابستان و اول های مهر روزهاي شلوغي را سپري كرد؛ روزهايي که خاطره‌هاي قسمتي شيرين و قسمتي ديگر تلخ آن در ياد اهالي اين هنر ماند.  يکي از اين خاطره‌هاي تلخ و شيرين توامان شامگاه دوشنبه
31 شهريور با حضور بزرگان موسيقي در تالار وحدت و در مراسم دومين جشن سالانه «موسيقي ما» رقم خورد.  جشني که توسط يک نهاد خصوصي (سايت موسيقي ما) برگزار و جمعي صميمي از اهالي رشته‌هاي موسيقي از سنتي تا پاپ و همراهي جوانان موسيقي دوشادوش بزرگان اين رشته برگزار شد و برگزيدگان‌ سال 92 را به انتخاب مردم و کارشناسان معرفي کردند. شايد همين جمع متفاوت و شکل غيردولتي آن بود که مراسم تقدير از مقام هنري «فرهاد فخرالديني» در حضور عبدالوهاب شهیدی، هوشنگ ظریف، مرتضی کاظمی و رامبد صدیف شكل و شمايلي باشكوه به خود گرفت. شكوه مراسم آن‌جا بيشتر شد كه فخرالدینی تندیس و لوح تقدیر خود را از استاد عبدالوهاب شهیدی دریافت کرد و دوربين‌هاي خبري حاضر در سالن اين صحنه را ثبت كردند. يكي ديگر از اثرات خصوصي بودن اين جشن، همخواني افراد حاضر در سالن بود كه ترانه «گل گلدون» از ساخته‌هاي «فريدون شهبازيان» به افتخار تقدير از «سيمين غانم» را خواندند. در همين حال اين هنرمند بعد از دریافت تندیس خود خطاب به حضار گفت:  «به نظر من هنر نیروی برتر است به‌ویژه هنر موسیقی و آواز که در اوج قرار گرفته است و من امیدوارم این جشن هم مانند موسیقی همواره در اوج و باشکوه‌تر از قبل برگزار شود». از سويي ديگر اين شب موسيقايي با هيجان و جدال‌هاي نسبتا دوستانه هنرمندان هم همراه بود، كه در آن ميان مي‌توان به كنايه‌هاي «تهمورس پورناظري» پس از گرفتن تنديسش به منتقدان آلبومش اشاره كرد.  اما «حافظ ناظري» هم كه به نظر می‌رسيد از نقدهای منتشرشده درباره آلبوم «بعد یازدهم» دلگیر است، به كدورت‌هاي ميان اهالي موسيقي اشاره و مقوله دهكده جهاني را مطرح كرد، از همين روي ديده شدن موسيقي ايران را در جهان مهم دانست. همچنين در اين ميان «حسين عليزاده» فرصت را مغتنم شمرد و در شب جشن موسيقي ما از «هوشنگ كامكار» كه به گفته خودش اين روزها با او بد برخورد شده اعاده حيثيت كرد.  
معرفی برگزيدگان جشن
اما نکته قابل توجه و بخش اصلي اين برنامه، معرفي بهترين‌هاي موسيقي ‌سال 92 در بهترین آلبوم موسیقی اصیل ایرانی به انتخاب کاربران سايت موسيقي ما و کارشناسان بود که در ميان برندگانش نام هنرمندانی چون حسین علیزاده براي آلبوم «باده تویی» و در بخش آلبوم برگزیده تلفیقی، موسیقی فیلم و سایر ژانرها آلبوم «سربداران» با هنرمندی فرهاد فخرالدینی تندیس این بخش را به خود اختصاص داد.
هنرمندان تندیس‌هاي خود را از دست نادر گلچین، محمد سریر، شهرام ناظری، جواد مجابی و فریدون خشنود دريافت كردند.
در بخش آلبوم برگزیده موسیقی پاپ نیز آلبوم‌های «امپراتور» به خوانندگی مهدی یراحی و «یک لحظه عاشق شو» به خوانندگی حمید حامی در بخش کارشناسی تندیس خود را دریافت کردند.
اما در بخش مردمی بهترین آلبوم موسیقی اصیل ایرانی، آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» به آهنگسازی تهمورس پورناظری و خوانندگی همایون شجریان اثر برگزیده معرفی شد.
آغاز كنايه‌هاي جشن
تهمورس پورناظری بعد از دریافت تندیس خود گفت: «مردم با حمایت‌هایی که از این آلبوم کردند بزرگترین افتخار زندگی من را رقم زدند و من از همه آنها ممنونم ضمن این‌که از همایون شجریان به‌عنوان هنرمندی که این کار را با عشق خواند تشکر می‌کنم. البته از تمام کسانی که به هر نحوی از انتشار این آلبوم دل‌آزرده شدند بی‌نهایت عذر می‌خواهم.» بعد از صحبت‌های پورناظری بود که احسان کرمی مجری برنامه، آلبوم‌های «باران تویی» با هنرمندی گروه چارتار و «بعد یازدهم» با هنرمندی حافظ ناظری را مشترکا به‌عنوان بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی از نگاه مردم معرفی کرد.  در بخش بهترین آلبوم موسیقی پاپ از نگاه مردم نیز فرزاد فرزین با آلبوم «شخصی» تندیس خود را دریافت کرد.  حافظ ناظری بعد از دریافت تندیس خطاب به هنرمندان گفت:  «من حس می‌کنم که در جو موسیقی کدورت‌هایی وجود دارد که واقعا به صلاح موسیقی ما نیست.  معتقدم هنرمندان باید با عشق در کنار هم باشند.  ما باید بدانیم که در دهکده جهانی هستیم که همه کارهای ما دیده می‌شود. جایی که موسیقی ایرانی در آن مهجور مانده و همه ما باید تلاش کنیم که این موسیقی را به دنیا معرفی کنیم.» بعد از برگزاری این بخش و اجرای چند قطعه موسیقایی به خوانندگی محمد معتمدی نوبت به اهدای جوایز و تندیس بخش‌های آهنگساز برگزیده موسیقی اصیل ایرانی از نگاه کارشناسان رسید که در این بخش آلبوم‌های «باده تویی» و «ملکه» به آهنگسازی حسین علیزاده به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند. در این بخش نادر مشایخی، محمد موسوی، کیخسرو پورناظری و پیروز ارجمند جوایز را به هنرمندان برگزیده اهدا کردند.
حسین علیزاده بعد از دریافت تندیس این بخش در صحبت‌هايش با نام بردن از هوشنگ کامکار و اعلام حمایت رسمی از او برای نقد آثار موسیقایی گفت: «در شب جشن موسیقی ما، من اعاده حیثیت می‌کنم از هوشنگ کامکار که این روزها با او بد برخورد شده است.» در بخش بهترین نوازنده ساز ایرانی ‌سال 92 کیوان ساکت، ارسلان کامکار، اردوان کامکار، پژمان حدادی، علی قمصری و سهراب پورناظری جوایز خود را دریافت کردند.  
اما در بخش معرفی بهترین نوازنده ساز غیرایرانی نیز ضمن گرامیداشت سالروز تولد پرویز یاحقی نوازنده فقید ویولن، امید حجت، بابک ریاحی‌پور، همایون نصیری، علی جعفری‌پویان، هومن نامداری و آتنا اشتیاقی تندیس‌های خود را دریافت کردند.
بر اساس این گزارش در بخش ناشر برگزیده نیز صدرالدین حسین‌خانی مدیر موسسه ایران گام، در بخش بهترین تهیه‌کننده کنسرت محمدحسین توتونچیان مدیر موسسه ققنوس، در بخش تنظیم‌کننده برگزیده موسیقی پاپ و تلفیقی رضا تاجبخش به‌عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.
گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان موسیقی در‌سال 92 و تجلیل از سیمین غانم خواننده موسیقی ایرانی در حضور حسن ناهید، تهمینه میلانی و پری ملکی از بخش‌های دیگر جشن سالانه موسیقی ما بود که در این بخش از سیمین غانم تجليل شد.
اهدای تندیس بهترین قطعه موسیقی اصیل ایرانی در دو بخش کارشناسی و مردمی بخش دیگری از مراسم جشن سالانه موسیقی ما بود که در این بخش تهمورس پورناظری آهنگساز قطعه « چرا رفتی » به‌عنوان آهنگساز برگزیده معرفی شد.
براساس این گزارش در بخش قطعه موسیقی تلفیقی، فیلم و سایر ژانرها کارن همایون‌فر با موسیقی فیلم «برف روی کاج‌ها» به‌عنوان هنرمند برگزیده از نگاه کارشناسان و گروه چارتار با قطعه «باران تویی» از نگاه مردمی، در بخش بهترین قطعه پاپ قطعه «امپراتور» به آهنگسازی مهدی یراحی از نگاه کارشناسی و بنیامین بهادری از نگاه مردمی، در بخش بهترین قطعه پاپ خارج از آلبوم احسان خواجه‌امیری با قطعه «تاوان» از نگاه کارشناسان و مرتضی پاشایی با قطعه «جاده یه طرفه» و فرزاد فرزین با قطعه «نگرانتم» از نگاه مردمی نفرات برگزیده شدند.
در بخش پایانی جشن سالانه موسیقی ما نیز تندیس ترانه برگزیده پاپ، تندیس بهترین ترانه‌سرا، تندیس بهترین آهنگساز و تندیس بهترین آلبوم از نگاه اهالی رسانه به برگزیدگان در حضور علیرضا میرعلینقی، افشین یداللهی و سیدعباس سجادی اهدا شد.
مونا برزویی ترانه‌سرای قطعه «امپراتور» در بخش کارشناسی، روزبه بمانی ترانه‌سرای قطعه «ماه عسل» و مجموعه آثارش، شهاب رمضان آهنگساز «جشن تنهایی» و « 28» و گروه چارتار به‌عنوان هنرمندان برگزیده این بخش انتخاب شدند.


تعداد بازدید :  357