شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
موارد احتیاطی در مراقبت از زخم

مبادا زخم را با محلول يد قوي (همان بتادين
10 درصد) يا الكل  (70 درصد) شست‌وشو دهيد. اين تركيبات همان قدر كه مي‌توانند باكتري‌ها را بكشند، سلول‌هاي بدن را هم از بين مي‌برند و دردناك هم هستند.  به علاوه برخي افراد به يد
 آلرژي دارند.  
مبادا از پراكسيد هيدروژن استفاده كنيد.  اين ماده باكتري‌ها را نمي‌كشد و بر جريان خون‌مويرگي اثر مي‌گذارد و ترميم زخم را طولاني مي‌كند.
مبادا براي زخمي كه نياز به بخيه دارد يا سوراخ شده از پماد آنتي‌بيوتيك استفاده كنيد (پماد جلوي خونگيري بافت را مي‌گيرد) پماد آنتي‌بيوتيك فقط براي خراشيدگي و زخم‌هاي سطحي مناسب است.  
چركي‌شدن زخم
هر زخمي، بزرگ يا كوچك، ممكن است عفونت كند و هنگامي كه عفونت اضافه مي‌شود، آسيب را وسيع‌تر مي‌کند،  بنابراين پيشگيري بهترين راه براي برخورد با اين مشكل است و با استفاده از دستورالعمل‌هايي كه گفته شد زخم را بايد تميز كنيد.  در اينجا لازم است چرك‌كردن زخم را بشناسيد و بتوانيد آن را درمان كنيد.  علایم و نشانه‌هاي عفونت عبارتند از:
  تورم و قرمزي اطراف زخم
   احساس گرمي
  درد ضربان‌دار
  ترشح چرك
  تب
  تورم غدد لنفاوي
  يك يا چند خط قرمز كه از زخم به طرف قلب مي‌رود
ديدن يك يا چند خط قرمز كه از زخم به طرف قلب مي‌رود، علامت خيلي خطرناكي است و نشان مي‌دهد عفونت در حال گسترش است و مي‌تواند باعث مرگ شود.  اگر لرز و تب رخ دهد، عفونت به گردش ‌خون راه پيدا كرده‌ است (به آن مسموميت خون مي‌گويند) در اين هنگام بلافاصله به‌دنبال مراقبت‌هاي پزشكي باشيد.


تعداد بازدید :  113