شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
توافق شکننده عبدالله و احمدزی بر سر تقسیم قدرت

اعلام نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان و بحث بروز تقلب در آن در طول ماه‌های گذشته به گره‌ کوری بدل شد که پایان آن دور از انتظار به نظر می‌رسید، با این حال اخباری که در روز گذشته از کابل به گوش رسید حاکی از آن است که نامزد‌های انتخابات افغانستان بر سر تقسیم قدرت به توافق رسیده‌اند و بن‌بست انتخابات افغانستان رو به پایان است. همچنین قرار است کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را منتشر کند.
عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، 2 رقیب انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در روز گذشته به مقامات ارشد سیاسی و قضایی افغانستان گفتند که در مذاکراتشان برای ایجاد یک دولت متحد ملی به توافق رسیده‌اند، هرچند که همچنان در مورد نتایج انتخابات با یکدیگر اختلاف دارند. به گزارش آسوشیتدپرس، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت حاصله ابراز امیدواری کرد که رقبای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور هرچه سریع‌تر توافق نهایی تقسیم قدرت را امضا کنند.
به گفته اعضای ارشد 2 ستاد انتخاباتی کاندیداها بر سر تقسیم 50-50 قدرت در قوه مجریه و قوه قضائیه توافق کردند. با این حال متن توافق به دست آمده میان این دو رقیب هنوز افشا نشده ‌است. این درحالی است که یان کوبیش نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در کنفرانس ویدیویی با شورای امنیت سازمان ملل درباره اعلام نتایج انتخابات پیش از توافق سیاسی دو نامزد به‌شدت هشدار داد و گفت در صورت اعلام نتیجه قبل از توافق سیاسی دو طرف افغانستان به بحران و جنگ داخلی کشیده خواهد شد.
عبدالله در نشستی که با حضور حامد کرزای رئیس‌جمهوری افغانستان و برخی سران جهادی این کشور برگزار شده، خواستار آن شد ‌که نتایج انتخابات به صورت مساوی اعلام شود، یعنی درواقع هیچ‌یک از 2 کاندیدا براساس نتایج انتخابات پیروز نباشند. براساس گزارش‌ها عبدالله توافق کرده است که در صورت اعلام نتایج مساوی برای هر 2 کاندیدا تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری وی به صورت توافقی ریاست‌جمهوری اشرف‌غنی احمدزی را خواهد پذیرفت.


تعداد بازدید :  310