شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
روي خط خبر

رئیس هیات‌مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران: به علت مواضع سیاسی و اجتماعی
سونامی سرطان در ایران کتمان می‌شود
مهر| رئیس هیات‌مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اعلام این‌که نه‌تنها آمار سرطان در کشور بالا رفته که سن ابتلا نیز کاهش یافته است، تأکید کرد: دلایل کتمان سونامی سرطان در کشور، مواضع سیاسی و اجتماعی است.  
بهزاد رحمانی درخصوص رد ادعای سونامی سرطان در ایران از سوی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، به خبرنگار «مهر» گفت: واقعیت این است که آمار سرطان در کشور بالا رفته است اما این‌که چرا گفته شده که سونامی سرطان در کشور نداریم، می‌تواند ناشی از مواضع سیاسی و اجتماعی باشد. در هر صورت، گفتن آمار سرطان در کشور، سیاه‌نمایی نیست بلکه واقع‌نمایی است.  او با تأیید این موضوع که مراکز معتبر برای ارایه آمار مستند از سرطان در کشور نداریم، تأکید کرد: تجربیات و مشاهدات روزمره پزشکان نشان می‌دهد که هم تعداد مبتلایان به سرطان در کشور بالا رفته و هم این‌که سن ابتلا به سرطان کاهش یافته است.  رئیس هیأت‌مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران ادامه داد:   به‌طور مثال در مورد سرطان پستان عنوان می‌شد که نباید قبل از 30 سالگی به این سرطان فکر کرد. درحالی‌که خود بنده بیماری دارم که 21‌سال سن دارد و مبتلا به سرطان پستان است.   همچنین مواردی از ابتلا به سرطان مقعد (رکتوم) در سنین زیر 18‌سال داشته‌ایم که نشان می‌دهد سن سرطان در کشور کاهش یافته است.  رحمانی ادامه داد: همچنین، خوشایند نبودن دلایل افزایش موارد ابتلا به سرطان در کشورمان، می‌تواند یکی دیگر از علل کتمان افزایش موارد ابتلا به سرطان در کشور باشد. داستان بنزین پتروشیمی، همان موضوعی است که به‌طور واضح روی وضع تنفسی افراد تأثیر گذاشته بود. به‌طوریکه درحال حاضر میزان مراجعات بیماران ریوی به مراکز درمانی، خیلی کمتر شده است.  به گفته وی، آلودگی آزبست در لنت ترمزهای غیراستاندارد، از دیگر دلایل افزایش موارد ابتلا به سرطان است.  

دیدار احمد مسجدجامعی با طراح کارت‌های صدآفرین
شهروند| احمد مسجدجامعی و هیأت همراه خودش روز جمعه به دیدار صادق صندوقی، تصویرگر کتاب‌های درسی رفتند تا دوباره خاطرات دوران سال‌های شیرین تحصیل در مدرسه را
مرور کنند.  
نام صادق صندوقی برای دانش‌آموزان دیروز و مردان و زنان امروز تداعی‌کننده خاطرات دوران تحصیل و کتاب‌های درسی آن سال‌هاست.  استاد صندوقی به گرمی از تهرانگردان پذیرایی کرد و درباره نحوه ورود خود به حوزه تصویرگری کتاب توضیحاتی داد.  وی با ذکر خاطره‌ای گفت: وقتی کلاس اول ابتدایی بودم در همدان به مدرسه می‌رفتم. روزی کلاس نقاشی داشتیم و من تصویر یک خرگوش کشیدم. همه بچه‌های کلاس گفتند نقاشی تو قشنگ است و باید برای ما همان نقاشی را بکشی و من کشیدم. وقتی معلم آمد و دید همه نقاشی‌ها شبیه هم است پرسید این کار کیست و بچه‌ها مرا نشان دادند و من هم ترسیدم و در انتظار تنبیه بودم. اما این معلم عزیز گفت: برایش دست بزنید و من از آن موقع تشویق شدم که نقاشی را ادامه بدهم و اگر آن معلم مرا تنبیه می‌کرد قطعا دیگر نقاشی نمی‌کشیدم.  و این بیانگر تأثیر نقش معلم فهیم در پیشرفت بچه‌هاست.  صندوقی سپس با نشان دادن تصاویری از کتاب‌های درسی سال‌های دور و کارت‌های صدآفرین و ‌هزارآفرین، یاد گذشته را برای تهرانگردان زنده کرد. او گفت هر چند حقوق من بسیار کم است اما کارم را دوست دارم و همچنان ادامه می‌دهم. مسجدجامعی درباره این هنرمند خاطرنشان کرد: صادق صندوقی بنیانگذار نقاشی مذهبی مدرن در ایران است که از‌سال 1366 و به همت دکتر حدادعادل، وارد تصویرگری کتاب‌های درسی شده است.


تعداد بازدید :  282