شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
وحشت در سقوط تاور کرین

گروه حوادث| سقوط جرثقیل در مشهد 3 مجروح و میلیون‌ها تومان خسارت برجای گذاشت. جرثقیل چندتنی در خیابان سقوط کرد و فاجعه‌ای هولناک را رقم زد. آن‌قدر صدا مهیب بود که تا چند خیابان آن‌طرف‌تر هم شنیده شد. ساعت 23:15 شنبه 20 شهریورماه بود که ساکنان خیابان‌های اطراف میدان جانباز مشهد و رهگذران شاهد ماجرایی هولناک بودند. جرثقیل تاور کرین پروژه‌ای که در یکی از ضلع‌های میدان درحال احداث بود، ناگهان داخل خیابان سقوط کرد. با سقوط این جرثقیل عظیم‌الجثه آنچنان صدای هولناکی ایجاد شد که در عرض چنددقیقه آن منطقه مملو از جمعیت شد.  موضوع حادثه توسط شاهدان ماجرا به سامانه 125 آتش‌نشانی و عوامل انتظامی اطلاع داده شد.  هنوز چنددقیقه‌ای از آغاز ماجرا نگذشته بود که صدای آژیر خودروهای امدادی در خیابان‌های اطراف محل حادثه شنیده شد. با حضور امدادگران آتش‌نشانی در محل حادثه عملیات امداد و نجات آغاز شد.  
عملیات آتش‌نشانان
مجید شادی مدیر حوزه 2 عملیات آتش‌نشانی شهر مشهد درباره این حادثه می‌گوید: ساعت 15: 23 شنبه بود که از طریق تماس مردمی با سامانه 125 آتش‌نشانی مشهد در جریان ماجرا قرار گرفتیم.  بلافاصله پس از دریافت خبر ستاد فرماندهی آتش‌نشانی مشهد، دست به کار شد.  با ارسال خبر، آتش‌نشانان و نجاتگران ایستگاه‌های 3 و 43 و33و 10 را به همراه 2 جرثقیل 25 و10 تنی ایستگاه شماره 6 به محل حادثه حد فاصل خیابان یاس و میدان جانباز شهر مشهد اعزام کرد و تیم‌های آتش‌نشانی توانستند با توجه به خلوتی خیابان‌ها در مدت‌زمانی کمتر از 5 دقیقه در محل حضور پیدا کنند.   مدیر حوزه 2 عملیات آتش‌نشانی شهر مشهد در ادامه می‌گوید:  آتش‌نشانان به محض رسیدن در محل حادثه مشاهده کردند، جرثقیل تاورکرین که در مراحل ساخت یک پروژه تجاری و اداری از آن استفاده می‌شد به علت نامعلومی به داخل خیابان سقوط کرد. اپراتور جوان این دستگاه هم در داخل کابین محبوس شد. بررسی و تجسس‌های آتش‌نشان‌ها نشان می‌داد در این حادثه 2 نفر مجروح شده‌اند. آسیب‌دیدگان در همان دقایق اولیه حادثه توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.    وی افزود: آتش‌نشانان برای نجات مرد حبس‌شده بلافاصله عملیات نجات را آغاز کردند و در ادامه توانستند با بکارگیری تجهیزات ویژه نجات مثل قیچی آهن‌بر، فرد آسیب‌دیده را از لابه‌لای آهن‌پاره‌های جرثقیل خارج کنند و به بیرون انتقال دهند.   شادی ادامه داد: پس از انتقال هر 3 مصدوم حادثه به بیمارستان و استقرار عوامل انتظامی و راهور در محل حادثه آتش‌نشانان عملیات جابه‌جایی قطعات این جرثقیل بزرگ را از سطح خیابان آغاز کردند. این عملیات تا ساعت 7 صبح روز بعد ادامه داشت. این درحالی بود که در این مدت مسیر شرق به غرب بلوار فردوسی مشهد مسدود شده بود.  
توصیه آتش‌نشان‌ها
كارشناسان آتش‌نشانی با توجه به خطرات بالقوه این جرثقیل‌های ساختمانی توصیه می‌کنند: پیمانکاران و مهندسان ناظر باید نظارت دقیق و دایمی را بر نحوه نصب و فعالیت آن اعمال کنند و از طرفی برای هدایت این دستگاه‌های سنگین و حساس از كارگرانی كه دقت و مهارت لازم را ندارند، استفاده نکنند. 


تعداد بازدید :  150