شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
درخواست برخي اعضاي شورا از وزير راه در پي قطع 150 اصله درخت
رئيس سازمان هواشناسي را بركنار كنيد

شهروند| واکنش‌ها نسبت به قطع 150 اصله درخت در سازمان هواشناسی همچنان ادامه دارد درحالی‌که تعدادی از مسئولان سازمان هواشناسی دیروز برای ارایه توضیحات درباره این اتفاق در شورای شهر تهران حاضر شدند، رئیس کمیته محیط‌زیست و باغات شورای شهر تهران از وزیر راه و شهرسازی خواست تا مدیرکل هواشناسی استان تهران را به دلیل نابودی 150 اصله درخت برکنار کند. اقدامی که حالا سه شکایت را علیه سازمان هواشناسی به جریان انداخته 2 شکایت در شهرداری تهران و یک شکایت در شورای شهر.  
سرنوشت تکان‌دهنده 150 اصله درخت در نزدیکی محوطه سازمان هواشناسی استان تهران در روزهای اخیر انتقادات زیادی را در این زمینه متوجه این سازمان و مدیرانش کرده است. هفته گذشته نخستین بار در یکی از سایت‌های خبری تصاویری از نابودی بخشی از فضای سبز پیرامونی سازمان هواشناسی منتشر شد، خبرهایی که در روزهای بعد شورا و شهرداری تهران آن را تأیید کردند. اگرچه رئیس سازمان هواشناسی چندروز پس از انتشار این تصاویر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری‌ها گفت که هیچ درختی توسط این سازمان قطع نشده دیروز اما در شورای شهر تهران خبرهای دیگری بود. نمایندگان سازمان هواشناسی که برای پاسخگویی درباره این درختان به کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری رفته بودند گفتند که: «ما قصد ساماندهی فضای سبز را داشتیم و پس از ایجاد زیرساخت‌های مناسب نسبت به ایجاد فضای سبز جدید اقدام می‌کنیم.» این حرف‌ها اما برای اعضای شورا قانع‌کننده نبوده است؛ سازمان هواشناسی در حاشیه برگزاری جلسه دیروز شورای شهر تهران تندترین انتقادات را از «محمد حقانی»، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران دریافت کرد. حقانی دیروز گفت: «بررسی کارشناسان این کمیته، نشان داده اداره کل هواشناسی استان تهران 150 اصله درخت را در منطقه 21(محله تهرانسر) برای احداث پارکینگ قطع کرده است. شورای شهر دراین‌باره با قاطعیت وارد خواهد شد، چون هیچ مجوزی که دال بر قانونی بودن این عمل صادر شده باشد، وجود ندارد و سازمان هواشناسی استان تهران، بدون توجه به وضع اسفناک فضای سبز تهران، این تعداد درخت که بُن بیش از 30 سانتیمتر داشته‌اند، قطع کرده و می‌خواهد پارکینگ بسازد.» حقانی در مصاحبه‌اش با «خبرآنلاین» گفت: «از وزیر محترم راه‌وشهرسازی می‌خواهیم مسئولان و مسببان این مسئله را، حتی اگر در مقام مدیرکل هواشناسی استان تهران باشد، از کار برکنار کنند تا دولت هم نشان دهد برای سلامت مردم و محیط‌زیست تهران، نگران است.» او با اشاره به طوفان روز 12 خرداد در تهران و عدم پیش‌بینی این طوفان در تهران گفت: متأسفانه اداره کل هواشناسی استان تهران نه‌تنها به وظیفه ذاتی خود درباره هشدار وقوع طوفان سهمگین در پایتخت عمل نکرد و این موضوع باعث مرگ 5 نفر از شهروندان و خسارات فراوان مالی و قطع نزدیک به 2600 درخت کهنسال در تهران شد.
رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران همچنین درباره سخنان محمدعلی عزیزاقلی مدیرکل هواشناسی استان تهران که گفته بود کارمندان مغرض این اداره، عکس درختان قطع‌شده را به دروغ منتشر کرده اند، گفت: «اشتباه این مدیران اینجاست که بجای عذرخواهی و استعفا به‌خاطر عملکرد فاقد مسئولیت خود، سعی می‌کنند از ریشه، همه‌چیز را تکذیب کنند. این تکذیب‌ها درحالی است که علاوه بر گزارش کارشناسان، فیلم و عکس قطع درختان پرشمار در منطقه 5 وجود دارد و افراد زیادی به‌عنوان شاهد در این‌باره اظهارات خود را اعلام کرده‌اند.»
شهرداری تهران هم در واکنش به قطع درختان در سازمان هواشناسی اعلام کرده که شهرداری منطقه21 و سازمان پارک‌ها و فضای سبز هر کدام شکایت‌های جداگانه‌ای درباره قطع درختان تنظیم کرده‌اند. 


تعداد بازدید :  96