شماره ۳۸۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱ مهر
صفحه را ببند
از افتضاح امیدها تا چاقوکشی آینده‌سازان
فوتبال پایه هرروز پسرفت می‌کند

گروه ورزش| سالهاست که در رابطه با ضعف فوتبال ایران دربخش پایه بحث می‌شود اما با وجود تمام انتقادات نتایج نشان می‌دهد، وضع هر روز درحال پسرفت است و با این شرایط نباید منتظر روزهای خوبی برای فوتبال کشورمان باشیم. حذف تیم نوجوانان از آسیا، نتایج ضعیف تیم امید در اینچئون و درگیری‌های شدید در دربی امیدهای تهران نشان می‌دهد که هیچ مسئولی در فوتبال ایران به فکر آینده‌سازان نیست و همه به فکر نتیجه‌گیری کوتاه‌مدت در بخش بزرگسالان هستند.  
از ورزشگاه‌های غیراستاندارد تا حضور دلالان
بحثی که به‌شدت فوتبال پایه کشورمان را آزار می‌دهد و خیلی از مواقع باعث ایجاد حواشی شده است، ورزشگاه‌های غیراستانداردی است که جوانان مجبورند در سخت‌ترین شرایط خودشان را در آن استادیوم‌ها و زمین‌های ناهموار نشان دهند. برخی از این استادیوم‌ها پاتوقی برای برخی از افراد شده تا دست به رفتار زشت و دور از روح ورزش بزنند. آنها ورزشگاه را برای خودشان می‌دانند و تا به حال هم کسی نتوانسته این افراد را  از ورزشگاه‌ها بیرون کند.  اینها همان افرادی هستند که بازیکنان پولی را وارد تیمهای پایه می‌کنند و به همین ترتیب استعدادهایی که پول ندارند، مجبورند در خانه بنشینند. همین مسائل درنهایت باعث می‌شود شاهد چاقوکشی در دربی امیدها باشیم که اتفاقی عجیب به نظر می‌آید.
پدیده‌هایی که ناپدید شدند
طبق نظر کارشناسان دلیل اصلی افت فوتبال کشورمان در سال‌های اخیر و کاهش تعداد بازیکنان ایرانی شاغل در باشگاه‌های مطرح اروپایی عدم رونمایی از پدیده‌های جدید در فوتبال ایران است. در دهه 70 و اوایل دهه 80 بود که شاهد افزایش چشمگیر بازیکنان ایرانی در اروپا بودیم اما تقریبا 10 سالی است که فوتبال ما پدیده به خود نمی‌بیند. حتی برای معرفی پدیده لیگ ایران در پایان هر فصل اختلاف نظر وجود دارد زیرا هیچ‌کس پدیده خاصی را مشاهده نکرده است. از سوی دیگر البته مربیان به دلیل ترس از عدم نتیجه‌گیری این جرأت را ندارند که از بازیکنان جوان در ترکیب خود استفاده کنند و همین باعث تهی‌شدن تیمهای پایه از نفرات شاخص باشد که بتوانند تعیین‌کننده باشند. نمونه این ناکامی را نیز با توجه به حذف تیم نوجوانان از مسابقات قهرمانی آسیا و عدم راهیابی به جام‌جهانی و حذف تیم امید از بازیهای آسیایی در مقابل 2 تیم درجه سوم و چهارم آسیا که در روز گذشته قطعی شد، می‌توان دید.  
دین محمدی:
چرا امجدیه و دستگردی بیکار مانده‌اند؟
سیروس دین‌محمدی، مربی تیم امیدهای استقلال در رابطه با دلایل افت فوتبال ایران در بخش پایه به «شهروند» می‌گوید:  «دلیلش این است که امکانات نداریم و فقط شعار می‌دهیم.  همین دربی امیدها که چندروز قبل اتفاقات بدی در آن افتاد، دلیلش ورزشگاه غیراستاندارد بود. ما استادیوم‌های خوبی مثل شیرودی و دستگردی داریم که بیکار مانده‌اند و اصرار داریم که با امکانات کم، بازیهای پایه را برگزار کنیم چون نگاه به بخش پایه از اساس مشکل دارد.»
وی همچنین می‌افزاید: «تیم امید را دیدیم که با چه افتضاحی حذف شد. بازیکنان این تیم اکثرا لیگ برتری و نزدیک به 23‌سال سن داشتند. باور کنید اگر بازیکنان جوان‌تر را از دل همین لیگ امیدها به این مسابقات می‌بردند، نتیجه‌ای به مراتب بهتر گرفته می‌شد زیرا انگیزه داشتند. وزارت ورزش باید کمیته ویژه‌ای را تشکیل دهد و ناکامی‌ها را بررسی کند وگرنه هر روز وضع بدتر دیروز خواهد شد.»
آشتیانی:  
فساد در فوتبال پایه 100 برابر لیگ برتر است
ابراهیم آشتیانی، پیشکسوت فوتبال ایران دلیل اصلی افت تیم‌های پایه را وجود فساد می‌داند و به «شهروند» می‌گوید: «فساد در لیگ برتر بزرگسالان که بالاترین سطح مسابقات در فوتبال ما را دارد، کاملا مشخص شده و همه در مورد آن صحبت می‌کنند اما باور کنید در تیم‌های پایه فساد 100 برابر لیگ برتر است و کسی به آن رسیدگی نمی‌کند.  همین الان اگر یکی مثل رونالدو و مسی را در سن 10 سالگی به آکادمی باشگاههای ما معرفی کنید، قبل از این‌که این استعداد ناب را ببینند، از او و خانواده‌اش درخواست پول می‌کنند.» وی همچنین می‌افزاید: «بعضی‌ها این پول را پرداخت می‌کنند اما اکثر خانواده چون توانایی پرداخت آن را ندارند، مجبورند فرزندشان را به خانه بازگردانند.  به همین ترتیب استعدادهای ناب فوتبال ایران می‌سوزند و بازیکنانی که من می‌دانم بعضی از آنها جزو بهترین‌های دنیا هستند، به خاطر نداشتن پول کنار می‌روند.  همین باعث شده تا در تیم‌های ملی ایران الان نفراتی بازی کنند که در درجه 2 و 3 استعدادهای کشورمان قرار دارند.»


تعداد بازدید :  263