شماره ۹۲۹ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
چرخش سیاست قطر درقبال سوریه به دنبال تغییر موضع ترکیه

به‌ دنبال ناکامی‌های شدید تروریست‌ها درمنطقه و پس از تغییر موضع ترکیه در مورد سوریه، قطر نیز پس از 5‌سال حمایت از گروه‌های تروریستی درعراق، سوریه، لیبی و یمن اکنون خواهان توقف جنگ در این کشورها شده است.
به گزارش ایرنا، از زمان آغاز ناآرامی‌ها درسوریه، حمایت همه‌جانبه برخی کشورهای منطقه، به‌ویژه عربستان، قطر و ترکیه از گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد، به واقعیتی انکارناپذیر تبدیل شد؛ اما به نظر می‌رسد با طولانی‌شدن این بحران، اختلاف منافع میان این بازیگران به مرور بیشتر آشکار می‌شود و این موضوع، به رقابتی پنهان میان آنها درکشورهای بحران‌زده به‌ویژه سوریه دامن زده است. به گزارش خبرگزاری قطر «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیرخارجه قطر، درنشست سالانه سفرای نروژ در کشورهای خارجی دراوسلو گفته است: درگیری و جنگ درسوریه، عراق، یمن و لیبی باید متوقف شود. مردم کشورهای خاورمیانه به دولت‌هایی نیاز دارند که بتوانند امنیت را برای آنان به ارمغان آورد.
شیخ محمد بن عبدالرحمن افزود: هرچه جنگ بیشتر طول بکشد، احتمال افراطی‌گرایی جوانان و گرایش آنان به جبهه تندروها بیشتر می‌شود. این اظهارات پس ازچرخش اخیر درسیاست ترکیه نسبت به بحران سوریه ایراد می‌شود. درحالی ‌که آنکارا پیشتر یکی ازسرسخت‌ترین مخالفان بشار اسد بود و همواره تأکید می‌کرد که نخست باید اسد را از قدرت برکنار کرد تا اساسا صلح ممکن شود. قطر هم‌پیمان استراتژیک ترکیه است و رهبران جماعت اخوان‌المسلمین مصر را پناه داد و درجریان کودتای اخیر ترکیه ازحکومت اردوغان حمایت کرد. سخنان وزیرخارجه قطر درحالی بیان می‌شود که این امیرنشین ازسال 2011 و آغاز انقلاب‌های موسوم به بهار عربی ازگروه‌های تروریستی درعراق، سوریه و لیبی حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و درائتلاف تجاوز به یمن به رهبری عربستان نیز مشارکت دارد. راهبرد و سیاست قطر درقبال تحولات سوریه درتعارض با اصول و مفاد قانون اساسی قطر است، چون تشویق به حل منازعات و عدم دخالت در امور داخلی کشورها جزو اولویت‌های سیاست خارجی قطر به شمار می‌رود. قطر ازجمله طرف‌های عمده کشاکش در بحران سوریه است.  قطر، به‌عنوان بازیگر فعال و مخالف بشار اسد همواره از معارضین سوری ازجمله اخوان‌المسلمین و گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه وجبهه النصره حمایت آشکاری داشته است. درحال حاضر تأثیرگذاری بر وضع سوریه از اولویت‌های سیاست خارجی قطر است. این امیرنشین نخستین کشوری بود که سفیرخود را به‌عنوان اعتراض از سوریه فرا خواند و نیز نخستین کشوری بود که سفارت سوریه را به معارضان سوریه تحویل و آنها را به رسمیت شناخت.  همچنین نخستین کشوری بود که صحبت تحریم‌های سوریه را به میان کشید و بعد از آن هم به حامی اصلی مداخله نظامی در این کشور بدل شد. قطر کشوری است که در روند بحران درسوریه نقش مهمی داشته و در راستای رسیدن به اهداف خود ابتدا راهکارهای سیاسی را درپیش گرفت و پس از عدم موفقیت در متقاعدکردن بشار اسد برای کناره‌گیری از قدرت، تلاش کرد تا با استفاده از رابطه با غربی‌ها شرایط و بستر لازم را برای مداخله نظامی در سوریه را فراهم آورد. تلاش برای جلب‌نظر گروه‌های فلسطینی، مجهزکردن مخالفان رژیم سوریه و به اجماع رساندن کشورهای عربی علیه این کشور ازجمله اقداماتی است که این کشور برای سقوط بشار اسد انجام داده است. قطر برای موفقیت در رسیدن به اهداف خود در سوریه ازمثلثی مهم استفاده کرده است که پول، رسانه (شبکه الجزیره) و ابزار نظامی 3 ضلع این مثلث را تشکیل می‌دهند. این کشور به پشتوانه حمایت‌هایی ازسوی آمریکا و کشورهای غربی در سال‌های اخیر سیاست خارجی فعال و در مواردی مداخله‌گرانه را در منطقه به اجرا گذاشته است.
قطر با بهره‌گیری از تمامی امکانات مالی، رسانه‌ای، دیپلماتیک و تسلیحاتی، همگام با آمریکا و غرب برای سرنگونی رژیم بشار اسد در سوریه تلاش کرده است. حمد بن جاسم، نخست‌وزیر پیشین آن کشور درتمام اقدام‌ها و تحولات اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ضد سوریه پیشگام بوده است. رایزنی‌های گسترده قطری‌ها با کشورهای عضو اتحادیه عرب برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه و طرح پرونده سوریه در شورای امنیت و پافشاری آن کشور همراه با عربستان‌سعودی برای مسلح ساختن مخالفان بشار اسد کاملا مشهود است. دولت قطر همچنین آمادگی خود برای پرداخت تمام هزینه‌های سرنگونی رژیم بشار اسد را اعلام کرده بود.


تعداد بازدید :  127