شماره ۳۸۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱ مهر
صفحه را ببند
میز خبر

واکنش دانشگاهیان به تخریب بافت تاریخی شیراز
برخی بهترین راه‌حل را تخریب می‌بینند
 شهروند| دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، در ارتباط با تخریب بخش‌هایی از بافت تاریخی شیراز که در روزهای گذشته اتفاق افتاده است، بیانیه‌ای
 صادر کرد.  
در این بیانیه آمده است: «بافت‌های تاریخی در هر کشور به منزله هویت فرهنگی و سند ارزشمند میراث انسانی آن کشور است.   به‌ویژه در کشور ما براساس مطالعات و پژوهش‌های انجام‌یافته این شواهد تاریخی متاثر از بینش اصیل اسلامی هستند، به همین دلیل از ارزش والاتری برخوردار بوده و به‌عنوان مبنای توسعه باید شایسته حفاظت قلمداد شوند. به واقع تاسی از این امر تحقق شعار آرمانی‌ سال رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر سرمایه ملی‌، اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی را به همراه خواهد داشت زیرا دارایی‌های فوق علاوه‌بر ارزش میراثی از ارزش‌های مادی و معنوی منحصربه‌فرد برخوردار بوده و به منزله الگوهایی کمیاب برای تحقق تداوم معماری و شهرسازی کشور اسلامی‌مان خواهد بود.  
با این وصف متاسفانه در دو دهه اخیر بافت‌های تاریخی کشور عزیزمان با تخریب‌های گسترده روبه‌رو بوده است. بافت‌های تاریخی شهرهای متعددی چون اصفهان، تبریز‌، مشهد‌، کرمان‌، کاشان‌، سمنان و... به دلیل تعرض نهادهای اجرایی دچار آسیب‌های فراوان شده‌اند در هفته گذشته نیز در راستای طرح تأییدنشده توسعه 570‌هزار مترمربعی حرم شاه‌چراغ(ع) شاهد تخریب چندین بنای ارزشمند بوده‌ایم و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک این تخریب‌ها تداوم یابد تا جایی که اثری از بافت‌های تاریخی باقی نماند. در چند‌سال گذشته در طرح‌هایی چون بین‌الحرمین‌، کنار گذر مسجد نو و پیرامون مدرسه خان شیراز نیز تعداد زیادی بنای تاریخی بسیار مهم با حدود 800‌سال تاریخ نابود شدند. دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت به‌عنوان یکی از مراکز علمی معتبر ایران اعتقاد دارد که تخریب بافت‌های تاریخی و آثار ملی و بومی به مثابه از بین بردن هویت و فرهنگ مردم کشورمان است.

بخشنامه کاهش حقوق بازنشستگی 600‌هزار کارمند دولت اجرایی شد
 بخشنامه معاونت نظارت و راهبردی رئیس‌جمهوری که حقوق کارمندان دولت تحت پوشش صندوق تأمین اجتماعی را در ایام بازنشستگی از 20 تا 50‌درصد کاهش می‌دهد، اجرایی شد.
به گزارش ایرنا، بخشنامه شماره 5271/93/200 که محمود عسگری‌آزاد جانشین محمدباقر نوبخت معاون نظارت و راهبردی رئیس‌جمهوری آن را امضا کرده است، پیشتر (سال 88) در دولت احمدی‌نژاد صادر شده بود که به دلیل مغایرت با مقررات و قوانین و مخالفت نمایندگان مجلس با تضییع حقوق کارمندان دولت، باطل شد.  
با توجه به این‌که براساس مقررات صندوق تأمین اجتماعی، فرمول تعیین حقوق ایام بازنشستگی، مجموع پرداختی دوسال پایان خدمت تقسیم بر 24ماه است، حتی کارمندانی که 28‌سال تمام از کل حقوق و اضافه کار آنان 7درصد کسر و به حساب تأمین اجتماعی واریز شده، به علت اجرای بخشنامه 5271/93/200 دولت یازدهم ناگهان با کاهش شدید حقوق ایام بازنشستگی خود روبه‌رو خواهند شد و اکنون کارمندانی که سال‌ها تعهدات مالی خود را در قبال این سازمان و دولت انجام داده‌اند، سرگردان شده‌اند.  
پس از آغاز اجرای بخشنامه دولت دهم، جمعی از کارکنان با تقدیم لوایحی به دیوان عدالت اداری نسبت به صدور این بخشنامه شکایت کردند که این دیوان هم مغایرت قانونی آن را تأیید کرد.  
بخشنامه‌ سال 88 دولت دهم مدتی از اجرای آن به‌دلیل مغایرت‌های مطرح شده و این‌که صادر‌کننده آن در مقام تفسیر قوانین عادی برآمده در حالی‌ که این حق فقط از اختیارات مجلس شورای اسلامی است، همان زمان باطل اعلام شد.  
پس از ابطال بخشنامه صادره در دولت دهم، تأمین اجتماعی هم سازمان‌ها و ادارات را مکلف کرد کسورات پرداخت نشده در دوسال اجرای این بخشنامه را از حقوق کارمندان کسر کرده و به صورت ماهانه پرداخت کنند.  
اما در حالی بخشنامه دولت یازدهم در این زمینه صادر و برای حدود 600‌هزار کارمند اجرایی شده که آخرین معوقات کسورات بیمه ناشی از اجرای بخشنامه باطل شده دولت دهم، دو ماه پیش به حساب صندوق تأمین اجتماعی واریز شده است.  
کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اعلام کرده درباره بخشنامه دولت یازدهم تصمیم می‌گیرد.  
عباس صلاحی دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از این بخشنامه اعلام کرد: از عسکری‌آزاد خواسته شده برای توضیح درباره بخشنامه کاهش حقوق ایام بازنشستگی‌های جدید کارکنان دولت تحت پوشش صندوق تأمین اجتماعی در این کمیسیون حاضر شود.  
او افزود: اجرای بخشنامه کسر نشدن کسورات از اضافه کار کارمندان بیمه‌گذار صندوق تأمین اجتماعی تبعات بدی برای جامعه دارد و یک کارمند پس از 30‌سال خدمت به دولت، چشم امیدش به حقوق و پاداش پایان خدمت است. 


تعداد بازدید :  252