شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
روايت آصفی از دلیل ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای امنیت ملی از وزارت خارجه

حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امورخارجه دولت اصلاحات در گفت‌وگوی خود با سایت «خبرآنلاین» به بیان مطالبی درباره روند انتقال پرونده هسته‌ای ایران از وزارت امورخارجه به شورایعالی امنیت کشور پرداخته است، به اعتقاد آصفی این انتقال که با پیشنهاد خود وزارت خارجه انجام شده به دلیل پرهیز از دادن اطلاعات به وزارت خارجه توسط برخی از سازمان‌ها از جمله انرژی اتمی بوده و پیشنهاد وزارت امور خارجه نوعی از خودگذشتگی محسوب می‌شود.  آصفی در بخشی از اظهاراتش درباره تصمیم وزارت خارجه مبنی بر محول کردن مسئولیت پرونده هسته‌ای به شورایعالی امنیت ملی کشور می‌گوید:  بحث وزارت خارجه هم این بود که بالاخره این موضوع و پرونده ملی است و باید جوری هدایت و اداره شود که منافع ملی حفظ شود. بحث‌های زیادی در وزارت خارجه مطرح شد که چه باید بکنیم.  اتفاقا به نظرم وزارت خارجه کار بسیار مدبرانه و پخته‌ای انجام داد، از خودگذشتگی کرد.  یعنی نگفت همه چیز مال من.  وقتی دید امکان دارد به پرونده هسته‌ای لطمه‌ای وارد شود به این نتیجه رسیدیم که شورای امنیت از همه‌جا بهتر است.
سخنگوی وزارت امورخارجه دولت اصلاحات خاطرنشان کرده است:  بعضی مواقع متوجه شدیم که برخی دستگاه‌ها مثل انرژی اتمی برخی اطلاعات را به ما نمی‌داد و این نگرانی به حق وجود داشت که وزارت خارجه نتواند پرونده هسته‌ای را اداره کند و دستگاه‌ها را زیر چتر خودش بیاورد. بخشی از آن به وزارت اطلاعات برمی‌گشت، بخشی از آن به نیروهای نظامی برمی‌گشت، برخی به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شد.  ما احساس کردیم که این ظرفیت در شورای امنیت بیشتر است.
آصفی در نهایت دوره پرونده هسته‌ای در دولت احمدی‌نژاد را دوره متوسطی می‌داند و می‌گوید: با انتقادات بیش از حد جناح‌های سیاسی از یکدیگر پس از پایان دوره مسئولیتشان موافق نیست.
او همچنین با بیان این‌که ظریف تصمیم‌ساز پرونده هسته‌ای ایران نیست، می‌گوید: تصمیم‌ساز اصلی خود آقای روحانی است و ظریف، عراقچی و تخت‌روانچی‌تصمیم ساز نیستند.  آصفی درباره کنفرانس ائتلاف علیه داعش که ایران در آن شرکت نکرد نیز معتقد است: ما نباید به آن اجلاس می‌رفتیم. اصلا دلیلی نداشت، برویم. من این اجلاس داعش را دیدم و وزیرخارجه آمریکا را که کشورهای عربی مثل کارمندش دورش می‌چرخیدند احساس بدی پیدا کردم.  دیپلماسی این نیست که همه جا بروی، خیلی وقت‌ها باید برخی جاها نروی.


تعداد بازدید :  128