شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
با امضای توافق تقسیم قدرت در افغانستان
اشرف غنی رئیس‌جمهوری شد، عبدالله رئیس اجرایی

شهروند | نامزد‌های ریاست‌جمهوری افغانستان سرانجام با امضای توافقنامه‌ تقسیم قدرت روز گذشته به 3ماه مناقشه درخصوص نتایج انتخابات پایان دادند و اشرف‌غنی احمدزی نیز به‌عنوان ریاست‌جمهوری افغانستان معرفی ‌شد. مناقشه‌ای که با مطرح شدن بحث تقلب در انتخابات، امنیت ملی افغانستان را با تهدیدی جدی مواجه کرده ‌بود با امضای معاهده دولت وحدت ملی از سوی اشرف‌غنی احمدزی و عبدالله عبدالله حل‌وفصل شد.
بنابر این توافق، اشرف غنی‌احمدزی جانشین حامد کرزای خواهد شد که پس از حمله آمریکا به افغانستان در‌ سال 2001 مقام ریاست‌جمهوری در این کشور را برعهده گرفت. به‌دنبال این توافق که پس از هفته‌ها رایزنی تیم‌های انتخاباتی 2 نامزد به‌دست آمد، مقام تازه‌ای تحت عنوان ریاست اجرایی ایجاد خواهد شد. حامد کرزای، در سخنانی پس از امضای این توافق گفت: «من امروز بسیار خوشحالم که هر 2 برادرم، دکتر اشرف غنی و دکتر عبدالله عبدالله در معاهده‌ای برای مصلحت و پیشرفت و توسعه این کشور، بر سر ساختار دولت تازه افغانستان توافق کردند.»
براساس این معاهده اشرف غنی احمدزی به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید افغانستان شناخته می‌شود و عبدالله نیز عنوان تازه ایجاد شده‌ ریاست اجرایی را که شرح وظایف آن مشابه نخست‌وزیر است، برعهده می‌گیرد. به گفته «ایمل فیضی»، سخنگوی حامد کرزای، اشرف‌غنی احمد‌زی در هفته آینده به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید افغانستان سوگند یاد می‌کند.  بنابر اظهارات ایمل فیضی، یکی از نخستین اقدامات اشرف‌غنی به‌عنوان رئیس‌جمهوری افغانستان امضای توافق امنیتی دوجانبه با آمریکاست که شرایط را برای حضور شمار اندکی از نظامیان خارجی در خاک افغانستان پس از‌ سال 2014 فراهم می‌کند.
وزارت امور خارجه ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای از انعقاد توافق سیاسی بین دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان استقبال کرده و از صلح، ثبات و امنیت در سایه تشکیل دولت فراگیر و قوی با مشارکت همه اقوام و گروه‌های این کشور اعلام حمایت کرد.


تعداد بازدید :  94