شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
ظریف در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پی. بی. اس آمریکا تشریح کرد
فرمول ایران برای مذاکره بر سر غنی‌سازی

شهروند| محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی«پی بی‌اس» آمریکا فرمول پیشنهادی ایران برای توافق با طرف غربی بر سر ظرفیت غنی‌سازی ایران را تشریح کرد. چندی پیش مقام معظم رهبری در سخنانی در جمع کارگزاران نظام با اشاره به ظرفیت غنی‌سازی که ایران به آن نیاز دارد، گفتند: «مسئولان ما می‌گویند ما به ۱۹۰۰۰۰ سو احتیاج داریم. ممکن است این نیاز مال امسال و دو‌سال دیگر و پنج‌سال دیگر نباشد، اما این نیاز قطعى کشور است، خب، باید نیاز کشور تأمین بشود». درواقع ایشان نگفتند که این 190‌هزار سو همین امسال باید تأمین شود بلکه بازه زمانی را برای آن مشخص کردند.  به این ترتیب ایشان به‌رغم این‌که بر تأمین نیاز قطعی کشور تأکید کردند، درخصوص مذاکره بر سر بازه زمانی تأمین این نیاز به تیم مذاکره‌کننده تفویض اختیار کردند. بنابراین به‌رغم این‌که تیم مذاکره‌کننده حق ندارد از مسأله غنی‌سازی اورانیوم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین خطوط قرمز نظام عدول کرد، اما می‌تواند بر سر زمان دست‌یابی به ظرفیت بالای غنی‌سازی با طرف غربی به مذاکره بنشیند و این درست همان تعبیر «نرمش قهرمانانه‌ای» است که رهبر معظم انقلاب از آن یاد کرده‌اند.  
به نظر می‌رسد آنچه که روز گذشته محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «پی بی‌اس» آمریکا مطرح کرده نیز از همین فرمول پیروی می‌کند. ظریف در پاسخ به خبرنگار این شبکه تلویزیونی درباره این‌که چرا ایران درخواست غرب را برای
 محدود کردن ظرفیت غنی‌سازی نمی‌پذیرد، گفت: «ما با محدود کردن تعداد سانتریفیوژهایی که به چرخش درمی‌آیند، طی یک دوره چندساله موافقت کرده‌ایم.  این موافقت از سر اجبار نبود و تنها برای ایجاد اطمینان بود.  اما من برای پذیرش اجباری تعداد سانتریفیوژها آمادگی ندارم.»
آن بخش از سخنان ظریف که مربوط به محدود کردن تعداد سانتریفیوژ‌های در چرخش است به آن بخش از سخنان رهبر انقلاب درباره بازه زمانی نیاز کشور به غنی‌سازی بر‌می‌گردد و آن بخش از سخنان ظریف درباره عدم پذیرش اجباری تعداد سانتریفیوژ‌ها نیز به سخنان رهبری انقلاب درخصوص «نیاز قطعی کشور» که درواقع خط قرمز نظام در بحث غنی‌سازی است، بازمی‌گردد. در ادامه خبرنگار شبکه پی بی اس، از ظریف پرسید:  چرا دولت ایران برای
 متقاعد کردن جهان به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، با کاهش بیش از پیش شمار سانتریفیوژها و رساندن آن به تعدادی که آمریکا و غرب خواهان آن هستند، موافقت نمی‌کند؟ ظریف در پاسخ گفت: زیرا ما برای پذیرفتن تصمیم‌های استبدادی به این‌جا نیامده‌ایم، ما برای مذاکره این‌جا هستیم».  
نکته دیگری که در این میان قابل توجه است این است که در مذاکرات هیچ سخنی از اصل حق غنی‌سازی ایران نیست. چه این‌که به نظر می‌رسد طرفین اصل برخورداری ایران از حق غنی‌سازی را پذیرفته‌اند و تنها درخصوص ظرفیت غنی‌سازی ایران سخن می‌گویند. حق ایران برای غنی‌سازی مسأله بود. دستاویز انتقادات برخی از منتقدان توافقنامه ژنو به دولت شده بود اما امروز دیگر به نظر می‌رسد که هیچ سخنی از حق ایرانی برای غنی‌سازی نیست و منتقدان نیز پذیرفته‌اند که این حق برای ایران تثبیت شده است.  
ظریف:  عرصه سیاسی آمریکا را می‌شناسیم
وزیر امورخارجه ایران در ادامه این گفت‌وگو با بیان این‌که چشم‌اندازی برای رسیدن به توافق وجود دارد، گفت: عرصه سیاسی آمریکا را می‌شناسیم و از محدودیت‌هایی که شخص اوباما با آن مواجه است، آگاهیم اما همان‌طور که نمی‌پذیریم آنها خواسته ناممکن از ما داشته باشند، ما نیز از آنها نخواهیم خواست که کار ناممکن انجام دهند. وی ادامه داد: دو راه برای حل این مشکل وجود دارد؛  نخست، تلاش برای حل این مشکل و دیگری تلاش برای خشنود کردن کسانی است که هیچ‌گونه
 راه حلی را صرف نظر از هر پارامتری که در بر داشته باشد، به نفع خود نمی‌بینند.  بنابراین چنانچه گزینه دوم را کنار بگذاریم و بر گزینه نخست متمرکز شویم، در آن صورت معتقدم که راه حل در دسترس است. ایران تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهد، به تسلیحات هسته‌ای نیاز ندارد. تنها مشکل، شیفتگی بنیادین و اشتیاق شدید به تحریم‌هاست. تحریم‌ها هیچ هدفی را محقق نمی‌کند و صرفا مردم را تحت فشار قرار می‌دهد. . خبرنگار پرسید:  بنابراین اگر اوباما درصدد برآید به نوعی کنگره را دور بزند، به اندازه کافی برای شما اطمینان‌بخش خواهد بود؟ ظریف پاسخ داد: این به رئیس‌جمهوری آمریکا بستگی دارد.  ما با دولت (آمریکا) معامله می‌کنیم. البته از مشکلات و پیچیدگی مسائل داخلی دخیل در این زمینه آگاهیم.  اما به‌عنوان یک دولت مقتدر با دولت آمریکا به‌عنوان یک دولت با اقتدار توافق و معامله می‌کنیم. ما در مسائل و سیاست‌های داخلی آمریکا مداخله نمی‌کنیم.  چنانچه اوباما به ما وعده‌ای بدهد، آن را پذیرفته و قول وی را محترم می‌شماریم.  
24 نوامبر روز قیامت نیست
وزیرخارجه ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره امکان تمدید ضرب‌الاجل مذاکرات در 24نوامبر (سوم آذر) گفت: فکر نمی‌کنم و در این مرحله، آمادگی پرداختن به این ایده را ندارم.  ظریف افزود: نمی‌گویم که 24 نوامبر روز قیامت است، حرف من این است که باید تمامی انرژی خود را صرف حصول توافق تا آن روز کنیم. ظریف ادامه داد: معتقدم این موضوع سیاستمداری را می‌طلبد نه مخاطره‌جویی. من آماده هستم هر آنچه در توان دارم، در این زمینه انجام دهم. وزیرخارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگار پی بی اس که درباره بهای سیاسی اعلام آمادگی‌اش پرسید، گفت: مدیریت شجاعت می‌طلبد و من امیدوارم که همگان چنین شجاعتی را داشته باشند.


تعداد بازدید :  301