شماره ۳۸۸ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲ مهر
صفحه را ببند
مشکلات ذرت‌کاران پلدختری در فصل برداشت
محصولی که راهی شهرهای دیگر می‌شود

ذرت‌کاران پلدختری در فصل برداشت با مشکلات زیادی مواجه هستند، مشکلاتی ازجمله نبود کمباین به تعداد کافی تا نبود کارخانه ذرت خشک‌کنی که باعث می‌شود محصول ذرت تولیدی در این شهرستان راهی شهرهای همجوار شود. کارشناس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: سالانه در شهرستان پلدختر حدود‌ هزار هکتار ذرت در دو نوبت بهاره و تابستانه کشت می‌شود. نوری با بیان این‌که کشت تابستانه ذرت در پلدختر در سطح بیشتری انجام و به صورت دانه‌ای برداشت می‌شود، افزود: کشت ذرت تابستانه معمولا از اواخر خردادماه شروع می‌شود.
وی افزود: بذور استفاده شده برای کشت ذرت در شهرستان به‌طور معمول از ارقام گروه 600 و گروه 700 است که از گروه 600 معمولا ارقام 640- 677 کشت می‌شوند و از گروه 700 ارقام سینگل کراس 704 که دیررس هستند، برای کشت استفاده می‌شود. کارشناس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر با بیان این‌که روش کاشت ذرت در شهرستان به دو صورت انجام می‌گیرد، افزود: میزان مصرف بذر برای هر هکتار با توجه به شکل بذر معمولا بین 25-18 کیلوگرم در هکتار است.
نوری با اشاره به کشت ذرت در شهرستان با استفاده از دستگاه کشت مستقیم عنوان کرد: طی 3 ‌سال گذشته با تهیه یک دستگاه ذرت‌کار از طرف جهاد کشاورزی، کشت ذرت با این دستگاه برای اولین بار در شهرستان انجام شد.
وی با اشاره به مزایای کشت با این دستگاه تصریح کرد: با استفاده از این دستگاه سطح زیرکشت از 30 هکتار به 200 هکتار در‌سال‌جاری افزایش یافته است. کارشناس زراعت جهاد کشاورزی پلدختر با بیان این‌که برای مبارزه با علف‌های هرز ذرت از سموم انتخابی ذرت استفاده می‌شود، تصریح کرد: تغذیه ذرت با استفاده از کودهای ازته بسیار حایزاهمیت است به نحوی که در هر هکتار در 3 مرحله می‌توان با توجه به شرایط مزرعه تا 500 کیلوگرم کود اوره استفاده کرد. رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر نیز در این‌باره اظهار داشت: متوسط عملکرد برداشت ذرت دانه‌ای در شهرستان 8 تن در هکتار است و برداشت این محصول در شهرستان با استفاده از کمباین انجام می‌گیرد.
علی خادمی افزود: کشت ذرت تابستانه باتوجه به خرید تضمینی و تولید بالا می‌تواند منبع درآمد مناسبی برای کشاورزان باشد. وی کمبود دستگاه‌های کارنده را از مشکلات موجود در این زمینه دانست و بیان داشت: درحال‌حاضر فقط دودستگاه ذرت‌کار نیوماتیک در شهرستان موجود بوده که از طرف جهادکشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر معتقد است که ضرورت دارد خود کشاورزان برای دریافت تسهیلات به منظور خرید اینگونه ادوات اقدام کنند.
خادمی، کمبود دستگاه لوله برای تسطیح اراضی کشاورزی را از دیگر مشکلات کشاورزان در این بخش دانست و گفت: عدم‌تسطیح زمین‌هایی که ناهموار هستند و کشت ذرت در آنها انجام می‌شود باعث افزایش مصرف آب می‌شود. وی به نبود کارخانه ذرت خشک‌کن در شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: این امر باعث شده کشاورزان، ذرت تولیدی خود را برای تحویل به شهرستان‌های همجوار ببرند که این خود باعث بالا رفتن هزینه‌های کشاورز می‌شود.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر عنوان کرد: لازم است بخش خصوصی در زمینه احداث کارخانه ذرت خشک‌کنی اقدام کند که در صورت احداث این کارخانه سطح زیرکشت این محصول نیز افزایش خواهد یافت.
خادمی به کمبود دستگاه کمباین برای برداشت ذرت دانه‌ای و کمبود دستگاه برای برداشت ذرت علوفه‌ای در شهرستان اشاره کرد و بیان داشت: درحال‌حاضر تعداد کمباین بومی در شهرستان پلدختر فقط یک دستگاه است که نیاز است در این زمینه چاره‌اندیشی شود.
وی گفت: شهرستان پلدختر در‌سال زراعی جاری دو مرحله کشت ذرت در زمین‌های کشاورزی داشته که از مجموع 950 هکتار درقالب 250 هکتار مرحله اول و 700 هکتار مرحله دوم صورت گرفته است.  

 


تعداد بازدید :  256