شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
غلامحسین پیروانی در گفت‌وگو با «شهروند»:
مثل بعضی‌ها دنبال کاسبی در فوتبال نیستم
با شرایطی بدتر از حالا در گوانگژو چهارم شدیم مربی ایرانی جای کی‌روش بود، روزگارش را سیاه می‌کردند

| حسین جمشیدی | یکی از مربیان دوست‌داشتنی سال‌های اخیر فوتبال کشورمان که بیشتر اهالی فوتبال او را با تیم فجرسپاسی می‌شناسند، امسال هنوز در تیمی مشغول به فعالیت نیست و خودش معتقد است چون عاشق فوتبال است و مثل برخی‌ها کاسب فوتبال نیست، چنین اتفاقی برایش رخ داده است. غلامحسین پیروانی معروف به شاغلام که 4‌سال قبل در بازی‌های آسیایی سکان هدایت تیم امید را دست داشت و با این تیم به مقام چهارمی رسید، نتایج امسال تیم امید را پایین‌تر از حد تصور می‌داند و به عقیده او وینگادا باید در برابر مردم پاسخگو باشد. در ذیل گفت‌وگوی غلامحسین پیروانی را با «شهروند» می‌خوانید:
 این روزها خبری از شاغلام در فوتبال ایران نیست؛ چرا؟
از بیرون فوتبال را نگاه می‌کنم و حرص می‌خورم. بعضی روزها هم با پیشکسوتان تمرین می‌کنم و در مدارس فوتبال نیز در خدمت مردم هستم. در ابتدای فصل یک پیشنهاد لیگ برتری داشتم و الان هم چند پیشنهاد لیگ یکی دارم اما دوست دارم به تیمی بروم که حاشیه نداشته باشد.
 فجرسپاسی این روزها برای بازگشت به لیگ برتر تیم خود را می‌بندد، آیا با شما صحبتی انجام داده بودند؟
فجری‌ها پیشنهادی به من ندادند و اگر هم داده بودند، من نمی‌رفتم. اول این‌که در لیگ دسته اول هستند و من در لیگ یک مربیگری نمی‌کنم. دوم هم این‌که‌ سال گذشته هواداران به من فحاشی کردند و باعث شدند من از این تیم بروم. در آخر هم دیدند که تیمشان سقوط کرد و حالا باید دوباره برای رسیدن به لیگ برتر تلاش کند.
 چرا تیم امید ایران نتیجه دور از انتظار و بسیار ضعیفی در بازی‌های آسیایی گرفت؟
بله، من هر 2 بازی این تیم را دیدم و متاسفانه اصلا بازی خوبی انجام ندادند. ما در بخش تیم‌های پایه بسیار ضعیف هستیم زیرا هیچ باشگاهی در بخش پایه فعالیت خوبی ندارد و به بازیکنان امیدش در لیگ برتر بازی نمی‌دهد. البته مربیان هم حق دارند که به جوانان زیاد اعتماد نکنند زیرا از همان هفته اول جایگاهشان متزلزل است و می‌دانند که فوتبال ما نتیجه‌گرا شده است. ویتنام تیم خوبی است اما به نظرم محال است به قرقیزستان 4 گل بزند تا ما صعود کنیم. ما در گوانگژو همین ویتنام را بردیم، پس برویم ببینیم که آنها در این 4‌سال چه کار کرده‌اند که باختشان را تبدیل به برد 4 بر یک می‌کنند.
 شما کادرفنی و در راس آن وینگادا را چقدر بابت این نتیجه عجیب مقصر می‌دانید؟
این مربی که اعلام کرده امکانات در دست نداشته اما به عقیده من باید بعد از این نتایج ضعیف پاسخگو باشد. تیم امید بزرگترین عیبش این است که هم از فدراسیون دستور می‌گیرد و هم از کمیته ملی المپیک. هر 2 نهاد دخالت می‌کنند و همین باعث آشفتگی شده است.
 در بازی‌های آسیایی دوره گذشته شما هدایت تیم امید را در دست داشتید و به مقام چهارم رسیدید اما باز هم از شما انتقاد شد؟
4‌سال قبل شرایط ما بدتر از حالا بود. ما 2 اردوی خارجی رفتیم که نصف تیم به دلیل مشکل خروج از کشور همراه ما نبودند. درنهایت با آن همه مشکل 5 برد به دست آوردیم و چهارم شدیم. در برابر کره و ژاپنی شکست خوردیم که در المپیک تا مراحل پایانی پیش رفتند. در آن برهه به نظرم نتیجه خوبی گرفتیم. ما 40‌سال است که به المپیک نرفتیم و همین تغییرات پی در پی باعث این اتفاق شده است. با تیم فعلی هم من بعید می‌دانم به المپیک 2016 صعود کنیم.
 از تیم امید که بگذریم، کی‌روش هم قراردادش را تمدید کرد درحالی‌که خیلی از مربیان ایرانی مخالف آن بودند. به نظرتان با این مربی در جام ملت‌های آسیا موفق می‌شویم؟
انشاءالله که تیم‌ملی موفق شود اما من فکر نمی‌کنم با این وضع اتفاق خوبی در انتظار ایران باشد. شما بازی‌های لیگ را نگاه کنید که در چه سطح پایینی برگزار می‌شود. یک دهه است که فوتبال ما پدیده‌ای معرفی نکرده است. فوتبال ما در جا می‌زند، درحالی‌که تیم‌های درجه 2 و 3 آسیا درحال پیشرفت هستند. البته کی‌روش مربی بدی نیست و خوب شد که قراردادش را تمدید کرد زیرا اگر مربی ایرانی به مسابقات جام ملت‌های آسیا می‌رفت روزگارش را سیاه می‌کردند اما کی‌روش هر نتیجه‌ای بگیرد، هیچ بهانه‌ای ندارد. ما در جام‌جهانی به دنبال نباختن بودیم اما در این رقابت‌ها باید ببریم. همین باعث می‌شود که عیار واقعی این مربی را بدانیم. به نظرم او باید به جوانان بیشتر بها بدهد و از دعوت برخی از بازیکنان قدیمی صرف‌نظر کند زیرا با رفتن برخی بزرگان از تیم‌ملی فوتبال ما نابود می‌شود.
 برنامه خودتان برای مربیگری چیست؟ آیا پیشنهادی دارید؟
من منتظر پیشنهاد تیمی هستم که بدون حاشیه باشد زیرا عاشق فوتبال هستم، نه مثل برخی‌های دیگر کاسب فوتبال. 11‌سال در فجر سپاسی بودم و بهترین نتایج را گرفتم و قراردادم را هم سفید امضا کردم. در کل این 11‌سال فقط 450‌میلیون گرفتم، درحالی‌که می‌توانستم در تیم‌های دیگر 10 برابر این پول را بگیرم.


تعداد بازدید :  107