شماره ۳۸۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱ مهر
صفحه را ببند
دسیسه متقلبانه 4 خواهر و برادر برای وام‌های میلیاردی
این باند جاعل، سندهای خانه مردم را به نام خود زدند و از بانک 2‌میلیارد و 503‌میلیون تومان وام گرفتند

گروه حوادث| 4 خواهر و برادر برای گرفتن وام‌های میلیونی از بانک‌ها برای متقاضیان وام دام پهن می‌کردند. این باند مرموز که با جعل نامه، از کارخانه‌های بزرگ ضمانتنامه‌های بانکی می‌گرفتند، سناریوی عجیبی را برای سرکیسه کردن مردم اجرایی کردند.  
طرح   شکایت
چندی پیش تعداد زیادی مالباخته به اداره آگاهی خراسان رضوی مراجعه کردند و شکایت‌های مشابهی را پیش روی پلیس قرار دادند. یکی از مالباختگان به ماموران اداره مبارزه با جرایم اقتصادی گفت: «مدتی پیش برای گرفتن وام بانکی با شرکتی آشنا شدم که ادعا داشت با دریافت مدارک مورد نیاز می‌تواند مبلغ درخواستی‌ام  را با هر بازپرداختی در اختیارم قرار دهد.  به همین خاطر سند آپارتمانم را به همراه مدارک شناسایی به او دادم تا کارهایم را سریع‌تر انجام دهد. چند ماه گذشت تا این‌که در کمال ناباوری متوجه شدم بانک آپارتمانم را توقیف و به مزایده گذاشته است. وقتی به بانک رفتم تازه متوجه شدم، شرکتی که به آن اعتماد کرده بودم با مدارک من از بانک وام گرفته است. بانک هم به دلیل عدم بازپرداخت وام خانه‌ام را توقیف کرده بود.»
همین ادعا کافی بود تا کارآگاهان اداره آگاهی تحقیقات خود را برای شناسایی این باند کلاهبرداری آغاز کنند. با تشکیل پرونده‌ای مبنی بر خیانت در امانت، جعل اسناد و کلاهبرداری کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم اقتصادی تحقیقات ویژه خود را کلید زدند. تا این‌که با شناسایی شرکت مرموز و مراقبت‌های نامحسوس ماموران توانستند 4 متهم پرونده را در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کنند. در بازرسی اولیه از خانه متهمان تعدادی از پرونده‌های متقاضیان وام و یک عدد شوکر کشف شد.  
سناریوی پیچیده خانوادگی
با دستگیری متهمان پرده از وام‌های میلیونی با جعل سند از بانک‌های مختلف سطح شهر مشهد برداشته  شد.  
این متهمان که همگی با یکدیگر خواهر و برادر بودند سعی داشتند با داستان‌سرایی کارآگاهان را از مسیر اصلی پرونده دور کنند اما وقتی در برابر اسناد و مدارک پلیس قرار گرفتند مهر سکوتشان را شکستند.  این 2 خواهر و  2 برادر در اعترافاتشان به کارآگاهان گفتند: «نقشه ازپیش‌تعیین‌شده‌ای را برای گرفتن وام از بانک‌ها داشتیم و به همین خاطر یک شرکت خصوصی تأسیس کردیم. در بانک‌های مختلف دولتی حساب‌های قرض‌الحسنه باز کردیم. تا این‌که برای گرفتن ضمانتنامه‌های بانکی دست به جعل اسناد و صدور نامه از کارخانه‌های بزرگ مشهد، شیروان و فریمان زدیم. بانک برای دادن وام، وثیقه می‌خواست و به همین خاطر شروع به تبلیغات کردیم و از مردم متقاضی وام خواستیم تا وکالت اسنادشان را به ما بدهند تا در کمترین زمان به آنها وام تعلق گیرد. سپس وکالتنامه‌های محضری را به نام خودمان زدیم و پس از سپردن آنها در بانک وام دریافت کردیم. پول‌های وام‌ها را هم هرگز به متقاضیانی که در شرکت ما ثبت نام کرده بودند پرداخت نکردیم. اما هرگز تصور نمی‌کردیم به این زودی دستگیر شویم.»  
نقشه   سازمان‌یافته
با اعترافات متهمان به نام‌های کامران، کامبیز، بهناز و محبوبه تحقیقات کارآگاهان برای زوایای مبهم پرونده آغاز شد. تحقیقات نشان می‌داد این 2 خواهر و 2 برادر بعد از دریافت وام‌ها خیلی زود پول را تبدیل به املاک می‌کرده‌اند.  
سرهنگ حسین بیدمشکی رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی در رابطه با این خبر به «شهروند» گفت: «وقتی کارآگاهان مبارزه با جرایم اقتصادی در جریان فعالیت‌های باندی قرار گرفتند که با جعل اسناد و به بهانه پرداخت وام‌های میلیونی مردم عادی را سرکیسه می‌کردند تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کردند. با انجام کارهای اطلاعاتی توانستیم ردپای این باند 4نفره را که با یکدیگر خواهر و برادر بودند شناسایی کنیم. متهمان خیلی زود در بن‌بست قانون قرار گرفتند. با اعترافات متهمان و بررسی پرونده‌های آنها مشخص شد با این روش تاکنون 2‌میلیارد و 503‌میلیون تومان از بانک‌ها وام گرفته و با پول‌های دریافتی اقدام به خرید املاک در تهران، نیشابور و مشهد کرده بودند، که این املاک توقیف شد.»
تحقیقات برای روشن شدن زوایای مبهم پرونده ادامه دارد و متهمان تحویل مقامات قضایی شدند. 


تعداد بازدید :  289