شماره ۳۸۶ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۳۱ شهريور
صفحه را ببند
حوزه سلامت را معاف کنیم

بهداشت در ایران، هر چند نسبت به سال‌های دورتر، وضع خوبی دارد اما هزینه‌های سرسام آور سلامت و وضع اقتصاد عمومی که رو به ضعف نهاده است به علاوه روی آوردن به تشریفات در زندگی، که بر کلیه شئون زندگی افراد تاثیر می‌گذارد، باعث شده بخش قابل توجهی از جمعیت ایران با کمبود هزینه‌های بهداشتی رو به رو شوند و در معرض آسیب‌های بهداشتی قرار گیرند.
بهزاد رحمانی، رئیس هیات مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران، افزایش این نوع آسیب‌ها راتایید کرده و از فزونی میزان ابتلا به سرطان در ایران خبر داده است. او با اعلام اینکه نه تنها آمار سرطان در کشور بالا رفته که سن ابتلا نیز کاهش یافته است، تاکید کرد: دلایل کتمان سونامی سرطان در کشور، مواضع سیاسی و اجتماعی است. رحمانی درباره رد ادعای سونامی سرطان در ایران، از سوی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: واقعیت این است که آمار سرطان در کشور بالا رفته است اما اینکه چرا گفته شده   سونامی سرطان در کشور نداریم، می تواند ناشی از مواضع سیاسی و اجتماعی باشد. در هر صورت، گفتن آمار سرطان در کشور، سیاه نمایی نیست بلکه واقع نمایی است.
آنچه در این خبر آمده نشان از وجود نگاه سیاسی و حتی گسترش آن به حوزه سلامت عمومی، است. حوزه‌ای که کل جمعیت ایران را شامل می شود و به طور عمومی نباید با آن، برخورد سیاسی کرد. قاعده این است زمانی که اطلاعات مربوط به حوزه سلامت با شفافیت کامل منتشر شود، این امکان هست که هم مردم و هم مسئولان با اتخاذ شیوه‌ای مناسب با گسترش پدیده‌های اینچنینی، مبارزه کنند اما اگر احساس امنیت از صحبت کردن درباره این موضوعات از جامعه رخت بربندد، ضمن اینکه انعکاس آن صورت مناسبی ندارد، توان مقابله جامعه با شیوع  بیماری یا معظلات همگانی، تحلیل خواهد رفت. بنابراین این پیشنهاد حداقلی وجود دارد که در رفتار خود بازنگری و حوزه‌هایی مانند سلامت را از نگاه‌های سیاسی معاف کنیم.


تعداد بازدید :  93