شماره ۳۸۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱ مهر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

مرگ زیگموند فروید
75‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم سپتامبر 1939 میلادی، زیگموند شلومو فروید، عصب‌شناس اتریشی و پدر علم روانکاوی بر اثر سرطان سقف دهان درگذشت. فروید در علم روانکاوی و روش‌های بالینی برای روبه‌رو شدن با علم آسیب‌شناسی روانی از طریق گفت‌وگو بین بیمار و روانکاو، تکنیک‌هایی را مثل استفاده از تداعی آزاد (در آن بیمار هر آنچه را به ذهنش خطور کرده، بیان می‌کند) و همچنین کشف انتقال (فرآیندی که در آن بیمار و روانشناس خاطرات کودکی خود را با هم درمیان می‌گذارند) و همچنین فرآیند تحلیلی روانشناسی ارایه کرد که مورد توجه روانشناسان دنیا قرار گرفت.

بازخورد اتمي شدن شوروی
65‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم سپتامبر 1949 میلادی، هري ترومن رئيس‌جمهوري وقت آمريكا در گفت‌وگو با اعضای کابینه‌اش، به بررسی اوضاع نظامي جهان پس از خارج شدن انحصار سلاح اتمي از دست اين كشور پرداخت. در اين جلسه رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح آمريكا جزیيات آزمايش اتمي شوروي را به اطلاع رئیس‌جمهوری آمریکا رساند و قرار شد از سردبيران روزنامه‌ها و مديران خبر راديو و تلويزيون‌ها درخواست شود موضوع را بزرگ نكنند تا در مردم آمريكا توليد ترس و وحشت نشود.

سالروز عملیات کمان 99
34‌سال پیش، برابر با یکم مهر 1359 خورشیدی، یک روز پس از حمله عراق به ایران، عملیات سایه البرز (کمان ۹۹)، اولین عملیات گسترده هوایی نیروی هوایی ارتش ایران بر ضد اهدافی در خاک عراق انجام شد. در این عملیات ۱۴۰ هواپیمای ایرانی شرکت داشتند که خلبانان ایرانی اهداف نظامی ارتش عراق در مناطق کرکوک، موصل، رشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی را هدف قرار دادند. کمان ۹۹ بزرگترین عملیات تاریخ نیروی هوایی ایران و عملیاتی موفق بود كه باعث برتری هوایی ارتش ایران در ماه‌های آغازین جنگ شد.


تعداد بازدید :  301