شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
سازندگان «من ‌روحانی هستم» مستند «فاکتور صوری» را رونمایی می‌کنند

شهروند| دی‌ماه‌ سال گذشته مستند « من روحانی هستم» برای مدتی خبرساز شد. این مستند به کارگردانی معصومه نبوی و تهیه‌کنندگی گروه چندرسانه‌ای شفق ساخته شده بود. من روحانی هستم همان زمان توسط سفیر فیلم از زیرمجموعه‌های مجتمع رسانه‌ای منتشر شد. این فیلم، به زندگی سیاسی حسن روحانی طی پنج دهه فعالیت سیاسی، از خرداد ۱۳۴۲ تا شروع دوران ریاست‌جمهوری می‌پرداخت. ماجرای مک‌فارلین یکی از مسائلی بود که در این فیلم مطرح می‌شد و عده‌ای در برابر آن موضع‌گیری کردند؛ بخش‌های دیگری از این فیلم‌ هم واکنش‌هایی را به همراه داشت چرا که به‌زعم منتقدان، در این فیلم بسیاری از روایت‌ها تحریف شده است.  
حالا مستند جدیدی قرار است در مهرماه رونمایی شود که به مسائل بانکی می‌پردازد. سایت سفیر فیلم گفته است آیین رونمایی از مستند «فاکتور صوری» تازه‌ترین اثر سفیر فیلم، ۸ مهرماه ۹۳ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود. «فاکتور صوری» به کارگردانی سیدمهدی کرباسی، مستندی ۴۵دقیقه‌ای در نقد نظام بانکداری کشور است. طلبه‌ جوان راوی این مستند، در سفر به شهرهای مختلف کشور برای یافتن پاسخ سوال‌های خود، به میزان اجرایی شدن قانون بانکداری بدون ربا می‌پردازد.
سایت پیام‌نو در گزارشی از چند اکران خصوصی این فیلم نوشته است: طبق اعلام سایت سفیر فیلم یکی از دو تهیه‌کننده این مستند مصطفی رضوانی است که پیشتر مصاحبه‌هایی با عنوان «مدیر بخش عرضه سفیر فیلم» انجام داده بود. همچنین نام کارگردان این مستند یعنی «سیدمهدی کرباسی» در لیست ۴۴ مستندساز حامی مستند «من روحانی هستم‌» درج شده بود.  نویسندگی این مستند برعهده فردی به نام رضا صادقی بوده است.
البته این فیلم قبل از رونمایی چند اکران خصوصی هم داشته است ازجمله اکران در موسسه امام خمینی (س) قم که در حقیقت مجموعه تحت مدیریت آیت الله مصباح‌یزدی است و یکی از مراکز اصلی جبهه پایداری محسوب می‌شود.  
این درحالی است که این جریان ازجمله حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد در هشت‌سال گذشته محسوب می‌شود و ساخت چنین مستندی اگرچه تحت عنوان دغدغه‌های بانکی و مشکلات این حوزه ساخته شده است، از این نظر جای تامل دارد که در دوران تصدی احمدی‌نژاد بر قوه مجریه، تخلفات بانکی و اختلاس‌های بزرگی مثل اختلاس سه‌هزارمیلیاردی به وقوع پیوست اما این جریان در آن دوره به هیچ وجه به دنبال ساخت مستندهایی از این دست نرفته بود و حال با روی کار آمدن دولت یازدهم، دستگاه رسانه‌ای آنها به گونه‌ای فعال شده است که بیش از دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی، خاستگاهی سیاسی را پشت پرده ساخت و اکران چنین فیلم‌هایی تداعی می‌کند.


تعداد بازدید :  71