شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
دولت در کنار مزایا، مخاطرات را هم ببیند
نگاهی به آثار منفی افزایش وام مسکن

|  واهب نصیری  |   كارشناس حقوقی   |

 آقای محمد‌هاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت داشته‌اند در بخشی از مطالب خود تأکید می‌کنند تا پایان ‌سال جاری قیمت مسکن بیش ازنرخ تورم افزایش نمی‌یابد. این پیش‌بینی در شرایطی صورت می‌گیرد، که روند ثابت و کاهش قیمت حبابی مسکن به آرامی در بازار در جریان است.
حال مدیریت بانک مسکن در چنین رویکرد و فرآیندی با چه نیتی این نگاه کارشناسی را داشته‌اند و چنین اظهارنظری می‌کنند، جای تامل دارد! لازم است مدیریت اجرایی کشور و سازمان‌های نظارتی دقت کنند مباحث تحریک‌آمیز درخصوص کالایی که بیشترین معضل و نیاز مردم کشور است با یک مصاحبه از سوی مسئولی که متولی بخشی از بازار پول است با احتیاط انجام شده تا در بازار این کالای اساسی، اختلال ایجاد نشود. امروزه در شرایطی که مسئولان پولی و تیم اقتصادی دولت و بالاترین مقام اجرایی کشور تأکید به کاهش تورم دارند و توصیه به فروش اموال غیرمنقول بانک‌ها و خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و وصول مطالبات معوق است، انتظار افزایش قیمت مسکن علاوه بر این‌که در این بازار قابل تصور نیست، درجهتی با توجه به افزایش عرضه و فروش املاک، برآوردها در جهت کاهش قیمت آن است. افزون براین موارد پارامترهای دیگری است ازجمله اتمام پروژه‌های مسکن مهر و عرضه آن به تدریج بر بازار مصرف، اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در جهت اخذ مالیات از خانه‌های خالی، اخذ مالیات بر عایدی از اموال غیرمنقول و ارزش روز آنها، که فرصت و فضایی را برای افزایش قیمت مسکن دیگر فراهم نمی‌کند.
افزایش بی‌رویه و حبابی در قیمت مسکن در سال‌های اخیر چنان سوداگرانه انجام شده است که بهتر است مسئولان توان اقتصادی خرید مردم را با شکستن حباب قیمتی مسکن افزایش دهند. این درحالی است که مدیرعامل بانک مسکن در بخشی دیگر از اظهارات خود به افزایش قدرت خرید مردم با طرح افزایش وام خرید مسکن تأکید کرده است، اما باید گفت همین اظهارنظر فشار مضاعفی به افزایش احتمالی قیمت مسکن و عدم دسترسی مردم به یک مسکن ساده و معمولی خواهد شد. همان‌گونه که تحت‌تأثیر اخبار افزایش وام خرید مسکن هم‌اکنون قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس به بیش از 100‌هزار تومان رسیده است. افزایش قدرت خرید مردم در شرایط فعلی، با شکست قیمت حبابی یا کاهش قیمت مسکن میسر است و در این صورت متقاضیان خرید مسکن قادر خواهند بود اقدام کنند.
در زمانی‌که نرخ بیکاری در شرایط نامطلوبی قرار دارد و جوانان کشور از نداشتن شغل در وضع نگران‌کننده‌ای هستند، افزایش وام خرید مسکن چه کمکی به این طبقه از جامعه می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود به منظور رونق بازار مسکن از ابزار افزایش سقف وام خرید مسکن آن‌هم به روش فعلی که کارایی چندانی ندارد، اجتناب شود. درواقع بالا بردن سقف وام خرید مسکن در شرایطی که پرداخت اقساط ماهانه آن برای متقاضیان امکان‌پذیر نیست تنها می‌تواند باعث اختلالاتی در بازار مسکن شود.        


تعداد بازدید :  161