شماره ۹۲۹ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ شهريور
صفحه را ببند
مهارت زندگی، بخش مغفول مانده آموزش جوانان

|    نویدبازماندگان  |   کنشگر اجتماعی|

لازم به یادآوری است که تمام مطالب  بیان شده، نظرات شخصی نویسنده می‌باشد.
برای پاسخ به این سوال اول مروری داشته باشیم بر تعریف مهارت حل مسأله.  مهارت حل مسأله يك فرايند منطقي و منظم است  که به فرد کمک مي‌کند تا هنگام رويارويي با مشکلات، راه‌حل‌های متعـددي را جست‌وجو كند و سپس بهترين راه‌حل را انتخاب و اجرا  نمايد. در این مسیر فرد می‌داند وجود مشكلات و مسائل كوچك و بزرگ در زندگي عادي است و او خواه‌ناخواه  با مشكلات متعددي در زندگيش مواجه  مي‌شود. بنابراين  فرد به جاي اينكه منفعلانه عمل کند و چشم را روی واقعیت ببندد وبه پرسیدن سوالاتی ازجمله چرا من؟ بپردازد، با چگونگی  تبدیل بحران  به پیروزی آشناست.
حل مسأله منعكس‌كننده يك رويكرد مثبت نسبت به زندگي است و نقطه مقابل درماندگي محسوب مي‌شود.
با نگاهی به وضع جوانان در جامعه به سادگی متوجه می‌شویم که جوانان با  تصمیم‌گیری منطقی  که براساس پذیرش مساله، توصیف دقیق و شفاف مساله، بیان هدف از حل مسأله، پیدا کردن  و تجزیه‌وتحلیل علت‌ها و انتخاب مهم‌ترین علت، پیدا کردن پاسخ‌ها و انتخاب مناسب‌ترین آنها، برنامه‌ریزی و اجرا و نهایتا بررسی و تأمل راه‌حل انجام می‌پذیرد؛ آشنایی بسیاری ندارند. تصميم‌گيري احساسي و آنی جوانان در تمام مراحل زندگی، واگذاری تصمیم به دیگران، غرور و منیت، پشت گوش انداختن، بهانه‌جویی و به دنبال مقصر گشتن، نپذیرفتن اصل مساله،  اشتباه در بیان و توصیف مسأله، عجول بودن، کمک نگرفتن از دیگران و اهل مشورت نبودن و ترس از تغییر  در کنار افزایش پیامدهایی ازجمله  افزایش آمار طلاق بین زوج‌های جوان، خودکشی، اعتیاد به موادمخدر، مشروبات الکلی و دخانیات،  گرایش به تفریحات و برنامه‌های  زودگذر و پرخطر و روآوردن به شغل‌های کاذب با درآمدهای ناپایدار، برخوردهای پرخاشگرانه در برابر مسائل شخص و اجتماعی و  بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دیگر نیز می‌توانند نشانگر عدم‌آشنایی کافی جوانان با مهارت حل مسأله  باشند. در صورتی که در همین جامعه، جوانانی زندگی می‌کنند که با وجود تمام مسائل ازجمله مشکلات مالی، جسمانی، خانوادگی و غیره توانسته‌اند  به خوبی بر مشکلات‌شان غلبه کنند و آنها را به فرصت‌هایی برای رشد و پیشرفت‌شان در زندگی شخصی و اجتماعی تبدیل کنند.
اما چه باید کرد؟
آموزش و ترویج قابلیت‌ها و توانایی‌هایی ازجمله مدیریت خویشتن، مسئوليت‌پذيري، مثبت‌انديشي، استقلال فكر، شجاعت،‌ انعطاف‌پذيري، ريسك‌پذيري، ارتباط موثر، هنر مشورت و مطالعه، تفکر خلاق،‌ درك درست از مكان و زمان، تلاش و پشتكار، مدیریت زمان  و دوست‌داشتن خود و دیگران در  نظام خانواده و نظام آموزشی می‌تواند جوانان را در تصمیم‌گیری صحیح در برابر مسائل واقعی زندگی شخصی و اجتماعی یاری رساند. همچنین شرکت در فعالیت‌های گروهی و جمعی، افزایش ارتباطات اجتماعی، عضویت و فعالیت در سازمان‌های غیردولتی، مطالعه کتاب‌های روانشناختی با گرایش مهارت‌های زندگی،‌ خواندن کتاب‌های افراد موفق به‌خصوص کسانی که در زندگی با مشکلاتی ازجمله بیماری‌های خاص یا معلولیت مواجه بوده‌اند، دیدن فیلم‌هایی که سرگذشت انسان‌های موفق را به تصویر می‌کشند،‌ معاشرت با افرادی که توانسته‌اند مشکلات زندگی خود را به فرصتی برای زندگی بهتر تبدیل کنند،‌ شرکت در کلاس‌های مهارت‌های زندگی و مراجعه به مشاوره  می‌تواند  در آشنایی جوانان با مهارت حل مسأله در زندگی شخصی و اجتماعی‌شان موثر باشد. بسیاری از افراد موفق در زمینه اقتصادی و اجتماعی  از بین کسانی بوده‌اند که توانسته‌اند  با استفاده از نقاط‌قوت خود و فرصت‌های مناسب چالش‌ها زندگی‌شان را به فرصتی برای شروع  زندگی بهتر از ابعاد مختلف روحانی، مادی  و اجتماعی  تبدیل نمایند و در این مسیر رشد و پیشرفت جامعه‌شان را در کنار رشد و پیشرفت شخصی خویش مشاهده کنند.جامعه ایران منتظر حضور بیشترجوانانی است که با استفاده از دانش، مهارت  و نگرش‌های سازنده خود بتوانند مشکلات متعدد جامعه را به خوبی دیده، تجزیه تحلیل نموده و با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب برای حل آنها اقدام کنند.
و در انتها معرفی چند کتاب برای چشیدن طعم آگاهی بیشتر در زندگی (این مجموعه انتخابی‌ است از کتاب‌های موردعلاقه نویسنده)
1- هفت عادت مردمان موثر اثر استفان کاوی
2- قورباغه‌ات را ببوس اثر برایان تریسی
3- پیروز بر ترس و دلهره اثر سوزان جفرز
4- یک عاشقانه آرام اثر نادر ابراهیمی
5- دو روز مانده به پایان جهان اثر عرفان نظرآهاری
6-   کلید طلایی ارتباطات اثر کریس کول
7- مانند لئوناردوداوینچی فکر کنیم؟ اثر مایکل جی گلب
9- تمرکز روی هدف اثر برایان تریسی
10 – بازندگان و برندگان اثر سیدنی جی هریس
11- تجسم خلاق اثر شاکتی گواین
12- ماهی سیاه کوچولو اثر صمد بهرنگی
13- کی ز مردن کم شدم اثر آنیتا مورجانی
14- قله‌ها و دره‌ها اثر اسپنسرجانسون
15- طراحی نظم اثر کارن کینگستون
16- سررشته زندگی خود را در دست بگیرید اثر وین دایر
17 – سومو اثر پل مک گی
18- نامه‌های عاشقانه یک پیامبراثر جبران خیلیل جبران
19- هدیه اثر اسپنسرجانسون
20- هیچ‌کس کامل نیست اثر هندری وایزینگر

دیدگاه‌های دیگران

ن
نوید بازماندگان |
مخالف 0 - 0 موافق
خوانندگان عزیز اول این مقاله یک سوال بوده است که به اشتباه حذف شده است. ودر مقدمه اشاره ای به این سوال شده است سوال : آیا جوانان ما قدرت و مهارت حل مسائل رو دارند یا خیر؟ شاد و پیروز باشید

تعداد بازدید :  139