شماره ۹۲۹ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
وزیر خارجه با دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه دیدار کرد
استقبال گرم مقامات نیکاراگوئه از جواد ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آخرین مرحله از سفر کوتاه و یک‌روزه خود به نیکاراگوئه با «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد. این دیدار عصر سه‌شنبه به وقت محلی - چهارشنبه به وقت تهران - در کاخ ریاست‌جمهوری در ماناگوا برگزار شد.
در این دیدار طرفین راه‌های توسعه مناسبات اقتصادی، برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ماه جاری در ونزوئلا، تحولات خاورمیانه و آمریکای لاتین و مسائل بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. ظریف پیش از دیدار در همایش مشترک فرصت‌های اقتصادی دو کشور با حضور شرکت‌های دو طرف حضور داشت و با چند تن از وزرا و مسئولان مجلس این کشور به‌طور جداگانه دیدار کرده بود. دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه در دیدار محمد جواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: به دولت و ملت انقلابی و غیور ایران درود می‌فرستم و همواره به یاد آنها هستم.
اورتگا افزود: زمانی که به تهران آمده بودم ملاقاتی خاطره‌انگیز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب و دیدارهای خوبی با دیگر مقامات کشور دوست و برادر، ایران، داشتم. وی یادآور شد: سلام گرم مرا به رهبری، رئیس جمهوری و ملت بزرگ ایران برسانید و بدانید ما از سفر هیأت شما به منطقه بسیار خوشحالیم.
ظریف نیز در این دیدار با قدردانی از میزبانی نیکاراگوئه از وی و هیأت 120نفره همراهش گفت: همه مسئولان ایرانی دوست دارند دوباره شما را در تهران ببینند. وی افزود: شما نماینده ملتی هستید که نه‌تنها گفت‌وگو بلکه در برابر فشارهای خارجی هم مقاومت کرد. ظریف یادآور شد: امروز که کشورهای ایران و نیکاراگوئه در شرایط بهتری نسبت به تحریم‌ها هستند ما دوست داریم مانند گذشته همچنان در کنار شما باشیم.
وی همچنین با تشریح مذاکرات هیأت اقتصادی ایران با طرف‌های نیکاراگوئه در ماناگوا، این گفت‌وگو‌ها را «خیلی خوب» ارزیابی کرد. این دیدار که در فضایی صمیمی در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور برگزار شد، بیش از یک ساعت به طول انجامید.
ظریف روز سه‌شنبه نیز با ساموئل سانتوس، وزیر خارجه نیکاراگوئه دیدار کرده بود. وزیر خارجه نیکاراگوئه پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: شرایط سخت تحریم‌ها علیه ایران باعث شده بود تا سفر هیأت بزرگ سیاسی و اقتصادی ایران به آمریکای لاتین که ما از مدت‌ها پیش منتظر آن بودیم، با تأخیر صورت گیرد. وی سفر هیأت 120 نفره سیاسی و اقتصادی ایران را نشانه آن دانست که مقامات و شرکت‌های ایرانی با جدیت قدم به آمریکای لاتین گذاشته‌اند و مصمم هستند روابط خوب خود را با این منطقه توسعه دهند. سانتوس، ظریف را دوست عزیز خود خطاب کرد و گفت که سفر او به دعوت رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه و گفت‌وگوهای خود او با همتای ایرانی‌اش در تهران صورت می‌گیرد.
وزیر خارجه نیکاراگوئه اطمینان داد که به لطف حضور و تلاش هیأت ایرانی و نشست‌های موثر آنان شاهد گسترش روابط ایران با همه کشورهای آمریکای لاتین خواهیم بود. سانتوس به خاطر این حضور از «محمد جواد عزیز» تشکر کرد و از طرف دولت و ملت نیکاراگوئه و «به‌خصوص رئیس‌جمهوری، فرمانده دانیل اورتگا» به او و هیأت همراه خوشامد گفت. وی گفت: بخش غم‌انگیز سفر هیأت ایرانی آن است که مدت حضورشان در نیکاراگوئه بسیار کوتاه است و ما با نشست‌های متعدد آنها را بسیار خسته می‌کنیم. هیأت ایرانی که برای یک سفر دوره‌ای 6 روزه به آمریکای لاتین سفر کرده است، پس از حضور در کوبا و نیگاراگوئه، عازم اکوادور و شیلی خواهد شد.

 


تعداد بازدید :  75