شماره ۳۸۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱ مهر
صفحه را ببند
اعداد و ارقام از حوزه معدنی ایران چه می‌گویند:
ایران در میان 5 کشور کامل معدنی دنیا

شهروند| کشور پهناور ایران، از نظر تنوع مواد معدنی جزو ۵ کشور دنیاست که مواد معدنی جدول مندلیف را در اختیار دارد. براساس آمارها ایران ۵۷‌میلیارد تن ذخیره معدنی شناخته شده دارد که در سراسر کشور پخش شده اما درخصوص کشف و استخراج معادن و استفاده بهینه از آن برنامه محکمی ندارد ایران به‌عنوان کشوری با ذخایر مهم معدنی، هنوز نتوانسته دراین حوزه حرف مهمی برای گفتن داشته باشد و تنها حدود ۷ تا ۲۵‌درصد منابعش را توانسته کشف کند.
 این مشکل و ضعف بزرگ باعث شده تا ضرورت پیشرفت فعالان این حوزه در کشف و استخراج مواد معدنی بر همگان روشن شود و بحث تجهیز به ماشین‌آلات نوین، استخراج و بهره‌گیری الگوهای اروپایی در حوزه کشف و استخراج مواد معدنی ایران باز شود. برخی اعلام کرده‌اند که تنها تابه‌حال ۷‌درصد اکتشاف داشته‌ایم البته باید گفت که برخی موقعیت‌ها قابل اکتشاف نیست مانند کوه‌ها، شهرها و مناطق کویری.
 به گفته برخی از فعالان حدود ۲۵ تا ۳۰‌درصد اکتشاف انجام داده‌ایم اما اکتشافاتمان سطحی است. در کشورهای استرالیا، آفریقا، کانادا و شوروی سابق اکتشاف‌ها در عمق بوده. عمق بالای ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر اکتشافات ماده معدنی انجام گرفته است اما ما به این شکل نیستیم ما هم باید یک کار جمعی و با تکنولوژی روز دنیا همراه با شرکت‌های قوی انجام دهیم. باید از منابع و منافعی که دولت از معادن به دست می‌آورد کارهای اکتشافی را گسترش دهیم. همین الان اگر این ذخاير معدنی ۵۷‌میلیارد تنی را به جهان معرفی کنیم برای خیلی از آنها جذاب و موقعیت مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود.

 


تعداد بازدید :  180