شماره ۹۲۹ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
پرسش و پاسخ حقوقی

روزنامه شهروند با هدف بالابردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند.
 آیا برای تصرف در ملک همسایه مجاور که به علت اشتباه ثبتی حادث شده است و مجاور درخواست قلع و قمع كرده، دادگاه دستور قلع و قمع می‌دهد؟ به‌طوری‌که زمین همسایه 120میلیون تومان می‌ارزد، درحالی‌که ساختمان ما 21 واحد دارد! ما پیشنهاد خرید زمین را هم داده‌ایم اما همسایه این موضوع را نمی‌پذیرد.
در این موارد هرگاه محرز شود که طرف دعوی یا ایادی قبلی او قصد تجاوز نداشته و ندانسته در اثر اشتباه در محاسبه ابعاد یا علل دیگری که ایجاد‌کننده مستحدثات از آن بی‌اطلاع بوده، تجاوز واقع شده و میزان ضرر مالک هم با مقایسه با خساراتی که از خلع ید و قلع و قمع متوجه طرف می‌شود به نظر دادگاه نسبتا جزیی باشد، دادگاه حکم به پرداخت قیمت اراضی و تمامي خسارات وارده و اصلاح اسناد مالکیت طرفین دعوی را صادر می‌کند، در غیر این‌صورت حکم به خلع و قلع و قمع داده خواهد شد.
 روش اعتراض به ملی‌شدن یک قطعه زمین چگونه بايد انجام شود؟
اعتراض را با دلایل قانونی در دادگاه عمومی محلی که زمین در آن محل واقع شده است، با تقدیم دادخواست به طرفیت سازمان مربوطه مطرح كنيد.
 من ملکی را 10‌سال پیش خریداری کرده‌ام که مغازه‌ای هم جزو آن است که سرقفلی آن 30‌سال پیش توسط مالک قبلی فروخته شده ولی هنوز صاحب سرقفلی من را به‌رسمیت نمی‌شناسد و اجاره را به حساب مالک قبلی در صندوق دولت واریز می‌کند و هنوز هم به ‌نرخ قدیم ماهی هزارتومان می‌پردازد. حالا من از شما دو سوال دارم. چگونه وي را براساس قانون ملزم به‌ پرداخت اجاره به مالک فعلي كه خود هستم، كنم و به‌ چه صورت مبلغ اجاره را به‌روز کنم؟
شما می‌توانید با ارایه سند مالکیت دادخواستی به خواسته مطالبه اجور معوقه و تعدیل اجاره‌بها به طرفیت مستأجر در مراجع قضائی مطرح كنيد.
 در دعاوی مطالبه وجه (مالی) در صورتی که خواهان مبلغ خواسته را مشخص ولی دادگاه ضمن رسیدگی بخشی از خواسته را وارد و بخشی را غیروارد تشخیص دهد و خواهان تا پایان نخستین جلسه دادرسی مبلغ خواسته را کاهش ندهد، در این صورت تکلیف دادگاه چیست؟ آیا قرار رد دعوی صادر می‌شود؟
تقلیل میزان خواسته موضوع ماده 98 قانون آيین دادرسی مدنی با عدم اثبات بخشی از خواسته دو موضوع متفاوت است، چنانچه دادگاه بخشی از خواسته را وارد و قیمت دیگر را غیرثابت تشخیص دهد، نیازی به تقلیل خواسته از ناحیه خواهان نیست و دادگاه رأسا در قسمتی که دعوی را ثابت تشخیص می‌دهد، حکم به نفع خواهان صادر می‌کند و در قسمت دیگر حسب مورد حکم به بی‌حقی خواهان یا قرار شایسته دیگر صادر می‌کند.
 مدت 4‌سال است خودرویی به‌صورت قول‌نامه‌ای خريداري كرده‌ام. تعویض پلاک انجام شده است ولی مالک قبلی را نمی‌شناسم، او هم در دفترخانه حاضر نمی‌شود و در تعویض پلاک، برگ سبز خودرو را با خود برده است. حال با توجه به این‌که هیچ نشانی از او ندارم و حتی اسم او را هم نمی‌دانم اما پلاک خودرو به نام من است براي دريافت سند چگونه بايد اقدام كنم؟
در اداره راهنمایی‌ورانندگی هویت و آدرس مالک یا مالکین قبلی ثبت و منعکس شده است. در مبایع‌نامه‌ای که طی آن خودرو را خریده‌اید، هویت فروشنده یا مالک قید شده است، می‌توانید علیه فروشنده دعوی الزام به تنظیم سند رسمی انتقال خودرو مطرح کرده و استعلام هویت مالک یا مالکین قبلی را هم تقاضا کنید. در جریان رسیدگی و پس از استعلام و وصول، پاسخ ابهامات موجه و هم برطرف خواهد شد.


تعداد بازدید :  291