شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
در نشست شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد
راهبرد هشتگانه ایران برای مبارزه با داعش

روز گذشته عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران که در نیویورک به سر می‌برد، وظیفه دیگری غیر از مذاکره هسته‌ای نیز داشت. او در نشست شورای امنیت که با دستور کار بررسی تهدید داعش تشکیل شده بود شرکت کرد؛ نشستی که به ریاست جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برگزار شده بود. در این نشست عباس عراقچی در پاسخ به سخنان جان کری مبنی بر امکان مشارکت ایران در مبارزه علیه داعش، راهبردی هشت‌گانه را مطرح و تأکید کرد که از نظر ایران با اجرای این راهبرد می‌توان با تروریسم و گسترش فعالیت داعش در منطقه مقابله کرد. دراین نشست جان کری نیز در سخنانی با اشاره به لزوم حضور ایران در جنگ با داعش گفت: نمایندگان کشورهای زیادی در این‌جا حضور دارند که این حضور بر اهمیت حمایت از دولت جدید عراق و پایان دادن به وحشی‌گری‌های داعش تأکید می‌کنند. کری با اشاره به حضور هیأت دیپلماتیک ایران در سازمان ملل گفت: مبارزه با داعش وظیفه همه کشورهای جهان ازجمله ایران است؛ کشوری که وزیر خارجه‌اش امروز این‌جا پیش ماست.
طی چند روز اخیر اخباری درخصوص درخواست کمک آمریکا از ایران برای مبارزه با داعش منتشر شده بود؛ اخباری که حتی رهبر معظم انقلاب نیز به آنها واکنش نشان داده و ضمن تأیید درخواست کمک آمریکایی‌ها صراحتا در گفت‌وگویی با مشارکت ایران در طرح ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش مخالفت کرده بودند.  
آمریکا اما همچنان معتقد است که هرچند ایران به ائتلاف نظامی مبارزه با داعش خوانده نشده است، اما همچنان می‌تواند در تلاش جهانی علیه گروه موسوم به دولت اسلامی نقش داشته باشد.  اینگونه که به نظر می‌رسد موضوع داعش و نحوه مقابله با آن، بر نشست سران جهان در مقر سازمان ملل در نیویورک و همچنین گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای سایه افکنده است. چه این‌که عباس عراقچی که برای مذاکرات هسته‌ای به نیویورک رفته است روز گذشته در نشست شورای امنیت درخصوص تهدید داعش حضور یافته و به سخنرانی پرداخت.   عراقچی البته در سخنان خود بار دیگر بر موضع اصولی ایران درخصوص نحوه مبارزه با داعش تأکید کرده و گفت ایران معتقد است که هر نوع
 ابتکار عمل واقعی برای اصلاح معضلات منطقه‌ای باید از درون منطقه اغاز شود و براساس همکاری منطقه‌ای باشد.  از سخنان عراقچی اینگونه برمی‌آید که ایران از سردمداری آمریکا برای مبارزه با داعش استقبال نمی‌کند و مایل است تا مسأله داعش توسط کشورهای منطقه حل شود تا دخالت خارجی. عراقچی البته در سخنانش در نشست شورای امنیت درباره گروه تروریستی داعش، ابراز امیدواری کرد این نشست به افزایش فهم و تمرکز بر بحران واقعی و مهم در خاورمیانه منتهی شود و بازتاب مهمی برای تمام جهان داشته باشد.
عراقچی گفت: درحالی‌که همه ما منافع یکسان در شکست خطر درحال ظهور افراط‌گراها با خشونت فوق‌العاده و گروه‌های فرقه‌ای داریم، نخست و بیش از همه ما نیاز داریم متوجه وضع و تفکری باشیم که منجر به شکل‌گیری آنها شده است.  عراقچی یادآور شد:  ائتلاف بین‌المللی علیه داعش که گفته می‌شود درحال شکل‌گیری است، باید در مورد پیگیری راهبردی جدی تصمیم بگیرد.  
راهبرد‌های هشت گانه ایران
 برای مبارزه با داعش
عباس عراقچی در ادامه سخنان خود به ارایه راهبردهای هشت‌گانه ایران برای مبارزه با تهدید داعش پرداخت. عراقچی به‌عنوان نخستین راهبرد، تبعیت کامل از هنجارها و اصول قوانین بین‌المللی و مفاد منشور سازمان ملل متحد در اجرای اقدامات نظامی علیه گروه‌های تروریستی را پیشنهاد کرد.  
افزایش حمایت از دولت عراق در مبارزه با داعش، کمک به استحکام وحدت ملی و ارضی در عراق همچنین ترغیب ساختار سیاسی جمیع‌الاطراف راهبرد دومی بود که عراقچی به منظور ممانعت از تغییر ساختار قومیتی و فرقه‌ای پیشنهاد کرد.  
ترغیب همه کشورها و بهره‌برداری از همه توانایی‌ها در منطقه برای مبارزه علیه افراطی‌گرایی و تروریسم با کمک جامعه بین‌المللی و حرکت به سوی اتخاذ سیاست‌های متحدکننده مبنی بر همکاری، استمرار و پیوستگی مبارزه با داعش در هرجایی که این گروه تروریستی حاضر است، حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه از طریق ترغیب راهکار سیاسی، تعامل با همه کشورهای منطقه و بازیگران بین‌المللی به منظور جلوگیری از دسترسی تروریست‌ها به منابع مالی، بکارگیری منابع انسانی و دیگر ظرفیت‌های مورد استفاده برای گسترش تروریسم در سراسر منطقه و فراتر از آن، پایان دادن به اشغال سرزمین‌های اعراب توسط رژیم اسراییل و سلب مصونیت قضایی‌اش در زمینه ارتکاب جرایم جنگی علیه فلسطینی‌ها همان‌طور که اخیرا روی داد و مبارزه با اسلام‌هراسی، مفهومی که مسلمانان واقعی و افراط‌گراهای خشن را در یک جایگاه به شکل یکسانی مورد تهاجم قرار می‌دهد شش راهبرد دیگری بود که عراقچی در سخنان خود در شورای امنیت سازمان ملل ارایه کرد.
عراقچی در پایان این سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل خطاب به رئیس این نشست و اعضای آن گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه است که همزمان توانایی و عزم راسخ برای کمک به دولت عراق دارد؛ همچنین تاکنون برای کمک به همه کسانی که توسط داعش تهدید شده‌اند با آن همکاری و هماهنگی کرده است. ما از ابتدا با این چالش مقابله کرده و بغداد، اربیل و آمرلی را از دست داعش نجات دادیم، همچنین مستشاران و کمک‌های ایران، پیش از رسیدن هر کمک دیگری آن‌جا مستقر شده بودند.  دولت ایران به همین شکل برای کمک به دولت عراق و دیگر دولت‌های تهدیدشده توسط داعش آماده است.


تعداد بازدید :  159