شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

در دیدار با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق
ظریف:  ثبات و امنیت عراق برای ما اهمیت راهبردی دارد
نیکولای ملادنف، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق با حضور در محل اقامت دکترمحمدجواد ظریف با وزیرخارجه کشورمان دیدار کرد.  در این ملاقات وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبیین اهداف سفر اخیر خود به عراق اظهار داشت:  ثبات و امنیت عراق و توسعه و پیشرفت این کشور و تقویت مناسبات همه‌جانبه فیمابین تهران و بغداد از اهمیت راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.  وی افزود:  در تحولات اخیر و زمانی که دیگران مشغول تدارک برگزاری یک اجلاس نمایشی بودند، عملا و به‌طور جدی از دولت و مردم عراق برای رفع تهدید فوری گروه تروریستی داعش حمایت کردیم. محمدجواد ظریف همکاری و رایزنی مستمر میان کشورهای منطقه برای حل مشکلات عراق و دفع خطر تروریسم در این کشور و منطقه را امری ضروری خواند و تأکید کرد: هر کشوری که قصد کمک به بهبود شرایط عراق را دارد باید با واقعیات آن کشور همراه باشد و روند سیاسی قانونی و انتخاب مردم را محترم شمارد.

تکذیب درخواست ایران از کویت برای میانجیگری حضور در ائتلاف علیه داعش
سفیر کشورمان در کویت درخواست تهران از این کشور برای میانجیگری جهت حضور ایران در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش را تکذیب کرد. علیرضا عنایتی در گفت‌وگو با روزنامه کویتی النهار با تکذیب اخبار منتشرشده درباره درخواست تهران از کویت برای میانجیگری جهت حضور ایران در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش گفت که ایران چه در داخل ائتلاف و چه در خارج از آن به وظیفه‌اش در مبارزه با تروریسم عمل می‌کند.  

استقبال وزارت خارجه ایران از توافق سیاسی برای تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان
وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای از حصول توافق سیاسی بین نامزدهای ریاست‌جمهوری افغانستان برای تشکیل دولت وحدت ملی استقبال و آمادگی خود را برای همکاری با دولت جدید و گسترش مناسبات اعلام کرد.  در بخشی از این بیانیه آمده است: «امید می‌رود توافق حاصله، با درایت و هوشیاری دولت جدید افغانستان از پایداری لازم برخوردار شده و نتایج مثبت آن، زمینه‌ساز تحکیم امنیت، آرامش و رشد و شکوفایی همه‌جانبه افغانستان را فراهم سازد. جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر سیاست اصولی خود مبنی بر حمایت از یکپارچگی و توسعه در افغانستان، آمادگی خود را برای همکاری با دولت جدید افغانستان و گسترش مناسبات بین دو کشور در ابعاد مختلف اعلام می‌دارد.»

خرازی:  ایران نقش فعالی در مبارزه با داعش دارد
«کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با بیان این‌که ائتلاف آمریکایی در مقابله با داعش مشکوک است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با گروه تروریستی داعش نقش فعالی دارد. وزیر اسبق امور خارجه در گفت‌وگو با ایرنا درباره راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قبال ائتلاف آمریکایی علیه داعش افزود: راهبرد جمهوری اسلامی ایران را رهبر معظم انقلاب اسلامی تعیین فرمودند. خرازی تصریح کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، آمریکایی‌ها از ما خواسته بودند که در این ائتلاف شرکت کنیم اما نپذیرفتیم چون حرکتشان حرکت مشکوکی است.  وی خاطرنشان کرد:  برخی از کشورهای عربی با حمایت آمریکا و غرب، داعش را آفریده و اکنون ادعای مبارزه با آن را دارند که این مشکوک است و با جریان مشکوک نمی‌توان مشارکت کرد.

آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی:  هزیمت تاریخی رژیم صهیونیستی شروع شده است
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شکست رژیم اشغالگر قدس در غزه را به دنبال ناکام ماندن تجاوزهای آن به لبنان، سرآغاز هزیمت تاریخی تروریسم دولتی صهیونیست‌ها دانست. به گزارش ایرنا، آیت‌الله اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی صبح دیروز در دیدار سفیر فلسطین در تهران، با ستایش مقاومت مردم سرزمین‌های اشغالی و به‌ویژه غزه، افزود: ظلم‌های تاریخی صهیونیست‌ها، مقاومت و مردم فلسطین را مجبور به چاره‌اندیشی در تقویت ابزار دفاعی و تسلیحات بازدارنده کرد و الان هیچ جا در داخل سرزمین‌های اشغالی امن نیست. رئیس مجمع تشخیص مصلحت اضافه کرد:  شاید امپریالیسم رسانه‌ای غرب با خبرسازی‌ها حقیقت را کتمان و گاه معکوس و وارونه کند، اما دفاع از مظلوم، وعده خداوندی است که در طول سال‌های اشغال فلسطین به کرّات دیدیم. وی دفاع ابرقدرت‌های جهانی از جنایات اسراییل در غزه را یک لکّه ننگ در تاریخ دیپلماسی غرب و به‌ویژه آمریکا خواند و اظهار داشت: مدعیان حقوق بشری، جنایات علیه مردم بی‌دفاع، مخصوصاً زنان و کودکان بی‌گناه غزه را دفاع یک لشکر تا بن دندان مسلح می‌دانند!


تعداد بازدید :  110