شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
تناقض درباره تعیین قیمت جدید نان
نان به نرخ روز

شهروند| مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران درحالی پنجشنبه هفته پیشین اعلام کرده بود که ممکن است دولت در ‌سال‌جاری به ماجرای قیمت‌گذاری نان ورود کند که اکنون این خبر در جو عمومی جامعه رخنه کرده است و البته مسئولان رده‌بالای دولتی اقدام به تکذیب این خبر کرده‌اند.
در همین راستا پس از بالا گرفتن زمزمه عمومی گرانی نان در روزهای آتی، با وجود تکذیب دیرهنگام مسئولان، برخی نانوایان متخلف اقدام به افزایش قیمت کردند. در همین زمان اما محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری در اظهارنظری کوتاه اعلام کرد: دولت تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی درباره قیمت نان اتخاذ نکرده و اخباری که در این زمینه از قول این‌جانب یا دیگران منتشر شده نادرست است.
همزمان با این اظهارات شریعتمداری بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری هم اعلام کرد: موضوع بررسی افزایش قیمت نان هنوز در دولت مورد بحث قرار نگرفته و تصمیمی هم در قبال آن اخذ نشده است، اما مصاحبه‌ها و اظهارات برخی مسئولان شرایط فعلی را به وجود آورده است.
 البته لازم به توضیح است که تناقض رفتاری دولت در راستای ساماندهی قیمت نان به هیمن جا ختم نمی‌شود. زیرا شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری طی روزهای گذشته به صراحت از تصمیم دولت برای اصلاح قیمت نان خبر داده و البته اعلام کرده بود که افزایش قیمت نان به صورت جزیی و بدون این‌که مردم تحت فشار قرار گیرند، صورت خواهد گرفت.
او دلیل این تصمیم دولت را نیز بی‌کیفیت بودن نان و عدم رضایت نانوا و مردم از شیوه پخت نان و البته قیمت طرف عرضه دانسته بود. این اظهارنظرها برای تغییرات قیمتی درحالی صورت می‌گیرد که نانوایی‌هایی در سطح شهر، به صورت خودسرانه و به بهانه‌های مختلف، قیمت انواع نان را افزایش داده و زمانی هم که با اعتراض مشتریان مواجه می‌شوند، با این جمله که کیفیت آرد مرغوب‌تر است و ‌درصد تداخل آرد دولتی و آزاد به نفع آرد آزاد و کیفی سنگینی می‌کند، این افزایش قیمت را توجیه می‌کنند. برخی دیگر نیز در سایه نبود نظارت‌ها، اقدام به افزایش قیمت خودسرانه کرده و به مشتریان خود اعلام می‌کنند که دولت تصمیم گرفته که قیمت نان را افزایش دهد، درحالی‌که هیچ‌یک از این نانوایی‌ها، قیمت‌های مصوب دولت را در مقابل چشم مشتریان خود قرار نمی‌دهند و تنها به این جمله بسنده می‌کنند که همه‌چیز گران شده است و نان نیز گران شده است.
 این در شرایطی است که مردم هم اغلب با این عنوان که همه چیز گران شده است، از کنار این موضوع ساده می‌گذرند.


تعداد بازدید :  121