شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
امروز به چی فکر می‌کنی
شهر بی‌قواره

گیتی اعتماد جامعه‌شناس شهری

شاید این موضوعی که قصد دارم از آن صحبت کنم، بسیار تکراری باشد و همه ما بارها آن را دیده و درباره آن شنیده باشیم و همچنین نظراتی نیز درباره آن بیان کرده باشیم. اما نکته جالب این است که تا این زمان بارها افراد مختلف چه مسئولانی که در این‌باره دلشان به درد آمده و چه کسانی که در موضوعات شهری فعال هستند دراین‌باره سخنان زیادی را بیان کرده‌اند اما نتیجه‌ای نداشته و به همین دلیل نیز این سوال بارها در این مدت برایم به وجود آمده است که در این دوره و عصری که در آن قرار داریم و همواره ملت‌ها به‌عنوان عناصر مهم و تاثیرگذار قلمداد شده‌اند، مگر می‌شود ملت بودن ما توسط یک شهردار مهم ارزیابی نشود و در دستور کار فعالیت آنها قرار نگیرد؟
بابت این موضوع می‌شود یک کمپین از امضاهای زیادی به وجود آورد چرا که بسیاری از افراد جامعه با این موضوع موافق هستند و من نظرات افراد زیادی را در این چند وقت درباره آن شنیده‌ام که این افراد اعم از سیاستمداران، جامعه‌شناسان، هنرمندان و... هستند و دیگر کسی موافق با این ساخت و سازهایی که در تهران صورت می‌گیرد، نیست.
همه می‌دانیم که این رفتار روح شهرمان را از بین برده و این به وضوح مشخص است که تا ویرانی کامل شهر نیز جلو خواهد رفت. من در نزدیکی محل زندگی خودم، این مورد را به راحتی احساس می‌کنم. در نزدیکی خانه ما برج‌هایی ساخته شده که سر به فلک کشیده‌اند و برج‌هایی هستند که درحال آماده شدن هستند. از 10 شب تا 6 صبح صدای ساخت‌وساز آنها مشکلات بسیاری را برای همسایگان فراهم می‌کند که باعث از بین رفتن آرامش ساکنین شده است البته این موضوع هیچ اهمیتی در مقابل خسارت‌های دیگری که به ما و شهر ما وارد شده است، ندارد. چرا که تمام بنیان شهر تهران درحال از بین رفتن است این ساخت و سازها شکل زندگی افراد را از بین می‌برد و دچار تزلزل می‌کند.
من به این اتفاق که از زمان آقای کرباسچی به وقوع پیوسته، نقد دارم و بر آن تأکید دارم اما اکنون این موضوع دیگر به یک تجارت بدل شده و جالب این است که این صداها اکنون بیش از هر زمان دیگر به گوش می‌رسد اما متاسفانه فردی که باید این موضوع را گوش دهد هیچ اهمیتی برای آن قایل نیست. به‌هرحال عده‌ای در شهرداری و بیرون از آن هستند که این موضوع را مدیریت می‌کنند و به آن می‌پردازند و هیچ‌کسی هم جلودار آنها نیست و توانایی مقابله با آنها را ندارد که این باعث تاسف است. این ساخت‌وسازها بر ذهنیت من تأثیر گذاشته و روی آن نقش بسته است. من بعضی روزها که در خانه هستم، حتی لحظه‌ای آرامش را در خود نمی‌بینم و این مورد به یکی از مشکلات اصلی جامعه فعلی بدل شده که باعث نابسامانی‌های بسیاری شده است. ساخت جمعیت را تغییر و آلودگی را افزایش داده و به همه ارکان جامعه ضربه وارد ساخته است.   


تعداد بازدید :  120