شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
واکنش جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به گزارش «شهروند»:
تکذیب گفته‌هایی که سند دارد!

 شهروند| روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نسبت به گزارش «شهروند» واکنش نشان داد و در جوابیه‌ای نسبت به گزارش «هر ایرانی سالی نیم‌کیلو سم می‌خورد» مواردی را تکذیب کرد که مستندات آن در رسانه‌های سراسری منتشر شده است. در ادامه جوابیه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی را که به امضای میکائیل حاتمیان رئیس اداره روابط عمومی به دفتر روزنامه ارسال شده است،  می‌خوانید:
احتراما، نظر به این‌که در روزنامه شماره 381 مورخ 25 شهریورماه 93 گزارشی با عنوان «هر ایرانی سالی نیم‌کیلو سم می‌خورد» در صفحات اول و ششم آن روزنامه محترم به قلم سرکار خانم مریم شکرانی چاپ شده و در ذیل این گزارش به نقل از جناب آقای مهندس سعید سلیمانی مدیر محترم زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی آمده است: «هر ایرانی سالانه حدود نیم‌کیلوگرم سم کشاورزی مصرف می‌کند این در شرایطی است که گذشت زمان نه‌تنها میزان سموم مصرفی در تولید محصولات کشاورزی را کاهش نداده است که در 10‌سال گذشته مصرف کودهای شیمیایی از 2/5 به 6/5‌میلیون تن افزایش داشته است».
بدینوسیله اعلام می‌دارد مشارالیه تا به حال با روزنامه شهروند و هیچ رسانه دیگری در این‌خصوص چنین مصاحبه‌ای انجام نداده و این موضوع اساسا کذب محض می‌باشد. لذا روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی موضوع را قویا تکذیب نموده و چاپ آن را غیرمسئولانه می‌داند.  مستدعی است دستور فرمایید این جوابیه به محض وصول طبق قانون مطبوعات در صفحه نخست و در همان ستون اولین شماره چاپ و درج شود. در خاتمه از حسن همکاری جنابعالی و همکاران محترم کمال تشکر و قدردانی را دارد.
میکائیل حاتمیان
رئیس اداره روابط عمومی
توضیح   «شهروند»:
1-در حالی این سازمان گفته‌های مسئولان خود را تکذیب کرده است که «شهروند» در این گزارش خبر را به نقل از ایشان در خبرگزاری‌های دیگر منتشر کرده و هیچ جای این گزارش ادعا نشده است که «شهروند» با ایشان گفت‌وگو داشته است؛ حال آن‌که سعید سلیمانی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی و سایر کارشناسان بارها این آمار را اعلام کرده و گفته شده که هر ایرانی سالانه حدود نیم‌کیلوگرم سموم شیمیایی و کشاورزی مصرف می‌کند.  
2-در شرایطی که روابط عمومی اعلام داشته ایشان با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نداشته، در تاریخ 26 تیر 93 سعید سلیمانی مدیر زراعت این سازمان طی مصاحبه با خبرگزاری ایسنا (درخبر کد 93042615340) با عنوان «نگرانی مصرف‌کنندگان از استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی در اراضی» صراحتا همین جملات را اعلام کرده است: «درحال حاضر در کشور ما مصرف سم در محصولات کشاورزی به ازای هر نفر 400 گرم است همچنین میزان مصرف کودهای شیمیایی از 2/5 به 6/5 میلیون تن در 10‌سال گذشته افزایش یافته است.»
3- اما نکته دیگر اینکه، در شرایطی روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی چاپ این مصاحبه ایشان را غیرمسئولانه می‌داند که سلیمانی همچنین در تاریخ 21 تیر 93 هم در خبری دیگر با کد 4905787 و با عنوان «راه‌اندازی غرفه‌های فروش محصولات سالم در بازار راهکاری تشویقی برای تولیدکنندگان» دقیقا عین همین عبارات را با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز در میان گذاشته است!
4-موضوع سرانه مصرف سم کشاورزی در ایران و میزان آن نه‌تنها مطابق ادعای مطرح‌شده سعید سلیمانی در این رسانه‌هاست بلکه سایر کارشناسان کشاورزی و بهداشتی ایران نیز به این نکته اذعان دارند. به‌عنوان مثال دکتر بهزاد عین‌اللهی قائم‌مقام دانشکده علوم پزشکی بقیه‌الله نیز همین آمار را با کد خبر 2039359 در اختیار خبرگزاری مهر می‌گذارد و حسین صفایی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در چهارصد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران این موضوع را مطرح و خبر آن در بیشتر رسانه‌های خبری کشور منتشر شده است.  بنابراین روزنامه «شهروند» نه‌تنها اطلاع‌رسانی و انتشار آمار در این زمینه به مردم را غیرمسئولانه نمی‌داند که ادعای روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی را که به نظر می‌رسد زیر فشار درج شده است غیرمسئولانه و به دور از وظیفه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی اعلام می‌کند.  
5-اما نکته آخر؛ روزنامه «شهروند» با پایفشاری بر وظیفه اطلاع‌رسانی خود، به‌زودی مستندات تازه‌تری درخصوص آلودگی زمین‌های کشاورزی و سایر بخش‌ها از این بابت را منتشر خواهد کرد. از این رو از مسئولان درخواست داریم به جای تکذیب گفته‌های خویش، اطلاعات مستند را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

 


تعداد بازدید :  128