شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز جنگ‌هاي ايران و روم
1677‌سال پیش، برابر با بیست و دوم سپتامبر 337 میلادی، جنگ‌هاي 13ساله ايران و روم در دوران حكومت شاپور دوم (ذوالاكتاف) از دودمان ساسانيان آغاز شد كه در تاريخ به جنگ‌هاي «دور اول» معروفند. جنگ‌هاي «دور دوم» از‌سال 359 آغاز شدند. در هر دو دور، ايرانيان پيروز شدند. در دور اول، كه جنگ تا‌سال 350 طول كشيد، روميان هرچه را كه در شرق مديترانه به دست آورده بودند از دست دادند و در دور دوم، امپراتورشان كشته شد.

زادروز پرویز یاحقی
78‌سال پیش، برابر با سی و یکم شهریور 1315 خورشیدی، پرویز یاحقی، موسیقیدان و آهنگساز ایرانی و نوازنده چیره‌دست ویولن به دنیا آمد. یاحقی موسیقی را از دایی خود حسین یاحقی آموخت و از کودکی با هنرمندان نامداری نظیر ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی و علی‌اکبر شهنازی آشنا شد.  او در ۹سالگی در رادیو نوازندگی کرد. «ای امید دل من کجایی» نخستین آهنگ او برای غلامحسین بنان در برنامه گلهای رنگارنگ بود. یاحقی در چند‌سال آخر عمر خود به علت مصدومیت قادر به نوازندگی نبود و این قضیه لطمه روحی شدیدی به او زد. او در ‌سال 85 و در ۷۰سالگی به علت ایست قلبی در خانه خود در تهران درگذشت.  

حمله عراق به ایران
34‌سال پیش، برابر با سی و یکم شهریور 1359 خورشیدی، پس از چند درگیری‌های پراکنده مرزی، با یورش همزمان نیروی هوایی عراق به 10 فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها، این درگیری به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شد. این جنگ درنهایت پس از حدود ۸‌سال در مرداد ۱۳۶۷ با قبول آتش‌بس از سوی دو طرف و پس از به جا گذاشتن یک‌میلیون نفر تلفات و ۱۱۹۰‌میلیارد دلار خسارات برای هر 2 کشور خاتمه یافت. برخلاف تصور غرب که از حامیان رژیم بعث در این تهاجم بود، ايران در اين جنگ پرتلفات و پرهزينه حتي يك وجب از خاك خود را از دست نداد.


تعداد بازدید :  224