شماره ۹۲۹ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

4.5 ‌میلیون تن در شمال نیجریه گرسنه‌اند
ایسنا| برنامه جهانی غذا اعلام کرد، 5/4‌میلیون تن در شمال نیجریه به ‌شدت نیازمند کمک‌های غذایی هستند. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل نیز گفت: وضع بد اقتصادی باعث شده تا تعداد افرادی که در شمال نیجریه به کمک‌های غذایی نیاز فوری داشته باشند، یک‌میلیون بیشتر شود. برنامه جهانی غذای سازمان ملل فعالیت خود را در منطقه افزایش داده و به دنبال کمک‌رسانی به 700‌هزار نفر درماه‌های آتی است.  سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: این آژانس هنوز به 52‌میلیون دلار برای تأمین کمک‌های بشردوستانه تا پایان ‌سال‌جاری میلادی به شمال نیجریه نیاز دارد. وی گفت: سازمان جهانی بهداشت درحال افزایش کمک‌های خود درمنطقه است، چراکه بیش از نیمی از تأسیسات بهداشتی و درمانی در استان بورنو در شمال نیجریه کارایی ندارند.

لاوروف: جهان را از فاجعه‌ای بزرگ نجات دادیم
ایسنا| سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه درسخنانی گفت، بدون ‌شک اگر ممانعت روسیه‌ از حمله آمریکا به سوریه برای قانع کردن نظام بشار اسد، (رئیس‌جمهوری سوریه) به کنارگذاشتن تسلیحات شیمیایی نبود، این حمله می‌توانست عواقب بسیار ویرانگری را به دنبال داشته باشد. وی گفت: ترسناک است که تصور کنیم درصورت حمله آمریکا به سوریه سامانه دفاع هوایی و سلاح‌های کلاسیک باقیمانده و حتی انبار تسلیحات شیمیایی به دست چه کسی می‌افتاد. لاوروف تأکید کرد: به نظر می‌رسد شرکای غربی ما تا به این لحظه عواقب ناشی از عملیات نظامی‌شان درخاورمیانه و آفریقا را درک نکرده‌اند. آنها فکر می‌کردند که به محض نابودی نظام صدام و معمر قذافی دموکراسی در عراق و لیبی ایجاد خواهد شد اما به جای دموکراسی تنش و آشوب بر این دوکشور حاکم و انبارهای سلاح ازسوی نظامیان غارت شد اما سلاح‌هایی ازجمله سامانه دفاع هوایی و صدها تن مهمات معلوم نیست به دست چه کسانی رسید.

مرد فرانسوی با زنی جوان در استرالیا را کشت
دویچه‌وله| در مسافرخانه‌ای در استرالیا جوانی فرانسوی زنی بریتانیایی را به ضرب چاقو به قتل رساند. او دو مرد را نیز زخمی کرد که خطر مرگ یکی از آنها را تهدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری‌ها این مرد ۲۹ساله هنگام حمله فریاد «الله‌اکبر» سر داده بود. مأموران پلیس مرد را که جراحتی سطحی برداشته، دستگیر کردند. پلیس استرالیا درباره هویت شخص و انگیزه‌های او سرگرم تحقیق است. گفته می‌شود که این مرد فرانسوی از ماه مارس با ویزای موقت در کوینزلند زندگی می‌کند. حدود ۳۰نفر شاهد این حمله بودند، اما از فرط بهت و حیرت نتوانستند واکنشی نشان دهند. این رویداد خونین در مسافرخانه‌ای سطح پایین روی داد. زنی که به قتل رسید، یک دختر بریتانیایی ۲۱ساله بود که ناغافل مورد حمله مرد مسلح به چاقو قرار گرفت. در این ماجرا یک مرد بریتانیایی ۳۰ساله به شدت زخمی شد که خطر مرگ او را تهدید می‌کند. یک مرد ۴۶ساله استرالیایی که کوشید جلوی مهاجم را بگیرد نیز، به‌طور سطحی زخمی شد. به گفته پلیس استرالیا در این ماجرا یک سگ هم کشته شده است.

فلسطینیان دفتر صلیب‌سرخ درکرانه باختری را بستند
ایرنا| ده‌ها نفر از فعالان فلسطینی روز چهارشنبه دفتر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در شهر «بیره» واقع در کرانه باختری را در اعتراض به امتناع این کمیته از حمایت از اسیران فلسطینی به‌ویژه زندانی بلال کاید بستند. حدود 50 فعال از ساعات اولیه روز چهارشنبه درمقابل ساختمان کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ تجمع کرده و مانع از ورود کارکنان به داخل ساختمان شدند. معترضان با در دست گرفتن پارچه نوشته‌هایی خواستار اتخاذ اقدام فوری بین‌المللی برای آزادی اسیر بلال کاید که از دوماه پیش اعتصاب غذا کرده است، شدند.  معترضان فلسطینی همچنین با سردادن شعارهایی بی‌تفاوتی سازمان ملل در قبال اسیران فلسطینی دربند اسارتگاه‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. فعالان فلسطینی همچنین روز دوشنبه نیز دفتر سازمان ملل در شهر رام‌الله را بستند.

پیشنهاد به رسمیت شناختن اسلام در سوییس
اسپوتنیک| حزب دموکرات اجتماعی سوییس پیشنهاد کرد اسلام، به‌عنوان دین رسمی این کشور به رسمیت شناخته شود. کریستیان لیورات، عضو حزب دموکرات اجتماعی سوییس گفت: به رسمیت شناختن اسلام به‌عنوان دین رسمی کشور باید بررسی و درقانون اساسی درج شود. لیورات در گفت‌وگو با روزنامه سونتاگزتنگ چاپ سوییس تأکید کرد: «درصورت به رسمیت شناخته‌شدن اسلام به‌عنوان دین رسمی، مسئولیت آموزش روحانیون و حمایت مالی از آنان به عهده دولت خواهد بود و بدین ترتیب، اسلام به طرف‌های بیگانه یا تندرو واگذار نخواهد شد».  وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا می‌توان دینی اسلامی مخصوص به کشور سوییس داشت؟ این موضوعی است که باید آن را بررسی کنیم.


تعداد بازدید :  209