شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
معاون سازمان محیط زیست: پس از 25‌سال تلاش
مصرف 9500 تن مواد مخرب لایه اوزن در کشور حذف شد

شهروند| پس از 25‌سال تلاش و کار گروهی، مصرف 9‌هزار و 500تن مواد مخرب لایه اوزن در کشور حذف شد.  سعید متصدی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم گرامیداشت روز جهانی لایه اوزن و بیست و هفتمین سالگرد پروتکل مونترال گفت:  یکی از دستاورد‌های بسیار مهم اجرای پروتکل مونترال در ایران ایجاد و تقویت ظرفیت‌های ملی در بخش‌های مختلف از جمله ارتقای دانش فنی و انتقال فناوری‌های نوین سازگار با محیط‌زیست در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات؛ بهبود توان مدیریتی و ظرفیت‌های نیروی‌انسانی متخصص و تقویت و استفاده بهینه و موثر از قوانین و مقررات کشوری بوده است.  به گفته معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست پروتکل مونترال از موفق‌ترین معاهدات زیست‌محیطی در سطح بین‌المللی بوده و تنها معاهده زیست‌محیطی است که بالاترین میزان پذیرش در سازمان ملل را دارد و تاکنون 98‌درصد از مصرف جهانی موادمخرب لایه اوزن حذف شده است.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست(پام)، او با بیان این‌که دستیابی به حفاظت از سیاره زمین با همکاری و تلاش همه‌جانبه میسر است، تأکید کرد:  اگر روند کنونی ترمیم لایه اوزن ادامه یابد و کلیه کشورهای متعهد به تعهدات خود در قبال این پروتکل عمل کنند پیش‌بینی می‌شود تا چنددهه آینده لایه اوزن ترمیم شود.  معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه مواد مخربی که موضوع پروتکل مونترال هستند از دو جنبه دارای اهمیتند؛ این مواد در عین حال که مخرب لایه اوزن محسوب می‌شوند دارای توان گرمایش جهانی نسبتا بالایی هم هستند، گفت:  اقدامات و تلاش‌های ما دو هدف را همزمان تأمین می‌کند، یعنی حفاظت از لایه حیاتی کره‌زمین و کمک به کاهش گرمایش جهانی.  
به گفته متصدی، پس از گذشت 25‌سال تلاش و کار گروهی و مصرف بخش عمده‌ای از مواد مخرب لایه اوزن در حدود 9500تن در کشور حذف شده است.
کانون ریزگرد آغشته
به اورانیوم در کشور نداریم
در حاشیه این مراسم، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، درخصوص نگرانی از ورود ریزگردهای آغشته به اورانیوم به کشور گفت: در داخل کشور کانون ریزگردی که آغشته به ترکیب شیمیایی اورانیوم باشد وجود ندارد. مسأله کانون خارجی ریزگردهای آغشته به اورانیوم موضوع مهمی است و از این‌رو در حال بررسی این موضوع هستیم.  
متصدی ادامه داد:  به علت اهمیت موضوع نمی‌توانیم براساس احتمالات صحبت کنیم و این‌که بگوییم ریزگردها «احتمالا» آغشته به اورانیوم هستند؛ قطعا منشأ گردوغبارها متفاوت است از این‌رو در حال تحقیق روی این موضوع هستیم.  کار مطالعات روی منشأهای ریزگرد آغاز شده و این‌که گردوغبارهای وارد شده به کشور دارای ترکیب شیمیایی اورانیوم هستند یا خیر بعد از انجام تحقیقات مشخص می‌شود اما هنوز مطالعات به پایان نرسیده و در مرحله ابتدایی قرار دارد.  او یادآور شد: مطالعات روی کانون‌های گردوغباری داخل کشور نشان می‌دهد که ترکیب شیمیایی اورانیوم و دیگر ترکیبات خطرناک در آنها وجود ندارد.  
مصرف سالانه 5‌هزار تن موادمخرب لایه ازون در کشور
در ادامه این مراسم، مدیر طرح حفاظت از لایه ازون، از حذف کامل گازهای مخرب لایه ازون تا‌ سال 2030 میلادی خبر داد و گفت: گازهای مخرب لایه ازون مانند هیدروکلروفلوروکربن‌ها تا ‌سال 2030 در جهان حذف می‌شوند.
ابراهیم حاجی‌زاده ادامه داد: پروتکل مونترال در نوزدهمین نشست خود در ‌سال 2007 میلادی تسریع در حذف گازهای مخرب لایه ازون را تصویب کرد.  
او افزود: این مصوبه کشورهای مشمول ماده 5 پروتکل را متعهد می‌کرد تا در مرحله اول تعهدات خود تا ‌سال 2013 نسبت به تثبیت مصرف هیدروکلروفلوروکربن‌ها در حد میانگین سال‌های پایه یعنی 2009 و 2010 اقدام کنند. همچنین متعهد شدند تا ‌سال 2015 نسبت به حذف 10‌درصد از کل میانگین مصرف سال‌های پایه و 35‌درصد کاهش در‌ سال 2020 و 5/67 درصد کاهش در ‌سال 2025 و 100‌درصد کاهش تا‌ سال 2030 داشته باشند.
او در ادامه به فعالیت ایران در زمینه حذف فیزیکی مواد مخرب لایه ازون اشاره کرد و گفت:  حذف فیزیکی مواد مخرب لایه ازون از طریق انتقال فناوری‌های جایگزین و تغییر خط تولید واحدهای مصرف‌کننده و ارایه آموزش‌های فنی لازم به واحدهای دریافت‌کننده تجهیزات و ماشین‌آلات جایگزین محور اصلی فعالیت‌های حذف موادمخرب لایه ازون در کشور است.
حاجی‌زاده گفت:  سالانه 5‌هزار تن موادمخرب لایه ازون در کشور مصرف می‌شود که براساس پروتکل مونترال و تعهد ایران باید تا اول ژانویه 2015 حدود 10‌درصد از آن در بخش صنعت و کشاورزی حذف شود.  از این‌رو در حال همکاری با 25 کارخانه برای حذف این مواد هستیم.


تعداد بازدید :  72