شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
پس‌فردا روز اول مهر است؛ 12میلیون دانش‌آموز به مدرسه می روند
پنجشنبه ها تعطیل نیست روز با نشاط است
400هزار دانش‌آموز هنوز ثبت نام نکرده اند

شهروند| باز مهر، باز مدرسه. پس‌فردا صبح که بیاید، 12‌میلیون دانش‌آموز دوباره باید کتاب‌هایشان را بگذارند توی کیف‌هایشان، بندهای کفششان را سفت کنند و دوباره راه خانه تا مدرسه را بروند؛ کلاس‌های درس منتظر آنهاست.  
امسال اما اول مهر مانند همان اول مهر سال‌های دور است؛ جشن شکوفه‌ها امسال هم سر جای خودش است. آنطور که علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفته جشن شکوفه‌ها با حضور بیش از یک‌میلیون کلاس اولی به‌طور همزمان در حدود 59‌هزار مدرسه ابتدایی سراسر کشور در روز 31 شهریور یعنی فردا برگزار می‌شود. مسئولان وزارت آموزش و پرورش اما می‌گویند امسال شروع کار مدارس براساس همان رسم قدیم است و کلاس‌های درس از روز سه‌شنبه، اول مهر آغاز به کار می‌کنند. این خبر را همین چند روز پیش علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد. او گفت که این وزارتخانه برای بازگشایی مدارس در‌سال تحصیلی 94-93 جدید آمادگی کامل را دارد و برنامه درسی دانش‌آموزان در روز اول مهر ارایه می‌شود.  آموزش و پرورشی‌ها می‌گویند رئیس‌جمهوری مانند سال‌های گذشته در یکی از مدارس تهران حضور یافته و زنگ آغاز‌ سال تحصیلی را به صورت نمادین خواهد نواخت. وزیر آموزش و پرورش اما دیروز پیامی را هم به مناسبت بازگشایی مدارس صادر کرده است.  در این پیام آمده است:  «من با نهایت مسرت آغاز‌ سال تحصیلی 94-1393 را در دومین‌ سال فعالیت دولت «تدبیر و امید» که طلیعه آن مزین به «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» است به جامعه پرنشاط دانش‌آموزی و فرهنگیان فرهیخته ایران اسلامی تبریک و شادباش می‌گویم و امیدوارم به فضل الهی و با یاری شما معلمان، آموزگاران و مربیان گرانقدر بتوانیم آینده‌سازان کشور را بیش از پیش بر تارک دانایی و سپهر سعادت رهنمون شویم. مسئولیت خطیر و حساس تعلیم و تربیت و مطالبات رئیس‌جمهوری محترم، مبنی بر توسعه همه‌جانبه آموزش و پرورش و بسط «فرهنگ گفت‌وگو»، ترویج «تفکر انتقادی» و تلاش برای اجرای سیاست‌های «ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی»، «ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی»، «توسعه مشارکت»، «تمرکززدایی» تکلیف امروز ما را در آموزش و پرورش مضاعف ساخته است تا علاوه بر تحقق راهبرد «کیفیت‌بخشی» با ابتنای بر امید و اعتدال، بتوانیم اقدامات موثری برای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین، مبنی بر دستیابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه، توسعه عدالت آموزشی، ارتقای منزلت و مقام فرهنگیان و تعالی نظام آموزش و پرورش به عمل آوریم.»
400‌هزار دانش‌آموز از ثبت نام بازماندند
چند روز پیش بود که علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه از ثبت نام تقریبی 12‌میلیون دانش‌آموز در مدارس خبر داد.  او دیروز اما گفته است که ۱۲‌میلیون و ۱۷۲‌هزار و ۷۲۸ نفر دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌‌اند و حدود ۴۰۰‌هزار نفر هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند که 13‌هزار نفر از آنها ‌در دوره ابتدایی‌اند.  زرافشان درباره این تعداد گفته است: «چون ثبت‌نام تا اول مهر ادامه دارد الان نمی‌توانیم بگوییم این افراد بازمانده از تحصیل هستند و وقتی اول مهر آمد جمعیتی را که سن آنها در دوره اول متوسطه قرار دارد و باید به پایه هفتم و هشتم وارد شوند دریافت می‌کنیم و آن را با تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام‌شده در مدارس بررسی می‌کنیم و اگر همه دانش‌آموزان ثبت‌نام نکرده باشند آن‌وقت بازمانده از تحصیل داریم.» به گفته او هم‌اکنون حدود سه هفته است که عملکرد ثبت‌نام از‌سال گذشته جلوتر است یعنی تا روز چهارشنبه 26 شهریور 12‌میلیون و 172‌هزار و 728 نفر دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌‌اند که نسبت به ‌سال گذشته که 12‌میلیون و 70‌هزار و 116 نفر ثبت‌نام کرده بودند، تعداد ثبت‌نامی‌ها حدود 100‌هزار نفر افزایش پیدا کرده است: «از تعداد 12‌میلیون و 172‌هزار نفر دانش‌آموز که در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند، 7‌میلیون و 5‌هزار و 112 نفر دانش‌آموز دوره ابتدایی هستند که نسبت به ‌سال گذشته که 7‌میلیون و 18‌هزار و 285 نفر ثبت‌نام کرده بودند،‌ حدود 13‌هزار نفر ثبت‌نام نشده‌اند. ‌ امسال با توجه به رشد دانش‌آموزان ورودی در مقطع ابتدایی این انتظار وجود دارد که نسبت به جمعیت‌ سال گذشته که 7‌میلیون و 18‌هزار نفر دانش‌آموز در مقطع ابتدایی داشتیم با افزایش 150‌هزارنفری، تعداد دانش‌آموزان این مقطع به حدود 7‌میلیون و 160‌هزار نفر برسد.» به گفته او مطابق آمار ثبت احوال، امسال حدود 150‌هزار نفر به تعداد دانش‌آموزان کلاس اول دبستان اضافه شده است.  زرافشان به «تسنیم» گفته است: «در دوره اول متوسطه درحال حاضر 2‌میلیون و 3‌هزار و 844 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. این عدد‌ سال گذشته 2‌میلیون و 71‌هزار نفر بود که بر این اساس 68‌هزار نفر از‌سال گذشته دانش‌آموز داریم که ثبت‌‌نام نشده‌اند.  این 68‌هزار نفر وقتی در 32 استان کشور تقسیم می‌شود،‌ عدد قابل توجهی نیست. در دوره دوم متوسطه 2‌میلیون و 848‌هزار و 450 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که در این دوره نسبت به پوشش ‌سال گذشته عقب هستیم. پوشش‌ سال قبل 3‌میلیون و 288‌هزار و 156 نفر بود که امسال در بحث ثبت‌نامی‌ها حدوداً 400‌هزار نفر در دوره دوم متوسطه عقب هستیم.» به گفته او اول مهر آخرین فرصت ثبت‌نام است و براساس آیین‌نامه،‌ دانش‌آموزان تا قبل از شروع امتحانات نوبت اول فرصت جابه‌جایی را دارند و حتی بعد از نوبت اول با مقررات خاصی می‌توانند جا‌به‌جا شوند.  
اجرای طرح یک روز بانشاط در مدارس
بعد از آن‌که در چندماه گذشته مسئولان وزارت آموزش و پرورش و ازجمله وزیر، درباره تعطیلی شتابزده پنجشنبه‌ها در مدارس انتقاد کرده و از طرح‌های جدیدی برای فعال‌تر کردن پنجشنبه‌ها حرف می‌زدند، حالا و اینطور که به نظر می‌رسد این معاونت فرهنگی و پرورشی این وزارتخانه است که بالاخره به نتیجه نهایی برای پنجشنبه‌ها رسیده است. خبر را دیروز حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده؛ او درباره طرح کیفیت‌بخشی‌ مدارس در روزهای پنجشنبه گفته طرح یک روز بانشاط در دو‌هزار و 151مدرسه اجرا خواهد شد: «به منظور ایجاد زمینه مناسب برای پاسخ به نیازهای آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان دوره ابتدایی، دستور‌العمل برگزاری برنامه «کیفیت‌بخشی روزهای پنجشنبه در مدارس» با امضای وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است.» «آشنایی دانش‌آموزان با سبک زندگی اسلامی- ایرانی»، «توجه به علایق، تفاوت‌های فردی و نیازهای واقعی دانش‌آموزان»، «ایجاد زمینه لازم جهت مصونیت فرهنگی، اخلاقی و تحصیلی دانش‌آموزان»، «شناسایی، پرورش و هدایت استعدادهای بالقوه دانش‌آموزان»، «توسعه و تعمیق فعالیت‌های هدفمند گروهی در مدارس ابتدایی»، «تقویت فعالیت‌های جذاب و بانشاط در مدارس با محوریت دانش‌آموزان»، «هدفمندسازی ارتباط مدارس با مراکز فرهنگی و هنری»، «ارتقا و افزایش سطح فعالیت‌های مهارتی دانش‌آموزی» و «آموزش و غنی‌سازی اوقات فراغت حین تحصیل دانش‌آموزان» از اهداف اجرای این طرح است.  
متوسط حقوق فرهنگیان، 5/1 میلیون تومان
اسفند ‌سال گذشته بود که علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش از افزایش 25‌درصدی حقوق معلمان خبر داد. حالا اما محمد بطحائی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفته این وزارت تا زمانی که ساختار نیروی انسانی خود را اصلاح نکند، براساس مقررات موجود امکان افزایش حقوق ندارد.او با بیان این‌که حقوق فرهنگیان به‌طور میانگین یک‌میلیون و 500‌هزار تومان است، به «ایسنا» گفت: «این مبلغ بسیار اندک است.  معلم باید بدون دغدغه به کار اصلی‌اش بپردازد. البته اکنون براساس قانون هماهنگ خدمات کشوری خصوصا در آموزش‌وپرورش سایر پرداختی چون هزینه غذا و ایاب و ذهاب را نداریم و فقط حقوق است.»
آغاز ‌سال تحصیلی تهران با پنج‌هزار کلاس غیرمقاوم در تهران
هفته گذشته بود که اسفندیار چهاربند، مدیرکل اداره آموزش و پرورش شهر تهران از کمبود فضای آموزشی در تهران خبر داد.  مدارس فرسوده و تخریبی اما مشکل دیگری است که پایتخت با آن دست‌به‌گریبان است؛ به‌طوری که ورناصری،‌ مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در آستانه‌ سال تحصیلی جدید گفته است درحال حاضر پنج‌هزار کلاس غیرمقاوم در تهران وجود دارد که در مقابل حوادث غیرطبیعی ازجمله زلزله آسیب‌پذیرند و باید بازسازی شوند. به گفته او هم‌اکنون 2هزار مدرسه شهر تهران نیازمند مقاوم‌سازی هستند که طرح و نقشه لازم برای مقاوم‌سازی این مدارس تهیه شده است به‌ ‌ازای مقاوم‌سازی هر مترمربع حدود 150 تا 200‌هزار تومان هزینه نیاز است. 


تعداد بازدید :  340