شماره ۹۲۹ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

قاسمی ضمن تکذیب ادعاهای کریمی قدوسی
منافع و امنیت ملی را قربانی اهداف و اغراض زودگذر جناحی نکنید
سخنگوی وزارت‌خارجه ادعاهای اخیر کریمی قدوسی مبنی بر حضور فرد دستگیر شده در هیأت همراه ظریف در سفر اخیر به کشور ترکیه را ادعایی بی‌پایه و اساس، بی‌ربط، کذب محض و قولی غلط عنوان کرد. بهرام قاسمی افزود: چگونه ممکن است آقای قدوسی که نمایندگی مردم محترم و صادق مشهد مقدس را در مجلس محترم شورای اسلامی برعهده دارند، در عصر ارتباطات گسترده که دسترسی به اطلاعات صحیح پیرامون یک سفر سیاسی بسیار سهل و آسان است، به خود اجازه می‌دهد مطالبی غلط را عجولانه و بدون هیچ‌گونه بررسی اولیه بیان کند. بی‌شک علل و انگیزه‌های آشکار و نهان اظهار چنین سخنان بی‌اصل و اساسی کاملا واضح و روشن است. او افزود:  وزارت امور خارجه با مدنظر قرار دادن مصالح و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران قصد ورود به این‌گونه دروغ‌پردازی‌های واهی و بازی‌های سیاسی ناصواب را ندارد و تأکید می‌کند که عده‌ای معدود نباید منافع و امنیت ملی را قربانی اهداف و اغراض زودگذر جناحی و شخصی خود کنند. کریمی قدوسی در گفت‌وگو با مجله «رمز عبور» در مورد جزییات دستگیری جاسوس و نفوذی آمریکا در تیم مذاکره‌کننده مدعی شده بود: این جاسوس 10 روز پیش در سفر محمدجواد ظریف به ترکیه جزو تیم سفر بوده، اما از همان داخل هواپیما دستور بازداشت وی صادر می‌شود و وی از   هواپیما در ترکیه پیاده نمی‌شود و به ایران بازگردانده می‌شود. در ادامه ادعاهای قدوسی آمده است: وی در جریان مذاکرات و برجام، در تیم مذاکرات نفوذ کرده و به عنوان زیرمجموعه تیم بعیدی‌نژاد، رئیس تیم ایرانی در مذاکرات کارشناسی فعالیت می‌کرد. این جاسوس علاوه بر بانک مرکزی، از بانک سامان هم حقوق می‌گرفت؛ چون به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره این بانک هم بود. آمریکا به این جاسوس به دلیل فعالیت در کمیته برجام، ماهانه هفت‌هزار و500 پوند حقوق می‌داد.

اسپوتنیک: روسیه آمبولانس‌های هوایی به ایران می‌دهد
ایسنا| شرکت بالگردهای روسیه از آمادگی خود برای تحویل بالگردهای آنسات و کا- 226 تی به ایران خبر داد و گفت مذاکراتی با همتایان ایرانی در این زمینه در حال انجام است. آلکساندر شربینین، مدیر بخش بازاریابی و تجارت شرکت بالگردهای روسیه با بیان این موضوع گفت: ما در حال مذاکره با همتایان ایرانی برای تحویل بالگردهای سبک چند‌منظوره آنسات و کا- 226 تی هستیم که قرار است در اختیار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران قرار گیرد.وی افزود: از نظر کارشناسان ما، ایران دست‌کم به 60 فروند از این نوع بالگردها نیاز دارد. آنسات و کا-226‌تی نوعی بالگردهای سبک است که کاربری‌های مختلفی دارد و ازجمله به‌عنوان آمبولانس‌های هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

غیرمتعهدها انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای را خواستار شدند
سفیر ایران نزد سازمان ملل به نمایندگی از غیرمتعهدها انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای را خواستار شد. غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل به نمایندگی از اعضای جنبش غیرمتعهدها در سخنانی در شورای امنیت تحت عنوان منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی گفت: کشورهای عضو این جنبش عمیقا نگران وجود سلاح‌های کشتار‌جمعی به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای بوده و انهدام کامل این سلاح‌ها را خواستار هستند. به علاوه دسترسی گروه‌های تروریستی به این سلاح‌ها خطری علیه بشریت است که رویارویی با آن نیازمند حمایت همه کشورها جهت جلوگیری از دسترسی گروه‌های تروریستی به این سلاح‌های مرگبار است.  او از رسیدن به توافق میان کشورهای سازمان ملل متحد برای جلوگیری از دسترسی گروه‌های تروریستی به سلاح‌های کشتار‌جمعی در چارچوب قطعنامه 36/70 مجمع عمومی استقبال کرد و افزود: قطع‌نامه‌ها و اقدامات شورای امنیت نباید مخل اصول منشور ملل متحد و پیمان‌های چندجانبه بین‌المللی در زمینه مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی باشد.  

ایران تعرض به غزه و مسجدالاقصی را محکوم کرد
سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان حملات تجاوزکارانه اخیر رژیم صهیونیستی به فلسطینیان بی‌دفاع در باریکه غزه را محکوم کرد. بهرام قاسمی این حملات را که طی سالیان اخیر کم‌سابقه بوده، حاکی از خوی تجاوزگری غاصبان قدس شریف و نشانه درماندگی آنان در برابر پایداری ستودنی مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت عنوان کرد. او ضمن یادآوری چهل‌و‌هفتمین سالگرد آتش‌سوزی مسجدالاقصی، روند مستمر تعرض به مسجدالاقصی از طریق حفاری‌های رژیم اشغالگر قدس در زیر و اطراف مسجدالاقصی و پیگیری سیاست یهودی‌سازی بیت‌المقدس را مردود دانست و خواستار تحرک بین‌المللی در جهت توقف این روند شد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان رویکرد برخی دولت‌ها در جهت عادی‌سازی روابط با غاصبان صهیونیستی را به معنی نادیده‌گرفتن جنایت‌های مستمر این رژیم علیه ملت مظلوم فلسطین ‌توصیف  کرد.


تعداد بازدید :  188