شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

تعقیب و گریز جنگنده‌های روسی و آمریکایی در آلاسکا
6 جنگنده روسیه‌ که قصد نزدیک شدن به آسمان آمریکا را داشتند توسط نیروی هوایی این کشور رهگیری شدند.  به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این رویداد روز چهارشنبه با واقعه مشابهی در روز پنجشنبه که در آن 2 بمب‌افکن دورپرواز روسی وارد حریم دفاع هوایی کانادا شدند، همراه شد. در این روز جنگنده‌های کانادایی هواپیماهای روسی را رهگیری کردند.  سخنگوی فرماندهی دفاع هوایی آمریکای شمالی نیز دراین‌باره گفت: ما هواپیماهای روسی را رهگیری کردیم تا متوجه بشوند که آنها را دیده‌ایم و اگر تهدیدی برای ما به وجود آورند ما آن‌جا هستیم تا از حریم‌ هوایی خود دفاع کنیم.

هشدار ترکیه به ارمنستان درباره ادامه مناقشه قره‌باغ
نخست‌وزیر ترکیه گفت: مادامی که ارمنستان موضع افراطی و سرسختانه خود را ادامه دهد و تلاشی برای حل مشکل قره‌باغ نکند، جایی در پروژه‌های منطقه‌ای نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه پس از مذاکرات دو‌جانبه با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری‌ آذربایجان در جریان کنفرانس خبری مشترکی گفت: اگر ارمنستان به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان احترام بگذارد و میان این دو کشور صلح برقرار شود، آن وقت ایروان در پروژه‌های همکاری منطقه‌ای سهیم خواهد بود. وی افزود: مادامی که مشکل قره‌باغ حل نشود و موضع افراطی و سرسختانه ارمنستان ادامه یابد، ایروان در این پروژه‌ها جایی نخواهد داشت.  ناگورنو قره‌باغ، یکی از مناطق جمهوری آذربایجان که اکثرا ارامنه در آن‌جا ساکن هستند، ریشه درگیری شدیدی در اوایل دهه 1990 میلادی بود یعنی زمانی که نیروهای مسلح ارمنستان ناگورنو قره‌باغ و هفت استان همجوار آن را تصرف کردند.

تظاهرات حامیان مقتدی صدر در مخالفت با ورود اشغالگران به عراق
صدها تن از حامیان جریان صدر روز گذشته در مرکز بغداد تظاهرات کردند تا مخالفت خود را با هرگونه مداخله نظامی زمینی در عراق جهت مبارزه با گروه تروریستی داعش اعلام کنند. به گزارش شفق‌نیوز، تظاهرکنندگان که در میدان التحریر در مرکز بغداد جمع شدند شعارهایی در اعلام مخالفت با عملیات زمینی آمریکا یا دیگر کشورها جهت مقابله با داعش در عراق سر دادند و پلاکاردهایی به این منظور در دست گرفتند.  پیشتر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق هشدار داد که نیروهای ائتلاف علیه داعش را در صورت مداخله زمینی آنها در عراق هدف قرار می‌دهد.

رئیس کاتالونیا حکم برگزاری رفراندوم استقلال را امضا می‌کند
پارلمان کاتالونیا با تصویب طرحی ماه نوامبر را به‌عنوان زمان برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا اسپانیا، قانونی را تصویب کرد که به گفته رهبران این منطقه استقلال‌طلب، به آنها اجازه خواهد داد تا در ماه نوامبر با همه‌پرسی درباره استقلال از اسپانیا، به نوعی مشورت غیرالزام‌آور روی آورند. مشورت الزام‌آور در این رابطه بدان معناست که همه‌پرسی کاتالونیا برخلاف رأی‌گیری اسکاتلند منجر به جدایی نمی‌شود. این همه‌پرسی از کاتالان‌ها می‌پرسد که آیا مایل به جدایی هستند یا خیر. در صورتی که پاسخ آنها مثبت باشد، دولت منطقه‌ای این اختیار را خواهد داشت تا برای برگزاری همه‌پرسی استقلال با دولت مرکزی مذاکره کند. دولت مرکزی اسپانیا اساسا با چنین اقدامی به شدت مخالف است. دولت اسپانیا قبلا اعلام کرده بود که در دادگاه قانون اساسی، با این قانون کاتالان‌ها مقابله خواهد کرد.

داعش گروگان‌های ترکیه‌ای را آزاد کرد
نخست‌وزیر ترکیه از آزادی گروگان‌های ترکیه‌ای که توسط داعش در شهر موصل به اسارت گرفته شده بودند، خبر داد.  به گزارش ایسنا احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه دیروز اعلام کرد که آژانس اطلاعاتی ترکیه 49 گروگا‌ن‌ این کشور را که توسط داعش در شهر موصل واقع در شمال عراق در ژوئن گذشته به اسارت گرفته شده بودند به ترکیه سالم بازگردانده است.  این گروگان‌ها ازجمله دیپلمات‌ها،‌ سربازان و کودکانی هستند که از سرکنسولگری ترکیه در موصل در ماه ژوئن گذشته به اسارت گرفته شده بودند. مسئولان ترکیه تأکید دارند که برای آزادی دیپلمات‌های خود هیچ پولی به داعش نپرداخته‌اند اما درباره چگونگی آزادی آنها و این‌که از چه راهی آنها را آزاد کرده‌اند سخنی به میان نیاورده‌اند. ترکیه تاکنون به خاطر این گروگان‌ها حاضر نبوده از اقدامات آمریکا علیه داعش حمایت نظامی کند.  رئیس‌جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد که آزادسازی گروگان‌های این کشور که در دست گروه داعش در عراق قرار داشتند بخشی از عملیات ازپیش برنامه‌ریزی‌شده سازمان اطلاعات ترکیه است.


تعداد بازدید :  300