شماره ۳۸۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱ مهر
صفحه را ببند
دستور رئیس‌جمهوری برای ممنوعیت ساخت‌وساز در بوستان مادر

شهروند| حسن روحانی رئیس‌جمهوری دستور ممنوعیت ساخت‌وساز در بوستان مادر را صادر کرد و از وزیر کشور، سازمان محیط‌زیست و شورای شهر تهران درخواست کرد همه اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهند تا حقوق مردم تضییع نشود.
چندی پیش زمینی به مساحت ۷۱ هکتار در ضلع شرقی شهرداری منطقه ۵ بین خیابان آیت‌الله کاشانی، الهی و بهنام که در طرح اول و دوم جامع و تفصیلی تهران مقرر شده بود که کاربری فضای سبز با نام بوستان مادر داشته باشد با تغییر کاربری غیرقانونی مواجه شده و عملیات خاکبرداری در آن انجام شد.  موضوعی که تعدادی از اعضای شورای شهر تهران را برآن داشت درباره تغییر کاربری این بوستان تذکر بدهند و از شهردار تهران درخواست کنند که عملیات خاکبرداری هر چه زود‌تر متوقف شود.  امری که نه‌تنها محقق نشد بلکه عملیات خاکبرداری در این بوستان شدت هم گرفت. حالا قرار است در زمینِ پارکِ مادر به‌جای درخت و گل و گیاه، هشت برجِ
 ۱۷ طبقه روی زمین قد بکشد و به آسمان برود.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به نامه وزیر راه و شهرسازی در مورد گزارش ساخت‌وساز غیرمجاز در بوستان ‌مادر دستور داد تا وزير كشور، سازمان محيط‌زيست و شوراي شهر تهران تمامی اقدامات لازم را انجام دهند تا حقوق مردم تضییع نشود و از ساخت‌وساز غیرمجاز در این عرصه جلوگیری به عمل آید.
عباس آخوندي رئيس شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور در پي اجرا نشدن مصوبه تيرماه اين نهاد كه «دستور توقف ساخت‌وساز در بوستان‌مادر» را به شهرداري تهران تكليف كرده بود، به تازگی در نامه‌اي به رئيس‌جمهوری گزارش مبسوطي از وضعيت اين پروژه به‌عنوان نماد تغييركاربري و صدور مجوزهاي مغاير با ضوابط طرح جامع تهران، ارایه كرد.
حسن روحاني در پاسخ به نامه وزیر راه و شهرسازی، با پي‌نوشت در ذيل اين نامه دستور داد:  «وزير محترم كشور، سازمان محيط زيست و شوراي شهر تهران تمامی اقدامات لازم را انجام دهند تا حقوق مردم تضییع نشود و از ساخت‌وساز غیرمجاز در این عرصه جلوگیری به عمل آید.»
براین اساس، معاون وزير راه و شهرسازي اعلام كرد:  شوراي عالي شهرسازي و معماري دستور مشخص براي توقف همه فعاليت‌هاي ساختماني در فضاي سبز پارك نور (مادر) را صادر كرده است و اصرار بر ادامه فعاليت از مصاديق تخلف و مستلزم پيگيري حقوقي از جانب دبيرخانه شورايعالي است.
پيروز حناچي، دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری، در نامه‌اي خطاب به معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در بازگشت به نامه شماره 492978/80 مورخ 11 مرداد
 93 درخصوص توجيه لغو تثبيت كاربري فضاي سبز پارك نور (مادر) اظهار داشت: هرگونه تغيير در كاربري‌هاي تثبيت‌شده خدماتي طرح جامع شهر تهران ازجمله زمين مذكور مستلزم انجام بررسي‌هاي لازم و تاييد در شورايعالي شهرسازي و معماري است و تصميم آن شهرداري محترم و حتي تاييد آن در كميسيون ماده 5 (در صورت وجود) براي لغو تثبيت كاربري مذكور و ساير موارد مشابه داراي كفايت نبوده و شورايعالي شهرسازي و معماري نيز در همين رابطه دستور مشخص براي توقف كليه فعاليت‌هاي ساختماني در زمين مذكور را صادر کرده و اصرار بر ادامه فعاليت را  از مصاديق تخلف و مستلزم پيگيري حقوقي از جانب دبيرخانه شورايعالي دانسته است.
توضیح چمران درباره بوستان مادر
دیروز همچنین مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در نخستین نشست خبری خود پس از انتخابات هیأت‌رئیسه شورا به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به پرسشی درخصوص بوستان مادر و عدم توقف فعالیت‌های عمرانی در این زمین با توجه به مصوبه شورایعالی شهرسازی گفت: در طرح تفصیلی این زمین که در خیابان آیت‌الله کاشانی قرار دارد در پهنه R و S است که به تأیید کمیسیون ماده 5 و شورایعالی شهرسازی رسیده است.
او ادامه داد: در‌سال 72 قرار بوده این زمین گودبرداری‌شده تبدیل به دریاچه شود اما بعد سرمایه‌گذار از کار کنار کشیده و این پروژه متوقف شده است. شورایعالی شهرسازی معتقد است این زمین در طرح جامع در پهنه G بوده که شهرداری با آن مخالف است که این موضوع در دادگاه صالحه درحال بررسی است.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا پرونده این تغییر پهنه در کمیسیون ماده 5 وجود ندارد، گفت: هنگام بررسی طرح تفصیلی حدود 2‌هزار مورد تبلیغ انجام شد به‌دلیل آن‌که طرح تفصیلی با تأخیر نسبت به تدوین طرح جامع تهیه شده بود و نیاز به تغییراتی داشت.  به‌طور مثال برخی از مرزهای شهرسازی از وسط خانه‌های مردم رد شده بود، همچنین بسیاری از زمین‌ها به پهنه G تبدیل شده بود که در تحقیق براساس ضوابط قانونی برخی از زمین‌های G به R و S تبدیل شد.
رئیس شورای شهر تذکر داد: هیچ‌گاه این زمین به نام بوستان مادر نامگذاری نشده و پس از پیگیری این موضوع به ما گفته شد گوگل این منطقه را بوستان مادر نامگذاری کرده است.


تعداد بازدید :  195