شماره ۳۸۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

قتل رکسانا و اسکندر چهارم
2324‌سال پیش، برابر با بیست‌ویکم سپتامبر 310 پیش از میلاد، ركسانا همسر ايراني اسكندر مقدوني و پسر 13ساله او اسكندر چهارم، به دست كاساندروس (حکمران مقدونيه) مسموم‌شده و به قتل رسیدند. كاساندروس كه تاريخ از او به‌نام مردي بسيار جاه‌طلب و خشن نام برده است آرزوي سلطه بر سراسر سرزمين‌هايي را داشت كه اسكندر مقدوني تصرف كرده بود. او پيش از مسموم كردن رُكسانا، المپياس مادر اسكندر و حامي نوه‌اش اسكندر چهارم را نیز از ميان برداشته بود.

پی‌ریزی سنگ بنای نارمک
63‌سال پیش، برابر با سی‌ام شهریور 1330 خورشیدی، كار تفكيك اراضي نارمك واقع در شرق مسيل ابراهيم‌آباد كه در آن زمان باير بود، به قطعات 200، 300، 400، 500 متري به پايان رسيد و 2 هفته بعد و از طريق قرعه‌كشي، اين قطعات به متقاضيان كه عمدتا كارمندان دولت بودند، واگذار شد. حداقل بهاي هر مترمربع از اين اراضي در آن زمان 40 قران (چهارتومان) تعيين شده بود كه به اقساط از كارمندان وصول شد و بانك ساختماني (بانك مسكن فعلي) براي خريداران اراضي نارمك، به اقساط طويل‌المدت خانه‌هاي 2 اتاقه و 3 اتاقه بدون ديوار (حصار) برحسب وسعت زمين ساخت.

مرگ خلبان رکوردشکن
21‌سال پیش، برابر با بیست‌ویکم سپتامبر 1993 میلادی، سرگرد اريش ‌هارتمن خلبان لوفت وافه (نيروي هوايي آلمان) كه در جريان جنگ جهاني دوم 352 هواپيماي متفقین را سرنگون ساخته بود در 71سالگي درگذشت. او در جريان جنگ 14 هواپيما از دست داده بود بدون اين كه آسيب جسماني سخت ببيند. به عقیده بسیاری اين دو ركورد احتمالا هرگز شكسته نخواهند شد. او كه 10‌سال در زندان اتحاد جماهیر شوروي بود پس از آزاد شدن وارد نيروي هوايي آلمان غربي شد.


تعداد بازدید :  334