شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
شب گذشته انجام شد
دیدار رئیس جمهوری با رهبر انقلاب در آستانه سفر به نیویورک

رئیس جمهوری اسلامی ایران در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، رهبر معظم انقلاب برای رئیس جمهور دعا و آرزوی موفقیت کردند.

رئیس‌جمهور امروز به نیویورک می رود
حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری امروز برای دومین بار برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند. رئیس‌جمهوری قرار است در شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند. براساس برنامه منتشرشده توسط سازمان ملل، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دومین سخنران نشست صبحگاهی 25 سپتامبر (روز پنجشنبه) خواهدبود.
همزمانی سفر روحانی با هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و 1+5 در نیویورک که از چهارشنبه هفته گذشته (26 شهریور) با ناهار کاری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شده، بر اهمیت این سفر بیش از پیش افزوده است. برخی ناظران عقیده دارند احتمال دیدار حسن روحانی با باراک اوباما در نیویورک کم نیست. احتمال دارد حسن روحانی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند، متمایل به یک دیدار مستقیم با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا باشد.
روحانی خود در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی NBC این احتمال را رد نکرده است: «فعلا در برنامه من چیزی به‌عنوان ملاقات با رئیس‌جمهوری اوباما وجود ندارد. در دنیای سیاست همه‌چیز امکانپذیر است اما در عین حال موضوع آمریکا یک موضوع خاصی است، شرایط خاصی دارد و بین ایران و آمریکا سالیان دراز تخاصم و تنش وجود داشته است». طرف آمریکایی با صراحت بیشتری از این موضوع استقبال کرده است.  یک مقام عالی‌رتبه دولت اوباما روز پنجشنبه 27 شهریور، به پل ریشتر خبرنگار روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز گفته است: «باراک اوباما رئیس‌جمهوری حاضر است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آینده گفت‌وگوی تاریخی ‌سال گذشته با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران را تکرار کند».
خبرگزاری رویترز هم در گزارشی از نیویورک نوشت:  «یک مقام بلندپایه آمریکایی روز پنجشنبه گفت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا برنامه‌ای برای نشست با حسن روحانی همتای ایرانی خود در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ندارد اما با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا با چنین نشستی مخالفتی ندارد».
با وجود این‌که کارشناسان در تهران احتمال چنین ملاقاتی را زیاد ارزیابی نمی‌کنند ولی همین که این موضوع قاطعانه از سوی رئیس‌جمهوری رد نشده، نشان‌دهنده این است که دولت نمی‌خواهد تماس در این سطح را منتفی کند. احتمال دیدار رئیس‌جمهوری با باراک اوباما از آن‌جا مطرح می‌شود که مذاکرات هسته‌ای در نیویورک میان ایران و گروه 1+5 در جریان است و تا بدین‌جای کار مذاکرات نتوانسته است، گره از اختلافات بگشاید و برخی بر این عقیده‌اند که حضور روحانی می‌تواند در روند مذاکرات تاثیرگذار باشد. 


تعداد بازدید :  124