شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
نشان عالی «هنر برای صلح» اهدا شد
ستاره صلح روی سینه ظریف و ناظری

|  دنیا عیوضی  | جشنواره «هنر براي صلح» آغاز شد. جشنواره‌اي كه به كلمه زيباي صلح مزين شده است. كلمه‌اي كه هميشه در تاريخ دغدغه اصلي ملت‌ها بوده، حالا اما اين دغدغه دوشادوش هنر و هنرمندان ايران زمين با عنوان صلح‌دوستی خودنمايي مي‌كند.
مراسم افتتاحيه اين جشنواره درحالی عصر جمعه 28 شهریور در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران آغاز به کارکرد که چهره‌هایی چون شهرام ناظری، هوشنگ کامکار،  محمدرضا اصلانی، فرمان فتحعلیان و حافظ ناظری میهمان‌هاي ويژه این شب بودند.  همچنین مجید ملانوروزی مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی زم معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد ایران و مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز از مدیران حاضر در این مراسم بودند كه به سخنراني پرداختند.
اهدای نشان عالی هنر برای صلح بخشي از این مراسم بود که با دعوت از مهرجردی مشاور معاون هنری وزارت ارشاد، هوشنگ کامکار، بهنام کامرانی، محمدرضا اصلانی  به روی سن این نشان عالی به منتخبان اهدا می‌شود. این نشان سمبلی از جشنواره «هنر برای صلح» است که به هنرمندان و اشخاصی که بیشترین فعالیت صلح‌آمیز را انجام داده‌اند اهدا شد.  شهرام ناظری نخستین هنرمندی بود که نشان هنر برای صلح را دریافت کرد.  شهرام ناظری پس از دریافت نشان عالی هنر برای صلح در سخنان کوتاهی با بیان این‌که از این اتفاق غافلگیر شده است، گفت: «در خودم این شایستگی را برای دریافت نشان عالی صلح نمی‌بینم چرا که کار زیادی انجام ندادم و همه هنرمندان کشور نیز در این سال‌ها خیلی زحمت کشیدند و سال‌های بحرانی و سختی را گذراندند و با این حال گروه‌های مختلف هنری هر کدام به سهم خود تلاش کردند تا بتوانند پیام انسانی، هنر و زیبایی و صلح و اتحاد میان انسان‌ها را به جامعه و جهانیان عرضه کنند.»
ناظری با اشاره به استقبالش از حضور در یک برنامه غیردولتی گفت: «گفته بودند که برنامه دولتی نیست و کاملا آزاد برگزار می‌شود و به همین دلیل علاقه‌مند شدم که حضور یابم و خوشحالم که این‌جا با هنرمندان بزرگ کشورمان دیدار کردم و آقای زم را نیز برای اولین بار دیدم که البته شرح خدمات خوب ایشان را در زمینه فرهنگی شنیده بودم و می‌دانم یکی از خوشنامان چنددهه گذشته هستند. »این خواننده در خاتمه از همه برگزارکنندگان این جشنواره تقدیر کرد. محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در حالي برای اهدای این نشان دعوت شده بود که در غیاب او نشان صلح برای هنر برای او ارسال شد. اين مقام دولتي به پاسداشت تلاش در گسترش صلح و تعامل سازنده با سایر کشورها شایسته دریافت نشان عالی هنر برای صلح شد. همچنين مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد منتخب دیگر این جشنواره برای دریافت نشان عالی صلح برای هنر بود که نشان خود را دریافت کرد.  محمدعلی زم نیز به پاسداشت تلاش در عرصه مدیریت فرهنگی نشان عالی هنر برای صلح را از آن خود کرد. حمید عجمی هنرمند خوشنویس آخرین هنرمندی بود که کاندیدای دریافت نشان عالی هنر برای صلح بود. پایان بخش این مراسم افتتاح نمایشگاه آثار دومین جشنواره «هنر برای صلح» بود که در بخش‌های گرافیک، مجسمه، نقاشی، عکس و چیدمان برگزار شده است.  این نمایشگاه تا 4 مهرماه برپاست.
در ميان سخنراني مقامات مسئول، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌هايي از سخنراني‌اش با اشاره به موضوع این جشنواره گفت: «صلح از زیباترین کلماتی است که در فرهنگ انسان‌ها مورد دغدغه بوده و در فرهنگ دیرینه ما نیز عشق و محبت و صلح همیشه مورد احترام بوده است و شاید همین فرهنگ صلح‌دوستی بوده است که در دوره‌های مختلف مانند دوره اشکانی، ماد و هخامنشی با استفاده از هنر توانسته زاویه‌های تند جنگ‌ها را به نرمش تبدیل کند که امروز در زیبایی‌شناسی ایرانی و اسلامی از آن یاد می‌کنیم.»
از سوي ديگر مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به موضوع صلح در این جشنواره به هفته دفاع مقدس نیز گریزی زد و گفت: این جشنواره درباره صلح است اما من با توجه به این‌که در آستانه دفاع مقدس هستیم باید یادآوری کنم که پرداختن به صلح نباید به این معنی باشد که آنچه بشر به‌عنوان جنگ بر سر خود آورده است فراموش شود، نمی‌توان برای صلح سخن گفت و نسل جوان را از آنچه در جنگ رخ داده بی‌خبر بگذاریم.


تعداد بازدید :  218