شماره ۳۸۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱ مهر
صفحه را ببند
رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت:
عرضه شیر پرچرب در مدارس ممنوع شد

ایسنا| رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از بازنگری و ابلاغ دستورالعمل پایگاه‌های تغذیه مدارس با تمرکز بر کاهش عوامل ایجاد بیماری‌های غیرواگیر خبر داد و اقلام مجاز و غیرمجاز جهت عرضه در بوفه مدارس را تشریح کرد.  
دکتر زهرا عبداللهی گفت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته با همکاری دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش، دستورالعمل پایگاه‌های تغذیه مدارس را بازنگری کردیم. بر این اساس دستورالعمل‌ سال 93 تغذیه و اقلام غذایی مجاز و غیرمجاز در پایگاه‌های تغذیه مدارس تدوین شد. این دستورالعمل با امضای وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش به مدارس سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.  
او تأکید کرد: مدارس موظفند در جهت آن دسته از اقلام غذایی که باید به بوفه مدارس بیاید، طبق این دستورالعمل اقدام کنند.  با توجه به افزایش شیوع اضافه‌وزن و چاقی میان دانش‌آموزان و همچنین به دلیل بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با تغذیه مانند دیابت و فشارخون بالا که در ایران نیز بسیار شایع هستند، لازم است با پیشگیری و تغذیه پیشگیرانه از افزایش بار این بیماری‌ها جلوگیری شود.  عبداللهی افزود: بنابراین علاوه بر برنامه غذایی دانش‌آموزان، مواد غذایی چرب و شور حاوی نمک، قند و شکر اضافی نباید در بوفه‌های مدارس توزیع شود. براساس این دستورالعمل اقلام غذایی مجاز شامل انواع شیر و ماست کم‌چرب در بسته‌های یک‌نفره (حتما باید کم‌چرب باشد جهت ترویج مصرف شیر و لبنیات ک‌ چرب) لازم است در بوفه مدارس گنجانده شود.  عرضه نوشابه‌ و دوغ گازدار یا انواع آبمیوه‌های حاوی قند افزوده در بوفه مدارس ممنوع است و در مقابل نوشیدنی‌های سالم مانند آب معدنی، دوغ بدون گاز و نمک اضافی مجاز هستند.  وی دراین‌باره ادامه داد: باتوجه به اهمیت مصرف میوه، انواع مختلف میوه باید به صورت شسته‌شده و در بسته‌بندی‌های یک‌نفره توزیع شود چراکه مصرف میوه یکی از روش‌های مهم پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است. عرضه انواع لقمه‌های ساده مانند نان و پنیر و نان و
تخم مرغ که سالم هستند مجاز است و در مقابل عرضه سوسیس، کالباس، فلافل، سمبوسه و سالاد اولویه به دلیل مقادیر زیاد روغن و نمک ممنوع است.  به گفته عبداللهی، عرضه انواع چیپس و تنقلات غذایی شور، غلات حجیم‌شده مانند انواع پفک ممنوع است.  انواع مغزها و خشکبار نیز به شرط کم‌نمک یا بدون نمک بودن در بسته‌بندی‌های یک‌نفره و دارای پروانه وزارت بهداشت مجاز است. عرضه انواع بیسکویت، کیک و کلوچه به شرط سبوس‌دار و ساده بودن مجاز است. عرضه انواع کرم‌دار آن مجاز نیست.  همچنین باید در تهیه کیک و بیسکویت‌ها از روغنی استفاده شده باشد که اسید چرب ترانس آن زیر 10 باشد.  هدف کلی این دستورالعمل پیشگیری و در درجه اول حفظ سلامت دانش‌آموزان است تا به این ترتیب از مشکلاتی نظیر چاقی و اضافه‌‌وزن و بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی – عروقی جلوگیری شود.


تعداد بازدید :  115